خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر قزوین تاکید شد؛

ضرورت هدایت هدفمند فرهنگی هیأت‌های مذهبی قزوین

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۷

مسایل مطرح در حوزه هیات‌های مذهبی، با حضور مسوولین این امر به منظور نظم بخشی و هدایت مراسم در مسیر‌های لازم جامعه، در نشست علنی شورای اسلامی شهر قزوین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایلنا- قزوین: در نشست علنی شورای اسلامی شهر قزوین مسایل مطرح در حوزه هیات‌های مذهبی، با حضور مسوولین این امر به منظور نظم بخشی و هدایت مراسم در مسیر‌های لازم جامعه، مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

*هیأت‌های مذهبی از عوامل تاثیر گذار در مراسم مذهبی

در ابتدای این نشست، عباس ظاهری رییس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به نزدیک بودن ایام سوگواری ماه محرم و صفر تصریح کرد: ضرورت برنامه ریزی مدون در این راستا به منظور حفظ و احیاء جایگاه این حادثه بزرگ تاریخی و اسلامی وجود دارد که برکات این امر به جامعه باز خواهد گشت.

ظاهری از هیأت‌های مذهبی به عنوان یکی از عوامل مهم وتاثیر گذار در سوگواری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش نام برد و افزود: هر ساله شاهد برپایی مراسم عظیمی توسط هیأت‌های مذهبی هم زمان با کل کشور هستیم که استان قزوین نیز تا کنون به نحو احسن در این امر مذهبی ورود پیدا کرده است.

این مقام مسوول از اداره کل تبلیغات اسلامی به عنوان مسوول اصلی ساماندهی مراسم‌های مذهبی یاد و تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی به عنوان بازوی کمکی و مجموعه مدیریت شهری نیز در توان خود و با استفاده از سازمان فرهنگی – ورزشی در برپایی این مراسم‌های مذهبی ورود پیدا کرده است تا جایگاه و عظمت این حادثه مهم به آحاد جامعه انتقال داده شود.

وی همه مسلمین را صاحبان اصلی این مراسم ذکر کرد و افزود: مسولین مرتبط باید در راستای انتظام بخشی به برنامه‌های این حوزه در سطح شهر، به خوبی تقسیم وظایف نمایند تا هم پاسخگوی مطالبات به حق شهروندان در این روز‌ها و هم شاهد برپایی آبرومندانه و کیفی این مراسم باشیم و مجموعه مدیریت شهری نیز به نوبه خود همراه این هیأت‌ها خواهد بود.

فعالیت ۱۴۰۰ هیأت مذهبی در استان قزوین

در ادامه این مراسم، حبیب انصاریان رییس هیأت مذهبی به تبیین دغدغه‌های این حوزه پرداخت و گفت: به منظور نظم بخشی واجرای عدالت در بین هیأت‌های سطح شهر باید کمک‌های مالی و معنوی در یک جا تجمیع و به متقاضیان ارایه شود تا مدیریت وسیاست گذاری مناسبی صورت گیرد.

وی از شناسایی و فعالیت ۱۴۰۰ هیأت مذهبی در سطح استان قزوین خبر داد و افزود: در راستای ارتقای سطح فرهنگی و دینی آن‌ها باید تعامل سازنده و نشست‌های مشترک بین مسوولین و اعضای این هیأ ت‌ها صورت گیرد.

هدایت، نظارت و حمایت، استراتژی علمی در مقابله با ترفند‌های دشمن

حجت الاسلام علی نعمت الهی مدیر کل سازمان تبلیغات استان قزوین نیز با قدردانی از اقدامات عمرانی صورت گرفته در راستای توسعه قزوین به وسیله مجموعه مدیریت شهری اظهار داشت: وجود شورا‌ها موجب تسریع در مسایل مردمی در حوزه شهر‌ها شده است که این نظارت مردم بر امور، در قالب شورا‌ها نیز برکتی برای این کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه، ضرورت توجه به فعالیت‌های فرهنگی در کنار امور عمرانی را با توجه به تاریخ درخشان قزوین مورد تأکید قرار داد و افزود: این امر با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی بهتر محقق خواهد شد و شورا در این میان با وجود بازوی توانمندی به نام کمیسیون فرهنگی و با اتخاذ تصمیمات ریشه‌ای می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

نعمت الهی در ادامه، به تبیین سه استراتژی هدایت، نظارت و حمایت مالی و معنوی در حمایت از هیأت‌های مذهبی پرداخت کرد و افزود: با توجه به در معرض خطر جدی بودن هیأت‌های مذهبی و افکار شوم دشمنان اسلام به منظور آسیب رساندن و انحراف آن‌ها، ضرورت توجه به این مؤلفه‌ها وجود دارد.

این مقام مسوول با اشاره به وجود هیأ ت‌های خانگی گسترده در سطح استان گفت: باید با نظارت و هدایت هدفمند آن‌ها، زمینه پیشگیری از انحرافات این حوزه را فراهم نماییم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت‌های مادی و معنوی از هیأت‌های مذهبی اظهار داشت: این کمک‌ها باید به صورت هدفمند، با برنامه ریزی، نظارت کافی و تقسیم عادلانه بین همه هیأت‌ها صورت گیرد.

این مقام مسوول ادامه داد: ورود به مسایل دینی حوزه بسیار ظریفی است چرا که با باور‌های مردم سر و کار دارد، بنابراین هر تصمیمی در این حوزه باید به صورت کار‌شناسی باشد.

وی توجه به آمایش سرزمینی در زمینه هیأت‌های مذهبی را ضروری بر شمرد و افزود: رشد هیأت‌های مذهبی باید متناسب با جمعیت هر محله صورت گیرد تا همه مردم به صورت عادلانه از امکانات فرهنگی در این حوزه بهره ببرند.

ضرورت حفظ مردم محور بودن مراسم مذهبی

مسعود نصرتی شهردار قزوین در ادامه این نشست، مردم را صاحبان اصلی هیأت‌های مذهبی دانست و افزود: اگر از سوی دستگاه‌های دولتی ضرورت همراهی در این زمینه وجود دارد باید این کمک‌ها جنبه مدیریتی، نظارتی و غیر محسوس داشته باشد تا وفاق وهمدلی شهروندان مانند گذشته در این امور حفظ و تقویت شود، به طوری که مردم محور اصلی برنامه‌ها باشند.

شهردار قزوین در ادامه با اشاره به تخصصی بودن امور هیأت‌های مذهبی و لزوم برنامه ریزی مدون از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه تصریح کرد: شهرداری نیز با آگاهی از جنبه کارکردی فعالیت‌های دینی در جامعه، به نوبه خود در این میان همراه این دستگاه متولی خواهد بود تا برنامه‌ها با موفقیت انجام شود.

این مقام مسوول تعامل تنگاتنگ وکارساز بین مسوولین این امر به صورت مدون را لازمه رسیدن به اهداف اجرایی برنامه‌ها در مراسم مختلف دینی ذکر کرد و افزود: تقسیم وظایف، استفاده از ظرفیت‌های موجود و جلوگیری از دوباره کاری‌ها موجب رسیدن به این اهداف به نحو احسن خواهد شد.

وی بر جنبه اطلاع رسانی و آموزش در هیات‌های مذهبی نیز تاکید کرد و افزود: شهرداری با توانمندی‌های ارتباطی مانند رادیو شهر می‌تواند بسیاری از امور را که لازمه اجرای موفق وهدفمند برنامه‌های مذهبی به خصوص در ماه محرم وصفر باشد به مردم منعکس کند.

نصرتی ادامه داد: ارتقای فرهنگ شهروندی در اجرای مراسم مذهبی وضرورت احترام به قوانین شهری توسط مردم در راستای حفظ آرامش همه شهروندان در این روز‌ها، از جمله مواردی است که باید به مردم اطلاع رسانی و آموزش داده شود.

وی در خاتمه یاد آور شد؛ نگاه شهرداری به مسایل حوزه فرهنگی بسیار جدی است و بودجه کافی را در این زمینه در راستای پاسخ گویی به مطالبات مردم در نظر گرفته است که می‌توان با تعامل بین سایر دستگاه‌های مربوطه، این فعالیت‌ها را انتظام بخشید.

برپایی ستاد محرم به منظور تسریع در امور هیأت‌ها

سعید وزیری‌نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری قزوین با اشاره به وجود ۴۰۰ تیربرد تبلیغاتی در سطح شهر به منظور فضاسازی مناسب مراسم مذهبی اظهارداشت: این تابلوهای تبلیغاتی به صورت رایگان در اختیار هیأت‌های مذهبی قرار می‌گیرد و ماهانه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان خدمات رایگان در این راستا ارایه می‌شود.

 وزیری‌نژاد به فعالیت‌های همیار محرم در راستای نظم بخشی به مراسم‌های مذهبی در ماه محرم و صفر اشاره و تصریح کرد: این نیرو‌ها به منظور همراهی با سایر ارگان‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی و همچنین فراهم نمودن آسایش حداکثری مردم شکل گرفته است.

این مقام مسوول برپایی ستاد محرم را به عنوان اقدامی دیگر در راستای تسریع در روند رسیدگی به امور هیات‌های مذهبی در سطح شهر ذکر کرد و افزود: با تجمیع ۱۰ سازمان مربوطه در ایام عزاداری ماه محرم در سازمان فرهنگی – ورزشی با کمترین زمان ممکن، تعهدات لازم از متولیان هیأت‌ها گرفته شده و خدمات و حمایت‌های لازم نیز به آن‌ها ارایه می‌شود که این امر با استقبال عزاداران حسینی همراه بوده است.

 وزیری‌نژاد افزود: برپایی نمایشگاههای حجاب و عفاف، کارگاه‌های آموزشی، آشنایی با تربیت کودک، ‌ اخلاق در خانواده، حمایت از تشکل‌های قرآنی، تجلیل از قاریان و خادمان مساجد از دیگر کارهای حمایتی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین از هیأت‌های دینی است.

 وزیری‌نژاد از آموزش هیأت‌های مذهبی به عنوان عاملی درپیشگیری از آسیب‌های این حوزه یاد و تصریح کرد: حضور روحانیون در هیأت‌ها، نگاه متعادل و پرداختن به همه اعیاد وشهادت‌ها توسط هیات‌ها و بازدید‌های دوره‌ای از اعضای نمایشگاه‌های این حوزه در شهرهای پیشرو در امور دینی از جمله عواملی است که زمینه ساز ارتقای آنهاخواهد بود.

وی محور برنامه‌های آموزشی را از منظر شهری، آشنا نمودن فعالان هیأت‌های مذهبی با نظم شهری، بهداشت عمومی و حفظ بیت المال ذکر کرد و افزود: توجه نکردن به این موضوع، باعث ایجاد خسارت‌های جدی در برگزاری مراسم مذهبی می‌شود که ضرورت ترویج این فرهنگ مثبت به منظور جلوگیری از تحمیل بسیاری از هزینه‌ها وجود دارد.

وزیری‌نژاد یادآور شد؛ تمام کمک‌های صورت گرفته از طریق این سازمان، با بررسی کامل و معرفی از سوی سازمان تبلیغات وهیأت‌های مذهبی صورت گرفته است.

در ادامه نشست، محمدحسین خاکساران ضرورت تقویت مباحث آموزشی، فرهنگی و تقویت افکار مذهبی را مورد تأکید قرار داد.

صدیقه حکمت ضرورت درسر لوحه قرار دادن خود سازی در برنامه‌های مذهبی و کیفی سازی برنامه‌های این حوزه را در راستای حفاظت از خون شهیدان اسلام و ایران و حفظ حجاب اسلامی در خانم‌ها و آقایان به هنگام اجرای مراسم‌های مذهبی را مطرح نمود.

فاطمه اشدری نیز ضرورت ایفای نقش هر سازمان را متناسب با ظرفیت‌های موجود به منظور برپایی منسجم مراسم مذهبی در ماه محرم وصفر را مطرح و لزوم همراهی سازمان تبلیغات را در این مسیر به وسیله مسوولان و مردم مورد تأکید قرار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز