خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری:

باید با موج تاریخ‌سازی مبارزه کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۲۳۴

تاریخ عبرت آموز است و از همه مهم‌تر دست آموز است. متاسفانه در سالهای اخیر فرآیند تاریخ سازی علیه انقلاب شدت گرفته است.

صالحی امیری، رییس کتابخانه ملی معتاقد است گروهی با تاریخ‌سازی؛ تقدیس سلطنت، ‌ظهور و بروز اباهه‌گری فرهنگی و تطهیر رژیم پهلوی را دنبال می کنند اما واقعیت این است که رژیم پهلوی با بیت المال و جیب مردم برای تقدیس سلطنت تلاش می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری سیدرضا صالحی امیری ریاست سازمان اسناد وکتابخانه ملی در خصوص تبیین مراسم(رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران عصر پهلوی دوم) امروز یکشنبه ۲۳ آذر ماه در سالن کنفرانس کتابخانه ملی برگزار شد.

در این نشست صالحی امیری گفت: مجموعه سازمان اسناد کتابخانه ملی، برنامه جدیدی با هشت محور در سطح ملی آغاز کرده است که بر گسترش روابط بین المللی با کتابخانه‌های ملی جهان تاکید دارد. تلاش برای جمع آوری نسخ خطی، توجه برای آگاه سازی ملت و آشنایی جهانگردان با کتابخانه ملی به وسیله برگزاری تورهای فرهنگی از اهداف این سازمان است.

به گفته صالحی امیری، توجه جدی به پژوهش‌های بنیادی و تدوین در خصوص دانشنامه‌های جهان امری ضروری است. تدوین دانشنامه ایران هم اکنون آغاز شده است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه تا کنون درخصوص تاریخ شفاهی تلاشهای زیادی انجام شده اما آنچنان که باید محصولی در سطح ملی به وجود نیامده بیان کرد: کاری که در این سازمان انجام دادیم ارتقای جایگاه تاریخ شفاهی از گروه به پژوهشکده بود. یکی از اولویت‌های هشت گانه ارتقای جایگاه تاریخ شفاهی است متاسفانه در ایران گرایش کمتری برای مکتوب سازی و گرایش بیشتری برای تاریخ شفاهی وجود دارد.

او با بیان اینکه تاریخ آیینه است گفت: باید نسلهای بعد با رویت این آیینه، تصویری ببینند که از آن تجربه کسب کنند. تاریخ عبرت آموز است و از همه مهم‌تر دست آموز است. متاسفانه در سالهای اخیر فرآیند تاریخ سازی علیه انقلاب شدت گرفته است. عده‌ای زخم خورده و ناراضی از انقلاب در آن سوی مرز‌ها به تاریخ سازی پرداخته‌اند. تاریخ شفاهی یک علم است که به عنوان یک رشته علمی در دنیا شناخته شده است. ما برنامه‌ای برای تبیین تاریخ شفاهی کشور داریم که بتوانیم از نخبگان، فرهیختگان ومدیران کشور مجموعه دانش آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم که بتوانیم این‌ها را به نسلهای بعد انتقال دهیم.
به گفته صالحی امیری نباید ذهن آیندگان به دلیل عدم آگاهی نسبت به گذشته دچار اختشاش شود.

صالحی امیری ادامه داد: یکی از کارهای بزرگ در این حوزه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دوران پهلوی دوم است ۱۴ سال وقت برای این پروژه صرف شد. با ۵۷ تن از رجال پهلوی مصاحبه شده که حداقل سه ساعت و حداکثر سی ساعت این مصاحبه‌ها ضبط و ثبت شده است. خوشبختانه چند جلد از همین مجموعه به انتشار رسیده است وروز سه شنبه رونمایی خواهد شد که این چند جلد به تدریج به ۵۰ جلد خواهد رسید.

صالحی امیری با اشاره به برنامه روز سه شنبه بیان کرد: تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان تاریخ شفاهی ایران از جمله برنامه‌های ما است. یکی از انگیزه‌های اصلی ما به عنوان یک رسالت ملی مواجه با موج تاریخ سازی است آنچه در شبکه‌های خارجی به آن پرداخته می‌شود تطهیر رژیم پهلوی است. نماد حرکتهای ضد انسانی و ضد اخلاقی در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله خودشان را نشان می‌دهند اصرار بر تاریخ سازی به این دلیل است که این عمل غیر اخلاقی و غیر انسانی را پاک کنند باید تلاش کنیم اسناد واقعی را به نسل جدید معرفی کنیم.

صالحی امیری با اشاره به تلاش شبکه‌های خارجی گفت: خوشبختانه صد هزار برگ سند در پیوست این تاریخ شفاهی وجود دارد شاید افرادی که با ما سخن گفتند با صداقت صحبت نکرده باشند و لی در پاورقی‌ها مشخص است که حقیقت کدام است.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه صدا و سیما از ابتدادر این پروژه با کتابخانه ملی همکاری داشت گفت: هیچ گونه دخل و تصرفی در اظهارات افراد انجام نشده است ما باید تاریخ جمهوری اسلامی را با دقت بنویسیم تا برای نسلهای آینده باقی بماند از همه موسسات و نهاد‌ها تقاضا دارم تاریخ خود را آنگونه که هست بنویسند تا در آینده ایجاد ابهام کند.

حسین دهباشی مسئول تاریخ شفاهی سازمان با اشاره به اینکه تعهدات سازمان کتابخانه ملی به طور کامل انجام شده است گفت: این‌‌ همان پروژه‌ای است که در سال ۹۲ متوقف شده بود. مصاحبه جدیدی انجام نشده ولی پژوهش‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. در روز سه شنبه آنچه رونمایی خواهد شد بزرگ‌تر از خود کتاب است. این مصاحبه‌ها حدود ۶۰۰ ساعت صوتی و تصویری است و هزار ساعت آن فقط صوتی است. مصاحبه‌های تاریخ شفاهی از قواعد علمی تبعیت می‌کنند و گفتگوهای صافی هستند. کاری که ما کردیم این بود که با تک تک افرادی که ما را متهم می‌کردند مصاحبه کردیم و اگر احیانا شخص فوت کرده بود از نزدیکان او سوال کردیم.

به گفته حسین دهباشی، هر آنچه روز سه شنبه ارائه خواهد شد به صورت دیجیتال است. شورای سیاست‌گذاری ثابت تشکیل شده از: حسین دهباشی، حسام‌الدین آشنا و حسن بهشتی‌پور است.

وی افزود: یکی از تفاوتهای تاریخ شفاهی این است که به عنوان آثار تاریخی ارزش زیادی دارند. گفتگو‌های تاریخی با تاریخ شفاهی متفاوت است تاریخ شفاهی مستقیما به شخصی که در آنجا حاضر بوده اشاره دارد ما دو سوی رودخانه را می‌بینیم که چه اتفاقی افتاده است و همه تجربیات ریز و درشت او را در مصاحبه می‌آوریم.

او د رپاسخ به این سوال که آیا مصاحبه‌ای با فرح پهلوی نیز صورت گرفته است یا خیر؟ بیان کرد: این اتفاق بنا به دلایلی رخ نداد. حجم این پروژه بسیار بیشتر از آنی است که امروز در اختیار ما قرا ر می گیرد. همه افرادی که با آن‌ها مصاحبه کردیم در ابتدا پاسخشان منفی بود و بیشتر نگران تحریف سخنانشان بودند. خوشبختانه کتابخانه ملی نهاد خوشنامی در داخل و خارج از کشور است و آن‌ها حس کردند که با یک پروژه علمی سر و کار دارند نه با یک مصاحبه شتابزده.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز