خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب:

درخواست ما از ناظران قانون مداری‌ست / توزیع ۴۰ میلیارد تومان بن دانشجویی

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۰۵۰

چنانچه ناشر مجوز فعالیت داشته باشد یا کتابی بعداز گذر از مراحل قانونی از طریق وزارت ارشاد اجازه انتشار یافته باشد؛ مطمئنا حق حضور در نمایشگاه را دارد.

نشست سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اهالی رسانه امروز؛ چهارشنبه ۱۵ بهمن؛ در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آموزگار(سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رئیس اتحادیه ناشران) در ابتدای برنامه با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری گفت: بعد از پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری دیدید که در جلسات قبلی این نشست‌ها از آنجا که خبر‌ها توسط روابط عمومی به رسانه‌ها منتقل می‌شد؛ مواردی مبهم و سوال‌برانگیز برای اهالی فن و عموم وجود داشت. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این نشست به پاسخگویی درباره مصوبات این نشست‌ها و برنامه‌های اتحادیه برای برگزاری هرچه بهتر بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بپردازیم.

او درباره شروع ثبت‌نام از ناشران برای شرکت در این دوره از نمایشگاه گفت: ثبت‌نام ناشران متقاضی(داخلی و خارجی) از هفته آینده آغاز می‌شود، هرچند بخشی از ناشران خارجی با اتکا به قوانین و مقرراتی که در نمایشگاه فرانکفورت در اختیارشان قرار گرفته بود؛ برای ثبت‌نام اقدام کردند اما در ‌‌نهایت بعد از برطرف کردن یکی، دو مورد کوجک زمان دقیق ثبت‌نام که در هفته آینده خواهد بود به ناشران اعلام می‌شود.

آموزگار همچنین با اشاره به برنامه‌های جانبی درنظر گرفته شده برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است برنامه‌های جانبی که در سالن‌ها و محوطه نمایشگاه برگزار می‌شود به عهده کمیته‌ای مشخص از اتحادیه و انجمن‌های نشر واگذار شود تا بهترین استفاده از این نشست‌ها و امکانات موجود در نمایشگاه محقق شود.

او گفت: یکی از این برنامه‌ها دعوت از مدیر بخش کپی رایت اتحادیه ناشران آلمان است که با رایزنی‌هایی صورت گرفته حضور او در این نشست قطعی شده و به احتمال زیاد روز ۲۱ اردیبهشت؛ در سمینار و نشستی به بررسی موضوع حقوق معنوی و مالکیت فکری در حوزه کتاب و نشر می‌پردازد.

آموزگار در ادامه افزود: یکی از مزیت‌های اینگونه برنامه‌ریزی‌ها جلوگیری از هدر رفت این نشست‌هاست. چراکه در سال‌های گذشته با انتقاداتی رو به رو می‌شدیم که مربوط به عدم اطلاع‌رسانی به موقع برای حضور علاقه‌مندان در این نشست‌ها می‌شد.

رئیس اتحادیه ناشران در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش بودجه نمایشگاه بین‌المللی کتاب و راهکارهای موجود برای کاهش هزینه پرداخت و اظهار داشت: اصولا در قبال بودجه فرهنگ همیشه با نامهربانی ازسوی دست‌اندرکاران به ویژه مجلس محترم رو به رو هستیم و این تنها مربوط به بودجه نمایشگاه کتاب نمی‌شود. بودجه نمایشگاه کتاب در سال گذشته ۲ الی ۳ میلیارد تخصیص داده شد اما درنهایت هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد صرف برپایی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه شده بود که عملا دو برابر بیشتر از بودجه درنظر گرفته شده بود. امسال هم متاسفانه با کاهش بودجه و کسری هزینه مواجه هستیم که قرار است با تمهیداتی مثل مدیریت کردن هزینه‌ها، کشف منابع جدید به حفظ وارتقای کیفیت نمایشگاه اقدام کنیم.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب همچنین از درنظر گرفتن برنامه‌هایی برا ی دعوت میهمان فارسی زبان از کشورهای افغانستان و تاجیکستان خبر داد و گفت: توجه به قلمرو فارسی‌زبانان سیاست درستی بوده که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ شده است. سال گذشته گروهی از وزارت ارشاد به افغانستان سفر کردند و تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری بیشتر صنعت نشر دو کشور همزبان منعقد شد اما به دلیل شرایط خاص کشور افغانستان اجرای آن‌ها تقریبا محقق نشد. کشور تاجیکستان هم با نزدیک به هشت میلیون جمعیت و قریب به همین تعداد تاجیک در ازبکستان در غرب چین ظرفیت بالایی برای تعامل در حوزه نشر فارسی داراست. البته یکی از مشکلات همکاری با نشر تاجیکستان رسم الخط سریلیک آنهاست که با وجود نرم‌افزارهای مبدل رسم الخط سریلیک به فارسی و بالعکس تا حدود زیادی حل شده و ظرفیت تعامل با فارسی‌زبانان تاجیک را بیشتر کرده است.

آموزگار در رابطه با هزینه اجاره بهای مصلی در مدت نمایشگاه گفت: اصولا اختیار مصلی دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اتحادیه ناشران نیست و حتی تبلیغات بیرون سالن‌ها هم در انحصار دست اندرکاران مصلی است. درست است مبلغ اجاره بهای مصلی برای بیست و هشتمین دوره بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود اما افزایش هزینه برای ناشران از مواردی است که هنوز در دست بررسی است و قطعی نشده است.

او ادامه داد: برگزاری بیست و هفت دوره نمایشگاه کتاب در سطح بین‌المللی توقعات را بالا برده است. به همین دلیل می‌خواهیم با اتکا به تجربیات انجمن‌ها و تشکل‌های نشر در امر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این دوره انجام دهیم تا از فرصت به دست آمده برای واسپاری برگزاری نمایشگاه به نهادی مدنی مثل اتحادیه بهترین استفاده را کنیم. در شرایط دشوار اقتصادی فعلی و وجود تحریم‌ها؛ تمام همکاران ما شبانه‌روز در تلاشند تا از عهده این مسئولیت به خوبی برآیند. با توجه به اینکه اتحادیه تا قبل از روی کار آمدن دولت هشتم تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی را داشته است؛ تفاوت این دوره برگزاری با گذشته در حضور انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی حوزه نشر است. در امر تصمیم‌گیری و برگزاری با هیچ محدودیتی ازسوی معاونت فرهنگی مواجه نشدیم و خوشبختانه ارشاد عزم خود را برای کاهش تصدی‌گری دولت در امر کتاب و نشر جذب کرده است.

رئیس اتحادیه ناشران از بن‌های دانشجویی مورد استفاده در نمایشگاه هم سخن گفت و درباره چگونگی تامین هزینه این بن‌ها اظهار داشت: دو دسته بن عمدتا در دوره نمایشگاه توزیع می‌شوند دسته اول مخصوص به دانشجویان و طلاب است و گروه دوم بن‌های مشارکتی هستند که نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در قبال همکاری و مشارکتشان در نمایشگاه دریافت می‌کنند. این مبلغ برای طلاب و دانشجویان در سال گذشته ۷ میلیارد درنظر گرفته شده بود که نیمی از این مبلغ را خود مصرف کننده پرداخت می‌کرد که عملا حجم گردش بن را به ۱۴ میلیارد افزایش می‌داد. امسال با برنامه‌ریزی انجام شده این مبلغ را تا ۴۰ میلیارد تومان درنظر گرفتیم که ۲۵ درصد توسط وزارت ارشاد ۲۵ درصد توسط دانشگاه و حوزه‌های علمیه مصرف‌کنندگان و ۵۰ درصد مابقی توسط خود دانشجویان و طلاب تامین می‌شود.

آموزگار سپس به لزوم رعایت قانون و قانون‌مداری در امر برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اتحادیه به عنوان برگزارکننده و مجری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه تاکید زیادی به رعایت قانون و قانون‌مداری در امر مواجه با مواردی که در نمایشگاه به وجود می‌آید، دارد. چنانچه ناشر مجوز فعالیت داشته باشد و یا کتابی بعداز گذر از مراحل قانونی از طریق وزارت ارشاد اجازه انتشار یافته باشد مطمئنا حق حضور در نمایشگاه را دارد و رعایت قانون در چنین مواردی و احترام به مجوزهای صادر شده درخواست ما از متولیان امر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز