خبرگزاری کار ایران

کلنگ زنی اولین مجتمع فرآوری و بسته بندی ضایعات بخش کشاورزی شرق کشور در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۴۰۳

رئیس جهادکشاورزی نیشابور گفت: کلنگ اولین مجتمع فرآوری و بسته بندی ضایعات و زائدات بخش کشاورزی شرق کشور با حضور دستگاه‌های اجرایی شهرستان و با همت شرکت تعاونی دامداران در این شهرستان به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی فرهمند راد در مراسم کلنگ زنی این مجتمع اظهار کرد: مجتمع در زمینی به مساحت چهار و نیم هکتار و با اعتباری بالغ بر ٣٠٠ میلیارد ریال و با ظرفیت ۵٠ هزار تن در سال با همت شرکت تعاونی دامداران که از شرکت‌های موفق در سطح استان و کشور است احداث و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه از حدود ١٠٠ میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی در کشور حدود ٣٠ میلیون تُن آن از بین می‌رود و از چرخه بازیافت و استفاده مجدد خارج می شود، افزود: حدود ۶٠٠ تا ٧٠٠ هزار تُن تولید انواع محصولات کشاورزی در نیشابور داریم که حدود ٢٠٠ هزار تُن آن از بین رفته و به سطل زباله سپرده می شود و ضایعه ای بر خود ضایعات می شود.

فرهمند راد تصریح کرد: هدف از ایجاد این مجتمع فرآوری محصولات کشاورزی و دامی مانند کاه و کلش، فضولات طیور، باگاس نیشکر و سایر محصولات جانبی کشاورزی و دامی می باشد که در حالت عادی قابلیت استفاده در جیره غذایی دام را ندارد و پس از فرآوری می توان آن را بعنوان جیره غذایی دام به مصرف رساند.

وی ادامه داد: زائدات کشاورزی مانند کلش موجود در مزارع شمال کشور که بعنوان یک زائد در مزرعه برای کشت محصول برنج می باشد در این مجتمع بسته بندی و بصورت پلیت در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی نیشابور با بیان اینکه ضایعاتی مانند پسماندهای کارخانجات رب و یا پوست پسته تازه، گردو، بادام و یا انواع میوه ها از جمله مواردی هست که در این مجتمع فرآوری و در راستای کاهش وابستگی به محصول قابل مصرف تبدیل خواهد شد، خاطر نشان کرد: در ٩٠ درصد محصولات غذایی دام وابسته شده ایم و در شهرستان نیشابور این مقدار حدود ۶٠ درصد تولید و ۴٠ درصد وابستگی است.

فرهمند راد سیاست جهادکشاورزی را در جایگزین کردن محصولی بجای محصولات وابسته اعلام کرد که با توجه به ضایع شدن حدود ٣٠ درصدی محصولات کشاورزی از تولید، توزیع تا مصرف می تواند نقش مهمی را در کاهش وابستگی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز