خبرگزاری کار ایران

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری استان اردبیل

نگاه به توسعه باید اکوسیستمی باشد

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: تلاش می‌کنیم اکوسیستم توسعه فناوری را در استان تشکیل دهیم.

به گزارش ایلنا، افزود: تلاش می‌کنیم اکوسیستم توسعه فناوری را در استان تشکیل دهیم چون یک اکوسیستم تمامی اجزای آن با رفتارهای تعیین شده و ارتباطات مشخص تلاش خود را برای حیات و اعتلا انجام می‌دهند. این به آن معنی است که در اکوسیستم مسئولیت‌ها تعریف شده و پذیرفته شده است و هر یک از اجزا باید در زمان مشخص بدون هیچ توجیهی باید وظیفه خود را در فرآیند مرتبط انجام دهد.

یندار گفت: بدیهی است در صورتی که یکی از اجزا در فرآیندهای اکوسیستمی مختل شده یا از انجام وظایف خود اجتناب کند، در صورتی که سایر اجزا قادر به جبران و یا پوشش وظایف آن نباشند حیات آن اکوسیستم با مشکل جدی مواجه شده و امکان انقراض وجود دارد.

وی افزود: در نگاه به توسعه نیز در حوزه‌های مختلف باید رفتار اکوسیستمی شبیه سازی شده، اجزای اکوسیستم مشخص شود و رفتارهای مرتبط و وظایف آن‌ها در فرآیندهای حیاتی اکوسیستم دقیقا تعریف شود و شریان‌های ارتباطی و رفتاری باید بدون وقفه حیات اکوسیستم را برقرار نماید.

این بدان معنا می‌باشد که غفلت از هیچ کدام از اجزا مورد قبول نمی‌باشد و اکوسیستم باید اجزای منزوی را شناسایی و نسبت به جایگزینی و یا انتقال وظایف آن به جزء دیگر باید اقدام نماید.

مثال بارز آن شبیه سازی یک محیط کشت برای رشد یک جاندار است که اختلال در هر کدام از اجزای محیط کشت باعث نقص در رویش جاندار می‌شود و هرچند در موادر نادری با اتفاق یک جهش موفقیت شکل می‌گیرد.

به نظر می‌رسد اگر ما بخواهیم اکوسیستم مناسب برای رشد فناوری در استان و به تبع آن در کشور را فراهم نماییم حتما باید مطالعه جامعی بر نیازمندی‌های اکوسیستم، تعیین اجزا، تعیین رفتار‌ها، تعیین نوع و شریان‌های ارتباطی و فرآیندهای رفتاری و تعاملاتی داشته باشیم.

در اکوسیستم توسعه فناوری استان، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، مراکز علمی و دانشگاهی، نخبگان، دانشمندان و فرهیختگان و همچنین نیروی متنوع انسانی موجود از اجزای اکوسیستم می‌باشد و نیاز به تعریف فرآیندهای تعاملی و همچنین تعیین وظایف هرکدام از آن‌ها در اکوسیستم و تقسیم بندی زمانی برای انجام وظایف داریم.

دیندار تصریح کرد: امید واریم با تجمیع افکار و جلب همکاری‌های لازم در استان از حوزه‌های اجرایی و علمی، بتوانیم مدل اکوسیستمی مناسبی را برای توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف در استان فراهم آوریم.

کد خبر : ۳۶۲۳۷۴