خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از پیش بینى ها از دمای هوا در تابستان؛

پدیده «لانینا» تابستان را داغ نمی کند/ گرماى هوا در تابستان بیشتر از میانگین نمی‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۷۰۶

پیش بینى افزایش دما و گرماى هوا با ارائه برخى از نقشه هاى پیش بینى و مسئله کمبود آب در تابستان منجر به نگرانى هایى در جامعه شده است.

به گزارش ایلنا، اگرچه گرم شدن هوا براساس نقشه هاى هواشناسى براى اکثر نقاط کشور رخ داده است که در آستانه شروع فصل تابستان در شیراز نیز تا هواى 40 درجه هم تجربه شده است.

مسائل اقلیمى و گرم شدن کره زمین منجر به افزایش دما مى شود اما اینکه چقدر باید نگران افزایش دما باشیم و یا اینکه این افزایش دما تا چه اندازه از میانگین دماى هوا در بلند مدت بیشتر است، مواردی است که مشخص شدن آن تا حدودى مى تواند واقعیت را نسبت به افزایش دما مشخص کند.

برخى از استان ها از جمله استان هاى شمالى گرماى بى سابقه اى را تجربه مى کنند و تعمیم آن به دیگر استان ها و بویژه استان فارس موضوعى است که رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز مى گوید: در رابطه با دماى هوا به نظر مى رسد که باید دو موضوع را از هم جدا کرده، یکى تغییراتى است که خود به خود بر روى بخش هاى بزرگى از ایران ایجاد شده و دما افزایش پیدا کرده و در حال افزایش است و بخش هایى مخصوصا شرق ایران و شمال شرق این افزایش بیشتر از جاهاى دیگر است.

سید محمد جعفر ناظم السادات در گفت و گو با «ایلنا» بیان مى کند: این روندى است که تقریباً در همه فصول ادامه دارد و مربوط به افزایش گازهاى گلخانه اى در جو است اما تغییرات کوتاه مدت هم مى تواند باعث گرماى هوا شود.

به گفته وى تغییرات اقلیمى منحصر به فارس یا کشور ما نیست بلکه بسیارى از قسمت هاى خاورمیانه را شامل مى شود و این موضوع افزایش دما را به همراه دارد.

ناظم السادات در بیان علت افزایش دما و گرماى کم سابقه در بخش هاى دیگر کشور افزود: بخشى از افزایش دما ناشى از پدیده خشکى است، در سال هاى اخیر پدیده خشکسالى به خشکى و تغییر اقلیم تبدیل شده است.

پدیده «لانینا» تابستان را داغ نمی کند/ گرماى هوا در تابستان بیشتر از میانگین نمی‌رود

در تابستان گرماى هوا بیشتر از میانگین نخواهد بود

وى با بیان اینکه براى گرم شدن هوا علاوه بر مسائل اقلیمى عواملى مانند وزش بادهاى گرم در فصل تابستان و تغییرات کوتاه مدت منجر به گرماى بیشتر مى شود، عنوان مى کند: با این وجود به نظر من نمى رسد که ما در تابستان باتوجه به رخداد لانینا(سرد شدن قسمتى از آب اقیانوس آرام) دماى هوا گرمتر از میانگین باشد بلکه حتى مى تواند هوا سردتر هم شود.

این محقق با بیان اینکه براساس پایش سایت هاى دقیق پیش بینى هوا نشان مى دهد که براى جنوب ایران دماى هوا نرمال خواهد بود، ابراز مى کند اما براساس این پیش بینى براى بخش هاى شمالى ایران دماى هواى کمى بیشتر از میانگین است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پیش بینى مى شود میانگین دما در تابستان امسال در سراسر کشور تقریباً خنک تر از میانگین بلند مدت باشد، تصریح مى کند: در استان فارس هم پیش بینى مى شود دما بیشتر از میانگین نباشد و افزایش دما به نظر من نمى رسد که داشته باشیم.

ناظم السادات ادامه مى دهد: از طرفى پیش بینى ها در سازمان هواشناسى ایران چند روزه است و در دراز مدت پیش بینى نمى شود که هوا گرم تر از معمول باشد و دماى بیشتر از میانگین در مقیاس ماهانه و فصلى نخواهیم داشت.

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز با اشاره به برخى از نقشه هاى منتشر شده که حاکى از افزایش دما است، عنوان مى کند: در واقع این نقشه نشان دهنده دما است اما نشان دهنده این نیست که دما بیشتر از میانگین یا کمتر شده است.

به گزارش ایلنا، رویداد گرم شدن هوا با توجه به تغییرات اقلیمى و گرم شدن کره زمین در سال هاى اخیر موضوع مهم زیست محیطى است که با پدیده هاى مختلفى مانند ورود توده هاى گرم هوا، وزش بادهاى گرم و... تشدید مى شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز