خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کرونا گردشگری فارس را ضربه فنی کرد/ مثلث طلایی به هیچ عنوان به نفع گردشگری استان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۶۵۴

امید بازگشت دوباره صنعت گردشگری بعد از تعطیلی ۲ ساله به واسطه شیوع کرونا این روزها و در سال جدید بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از استان فارس، صنعتی که فعالان آن بیشترین آسیب را از کرونا دیدند و به نوعی تیر خلاص کرونا به آن‌ها اصابت کرد. حالا در شرایطی فعالان صنعت گردشگری به بهبود اوضاع امید دارند که دوباره پروازهای خارجی و فروش تورهای مسافرتی از سر گرفته شده است.

با این حال بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که تصمیمات گرفته شده در خصوص نحوه فعالیت آن‌ها در دوران کرونا بدون نظر کارشناسی متخصصان این حوزه بوده است و ضربه سنگینی را به فعالان این حوزه وارد کرده است.

در این رابطه و نحوه از سرگیری فعالیت تورهای گردشگری در نوروز ۱۴۰۱؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس در گفت و گویی با توجه به مشکلاتی که بیماری کرونا برای دفاتر خدمات مسافرتی در طی ۲سال اخیر ایجاد کرده، گفت: امیدوارم در سال جدید دفاتر بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

محمود فخری با بیان اینکه طی ۲سال اخیر و نزدیک ایام نوروز، تورهای دفاتر خدمات مسافرتی در شرایط کرونا خدمات نداشته اند، اظهار کرد: از یک طرف جلوی فعالیت دفاتر گرفته می‌شد اما از آن طرف همه مراکز و مکان‌ها باز بود و مسافران به جاهای مختلف سفر می‌کردند.

او افزود: چنین شرایطی بیشتر خطر آفرین بود و اگر دفاتر مسافران پوشش می‌دادند ضمن رعایت تمام مسائل بهداشتی، مردم و مسافران نیز کمتر آسیب می‌دیدند.

این فعال عرصه گردشگری ادامه داد: با این رویکردهای اشتباه طی ۲سال گذشته دفاتر به ورشکستگی رسیدند اما امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی، شرایطی ایجاد شده که دفاتر می‌توانند با وضعیت بهتری فعالیت خود را دنبال کنند.

کرونا گردشگری فارس را ضربه فنی کرد/ مثلث طلایی به هیچ عنوان به نفع گردشگری استان نیست

اولویت های دفاتر برای اجرای تورهای مسافرتی است

فخری با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از اولویت‌های دفاتر برای اجرای تورهای مسافرتی است، به تورهایی که از شیراز به خارج از کشور انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: در مسیر شیراز- دبی هفته‌ای ۷ پرواز، شیراز- تفلیس ۱ پرواز و شیراز- آنتالیا هفته‌ای ۲ پرواز برقرار است.

او اضافه کرد: در مسیر شیراز- مشهد هفته‌ای ۱۵ پرواز و شیراز- کیش نیز هفته‌ای ۲۰ پرواز پیش بینی شده است ضمن اینکه تلاش می‌شود پرواز شیراز- نجف نیز هفته‌ای ۲ بار انجام شود که البته سفر نجف بخشی با تور و بخشی آزاد است.

فخری با بیان اینکه پروازهای فعلی جوابگوی مسافران خواهد بود، اظهارکرد: با توجه به وضعیت دلار به عنوان نمونه قیمت بلیت نجف زیر ۸ میلیون و انتالیا زیر ۱۴میلیون نیست، لذا با توجه به این قیمت‌های بالا پیش بینی می‌شود همین پروازها جوابگو مسافران است و نیاز به افزایش نیست.

کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس به وضعیت گردشگری داخلی و آسیب‌های ناشی از کرونا نیز اشاره کرد و گفت: کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد و خیلی از شرکت‌های قدر در دنیا ورشکسته شدند؛ در شیراز هم وضعیت گردشگری همین گونه بود و بخشی از دفاتر آسیب دیدند و این درحالی بود که در دنیا از گردشگری حمایت کردند اما در ایران حمایت لازم انجام نشد.

او با بیان اینکه متاسفانه بخشنامه‌هایی که در حمایت از بخش گردشگری می‌شود، تخصصی نیست و به درد دفاتر نمی‌خورد، افزود: بالای ۹۰ درصد شاغلان در دفاتر، بانوان هستند و با تعدیل نیرو ناشی از تعطیلی دفاتر، درصد بالایی از خانم‌ها که نان‌آور بودند، لطمه دیدند که متاسفانه گوش شنوایی نیست.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس همچنین با گلایه ازعدم همراهی مسئولان با فعالان گردشگری گفت: گردشگری مهم‌ترین رکن در فارس است و نباید تنها نام‌گردشگری را یدک کشید لذا اگر گردشگری استان رونق پیدا کند، بیکاری که یکی از مشکلات استان است نیز تا حدود زیادی از بین می‌رود. این فعال عرصه گردشگری همچنین خواستار همکاری اداره حج و زیارت در پرواز‌های خارجی شد و گفت: در شرایطی که استان‌های همجوار هفته‌ای چند پرواز به عراق دارند اما استان فارس از درآمدهای این پروازها بی‌نصیب است که باید در این عرصه فعال‌تر عمل کرد.

فخری در پایان نیز خواستار برخورد با افراد سودجو در این زمینه شد و گفت: افرادی هستند فاقد مجوز که در فضای مجازی اقدام به فروش تور و بلیت می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود؛ افرادی که قارچ گونه رشد می‌کنند و نه دفتر و مجوز و ضمانت نامه دارند و نه مالیات می‌دهند.

کرونا گردشگری فارس را ضربه فنی کرد/ مثلث طلایی به هیچ عنوان به نفع گردشگری استان نیست

طرح مثلث طلایی مدت اقامت بیشتر را از گردشگران فارس گرفته است

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس در ادامه سخنانش در خصوص اجرای طرح گردشگری مثلث طلایی هم اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح مخالف بوده و هستم چرا که معتقدم نباید درآمد حاصل از گردشگری استان فارس به دو استان دیگر تقسیم شود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس گفت: در طرح مثلث طلایی، گردشگران با حضور در سه استان فارس، یزد و اصفهان با جاذبه‌های این مناطق آشنا می‌شوند و یک تور چند روزه را تجربه می‌کنند اما شاهدیم که با اجرای این طرح سهم فارس از این گردشگران کم می‌شود.

به گفته وی فارس همواره قطب گردشگری تاریخی ایران بوده و گردشگران از اقصی نقاط جهان برای دیدن این آثار تاریخی به فارس و شیراز سفر می‌کنند و این قابلیت وجود دارد که گردشگران ۴ شب اقامت را در فارس داشته باشند حال با اجرای طرح مثلث طلایی مدت اقامت گردشگران به دو شب کاهش می‌یابد.

فخری افزود: با اجرای طرح مثلث طلایی مدت اقامت بیشتر گردشگران از فارس گرفته می‌شود و به استان‌های یزد و اصفهان می‌رسد که به نوعی بر سر استان فارس کلاه گذاشته می‌شود و به هیچ عنوان به نفع گردشگری این استان نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز