خبرگزاری کار ایران

نقد اکبر بهداروند به شعر بی‌هویت امروز:

شعرها به تصویرهای بی‌تفکر تبدیل شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۱۶۰

شاعران صناعات و فنون ادبی را خوب درک نکرده‌اند به همین دلیل اشعارشان چون منظره‌ای زودگذر است و پایداری ندارد. شاید همین دلایل باعثبی‌اعتنایی مردم به شعر فارسی شده است.

«کتاب امام حسین در شعر فارسی» از اکبر بهداروند به اتفاق پرویز داکانی در مراحل آخر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ از آثار در حال انتشار بهداروند می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تعمیم کلیات طالب آملی» به همت انتشارات نقش جهان در مراحل آخر است. «غزلیات و مخمصات بیدل دهلوی» نشر تلواسه، «رباعی از آغاز تا امروز»، «رباعیات تاریخی»، «مقامات بیدل شناسی»، «مویه‌های هامون» نشر ملومه، «جامی‌ چه می‌گوید» نشر امیر کبیر و «خیالی بخارایی» که توسط نشر نقش جهان منتشر و از کتاب‌های پژوهشی وی است.

آثار تألیفی بهداروند مجموعه‌ شعرهای او با عنوان: «اندیمشک و خنیاگر پیر»، «شهربانو آه اندیمشک» که هردو قرار است توسط نشر فصل پنجم منتشر شود و «از تبار شبنم» که مجموعه دوبیتی‌هاست. همچنین کتاب «ارتباط با شبنم» که توسط نشر کاکتوس منتشر می‌شود.

این شاعر در رابطه با وضعیت شعر ایران امروز چنین گفت: این برهه یعنی سال‌های ۹۳ و ۹۲ شعر‌ها، به تصویرسازی‌هایی بدون تفکر تبدیل شده‌اند. اکثر شاعران از میراثمکتوب ماضی خود بی‌بهره‌اند و از زمان حال غافل و آینده درخشانی در انتظارشان نیست.

وی با اشاره به سخن افلاطون «شعر یعنی تفکر» افزود: روح شاعر باید آزاد باشد. شاعران ما شاعران صوری هستند نه باطنی و اشعار صوری مثل دیدن تصویری زیبا و زودگذر است. اما اشعار عمیق دارای ژرف‌نگری عمیقی هستند. شاید همین اشعار زودگذر است که باعثبی‌میلی مردم نسبت به شعر شده است.

بهداروند افزود: شاعران چون عروض و قافیه و صناعات ادبی را ادراک نکرده‌اند، رو به شعر غیرموزون آورده‌اند که این از معایب شعر امروز ماست. شاعر تا شعر کلاسیک را نشناسد؛ نمی‌تواند در شعر غیرموزون هم پیشرفتی داشته باشد. در واقع این اشعار درون‌مایه ندارند و تهی هستند. خاستگاه ما در مهد شعر قرار دارد. ایران وطن شعر است ولی چون این خاستگاه از بافت معنوی خالی است؛ مردم رغبتی نسبت به خواندن اشعار جدید نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم هنوز هم باید فال حافظ بگیرند؛ اظهار داشت: درحال حاضر تعداد شاعران زیاد است اما شعر خوب به ندرت یافت می‌شود چراکه شاعران از اشعار کلاسیک ایران فاصله گرفته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز