خبرگزاری کار ایران

گلایه فعالان گردشگری و صنایع دستی دامغان از وضعیت کسب و کار ؛

حاضرند برخی اماکن دولتی، آشیانه کلاغ و کبوتر شود اما به هنرمندان ندهند/ از چوب پسته،ظرف مخصوص بسته‌بندی برای صادرات ساختیم، اماحمایت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۲۱

برخی از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی دامغان از بی توجهی مدیران استان سمنان نسبت به بیمه نکردن آنها و بی رونقی کسب و کارشان گلایه مندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، سال 99 و 1400 برای هنرمندان صنایع‌دستی در کل کشور و استان سمنان سال خوبی نبود. کرونا بر پیکر کم جان صنایع دستی زخم عمیقی وارد کرد و نفس فعالان صنعت صنایع دستی را به شماره انداخت.

تسهیلات حمایتی دولت هم کاری از پیش نبرد و هنرمندان همچنان با مشکلات مالی ناشی از کاهش تولید و فروش محصولاتشان، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و ... دست به گریبان هستند. در این میان برخی از فعالان این عرصه از دور خارج شدند و برخی هم برای فروش به فضای مجازی به صورت خودجوش روی آوردند هر چند که گردشگری دیگر حال و هوای سال های قبل را ندارد.

 خادمی یکی از فعالان صنایع دستی در دامغان با اشاره به دغدغه هنرمندان و فعالان صنایع دستی در فروش کالاهایشان گفت: در دامغان مکان های خالی و بدون استفاده دولتی زیادی وجود دارد که می تواند در اختیار فعالان صنایع دستی قرار گیرد و بخشی از مشکلاتشان را حل کند اما برخی از آنها آشیانه کلاغ و کبوتر شده در حالی که می توان آنها را در اختیار هنرمندان قرار داد تا به تولیدو عرضه محصولات خود بپردازند.

ایده های ناب در دامغان حمایت نمی شوند

حاضرند برخی اماکن دولتی، آشیانه کلاغ و کبوتر  شود اما به هنرمندان ندهند/ از چوب پسته،ظرف مخصوص بسته‌بندی برای صادرات ساختیم، اماحمایت نشد

وی ادامه داد: ایده های ناب در دامغان حمایت نمی شوند؛ با توجه به اینکه پسته محصول اصلی دامغان است 10 سال است روی چوب پسته کار می کنیم تا صنایع دستی نابی خلق کنیم، چوبی که  دست آخر تبدیل به هیزم و زغال می شود اما هیچ هیچ مسئولی از آن حمایت نمی کند  تا بتوانیم از آن برای بسته‌بندی صادرات پسته استفاده کنیم. ظروف مخصوصی از چوب پسته با قابلیت‌های خاص طراحی و تولید کردیم که می توان پسته را با این ظروف صادر کرد اما کسی به آن بهایی نداد.

خادمی یادآور شد: با توجه به اینکه تنها گالری صنایع دستی شهرستان هستیم اجناس صنایع دستی از قیمت 20 هزار تومان یا یک میلیارد تومان را عرضه می کنیم اما هیچ مسئول دولتی در سطح شهرستان یا استان برای هدیه دادن از محصولات ما خرید نکرد.

این فعال صنایع دستی با انتقاد از اینکه مسئولان برای هدیه دادن صرفا از محصولات هنری سفال یا سرامیک خرید می کنند، تصریح کرد: مشکلات و مسائل پیش ‌روی هنر صنایع دستی تنها مربوط به زمان شیوع کرونا نیست بلکه پیش از آن هم موارد متعددی بر سر راه رونق اقتصادی هنرمندان صنایع دستی قرار داشته است.

 اگر دوست دارید  بیمه عشایری  شوید

شاکری از دیگر فعالان صنایع دستی دامغان می گوید: بیمه هنرمندان صنایع دستی بزرگترین دغدغه ای است که پس از فروش محصولات وجود دارد هر ساله لیست تعدادی از واجدین شرایط ارسال می شود اما اتفاق خاصی رقم نمی خورد؛ برخی از مسئولان نیز می گویند تحت پوشش بیمه عشایری قرار بگیرید در صورتی که مزایای بیمه عشایری بسیار ناچیز است.

وی با تاکید بر اینکه مشوق هایی که در صنایع دستی برای هنرمندان وجود دارد هیچ ترتیب اثری داده نمی شود، افزود: هنرمندان این رشته هر روزه باید فکر همه چیز را بکنند جز کاری (تولید محصول هنری) که باید انجام دهد.

معافیت مالیاتی پیشکش؛ مابیات بیشتری از ما نگیرید

شاکری افزود: معافیت مالیاتی هنرمندان این رشته در شهرستان دامغان اجرایی نمی شود و در برخی موارد به نسبت دیگر صنوف مالیات بیشتری از ما می گیرند. یک ماه قبل نیز برای همین موضوع به وزیر اقتصاد نامه دادیم اما خبری نیست.

این هنرمند دامغانی با اشاره به الزام دستگاه های اجرایی برای نگهداری صنایع دستی بیان کرد: دستگاه های اجرایی شهرستان هیچ کاری در این زمینه انجام ندادند و صرفا یک قسمت از ورودی فرمانداری را برای نگهداشت و نمایش آثار صنایع دستی اختصاص دادند که گاهی آن قسمت را نظافت هم نمی کنند.

وی یادآور شد: هنرمندان این رشته به استناد ماده 3 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی فعالیت خودشان را آغاز کردند اما اصناف و صنعت و معدن شهرستان اخطار داده اند که باید جواز کسب بگیرید.

«استاندارد سازی بومگردی» مانع افزایش شمار بومگردی ها

ناصری از فعالان صنعت بومگردی اظهار کرد: یکی از موانعی که نمی‌توانیم  تعداد واحدهای بومگردی خود را افزایش دهیم  ، ایرادی است که تحت عنوان «استاندارد سازی بومگردی» از متقاضیان می گیرند.

وی با تشریح اینکه یکی از معیارهای استاندارد سازی از نظر آنان تطبیق  خانه‌ها با معیار صدسال پیش است گفت : چگونه خانه ای که 100 سال قبل ساخته شده را با آیتم هایی که مسئولان می گویند استاندارد سازی کنیم؟ 

متصدی واحد بوم گردی «آقاجان بیک» تصریح کرد: به جز مدیر میراث فرهنگی هیچ مسئولی حتی بخشدار مرکزی دامغان نیز از مجموعه ما بازدید نکرد.

ناصری ادامه داد: مقرر شده بود 50 میلیون تومان تسهیلات به واحدهای بومگردی بدهند که به دلیل پیچیدگی بوروکراسی اداری عطایش را به لقایش بخشیدیم.

پرداخت اجباری 3 میلیون تومان هزینه برای شرکت در «دوره مدیریت» 

طیبه زارع زاده از دیگر فعالان عرصه صنعت بومگردی گفت: شرکت در دوره مدیریت برای متصدیان واحدهای بومگردی با مدرک لیسانس و بالاتر اجباری است اما همین دوره برای دارندگان مدرک دیپلم و پایین تر اختیاری است .

وی ضمن گلایه از اینکه هزینه این دوره آنلاین 3 میلیون تومان است، یادآور شد: متصدیان بومگردی و دارندگان دانشنامه لیسانس معمولا در دوره لیسانس 2 یا 3 واحد مدیریت را می گذرانند پس چگونه است که شرکت در این کلاس برای دارندگان مدرک دیپلم اجباری نیست اما برای دارندگان مدرک لیسانس  و بالاتر اجباری است؟

شکری زاده مسئول یکی از  آژانس های مسافرتی  در دامغان  هم بیان کرد: از تاریخ 98/12/01 دفتر آژانس را تعطیل اعلام کردیم و با توجه به اینکه کارمندان دفتر 5 الی 6 سال سابقه بیمه داشتند بیمه بیکاری به آنان تعلق نگرفت.

وی ادامه داد: به رغم اینکه تعطیلی دفتر را کتبا به تأمین اجتماعی اعلام کردیم اما سازمان تامین اجتماعی دامغان زیر بار نرفت و ما را به پرداخت حق بیمه کارمندان محکوم کرد.

امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: به واسطه تحریم ها دولت با محدودیت های زیادی مواجه شد که افزایش قیمت حامل های انرژی و آب، گاز و برق نیز ناشی از همین مورد بود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه میراث فرهنگی باید توسط بخش خصوصی و مردم اداره شود، اضافه کرد: گردشگری استان سمنان در بخش آی تی بسیار ضعیف عمل کرده است.

اپلیکیشن ارائه خدمات گردشگری و صنایع دستی راه اندازی می شود

کرم زاده ادامه داد: در استان سمنان هیچ گونه اپلیکیشنی برای ارائه و فروش خدمات گردشگری و صنایع دستی نداشتیم که به زودی آن را طراحی و راه اندازی می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان تصریح کرد: مشکلات مربوط به بیمه تامین اجتماعی و مالیات فعالان این عرصه را با مدیران مربوطه در شهرستان بررسی و در حد امکان حل می کنیم.

وی با اشاره به توانمند سازی فعالان عرصه صنایع دستی به منظور قدرت خرید مکان و فروش محصولاتشان، افزود: احداث بازارچه صنایع دستی سمنان 50 میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد که پس از تکمیل تبدیل به پایانه صادرات صنایع دستی استان سمنان خواهد شد.

کرم زاده اضافه کرد: هیچ اداره ای حق ندارد هدیه ای بگیرد که صنایع دستی نباشد؛ با شورای بانک ها و استاندار سمنان مکاتبه می کنیم که مجددا به همه دستگاه های دولتی تکلیف کنند تا خرید هدایا از صنایع دستی استفاده شود.

وی با تشریح مزایای مهر اصالت گفت: اینکه می‌گویند محصولی مهر اصالت نمی خواهد کاملا اشتباه است. هنرمندان دامغانی با هم افزایی انجمن ها و اتحادیه ها را فعال کنند.

کرم زاده گفت: وظایفی که وزیر میراث به مدیران کل تفویض کرده است را استفاده می کنیم و نمی گذاریم به هنرمندان کم لطفی شود. شخصا از هنرمندان حمایت می کنیم و باید رویکرد فروش این قشر به سمت گالری پیش رود نه بازارچه. 

آمادگی پرداخت 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان

مدیرکل میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه گالری ها نتیجه بهتری برای فروش محصولات صنایع دستی نسبت به بازارچه ها دارند، گفت: موضوع استاندارد سازی اقامتگاه های بوم گردی را پیگیری می کنم و آماده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تا 6 هزار میلیارد ریال به متقاضیانی که پرونده های شان کامل باشد هستیم.

گزارش: محمود بانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز