خبرگزاری کار ایران

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان:

تله کابین اصفهان، حداقل استاندارد‌ها را دارد

نظارت بر ترازوی مغازه‌ها ضعیف است/ گواهی نامه‌های کیفیت دردی را دوا نمی‌کنند/ معرفی ۳۰۰ واحد تولیدی غیرمجاز در اصفهان به سازمان صنعت و تعزیرات/ بیشتر تولیدکنندگان اصفهان، صنعتگر هستند / به روزرسانی استاندارد‌ها کند انجام می‌شود.

اصفهان - ایلنا: مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی اصفهان از معرفی ۳۰۰ واحد تولیدی غیرمجاز به سازمان‌های صنعت و تعزیرات استان و اعلام جرم علیه ۸۱ واحد دیگر در سال گذشته خبر داد و در پاسخ پرسش‌های خبرنگاران اعلام کرد: خوشبختانه بیشتر تولیدکنندگان اصفهان صنعتگر هستند و نارضایتی مصرف کنندگان از برخی اجناس داخلی به این دلیل است که در برخی استان‌ها، کیفیت محصولات آنچنان که باید رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر صالح‌زاده که پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اضافه شدن بیش از ۵ هزار کالای جدید به فهرست استانداردهای اجباری در سال گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظارت بر روند تولید و توزیع این تعداد از کالا در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، فهرستی از ۳۰۰ قلم کالا که اولویت بیشتری داشتند تهیه شده که پس از تایید نهایی، به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی از برگزاری دوره‌های آشنایی با قوانین استاندارد اجباری در بیشتر شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و گفت: این آموزش‌ها زمینه ساز هدایت واحدهای تولیدی به رعایت استانداردهاست به عنوان مثال در شهرستان کاشان که قطب تولید فرش به شمار می‌رود، کار‌شناسان استاندارد با مراجعه به ۴۰۰ واحد فرش بافی برای آن‌ها پرونده تشکیل داده‌اند.

نظارت بر ترازوی مغازه‌ها ضعیف است

صالح‌زاده تعداد پرونده‌های صادر شده برای کاربرد علامت استاندارد در سال ۹۰ را ۵۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: این آمار در سال ۸۹ حدود ۳۵۰ پروانه بود که رشد قابل توجهی نشان می‌دهد، در ۵ ماهه نخست امسال نیز نزدیک به ۱۸۰ پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی صادر شده که قرار است تا پایان سال این رقم به بیش از ۷۰۰ پروانه برسد.

وی درخصوص نبود نظارت کافی بر دقت ترازوهای واحد‌های صنفی اصفهان، گفت: ترازو یکی از اقلامی به شمار می‌آید که سازمان استاندارد موظف است بر کالیبراسیون و دقت آن نظارت کافی داشته باشد، البته این کار سه چهار سالی است که به بخش خصوصی واگذار شده و سال گذشته نیز بر اساس توافقنامه‌ای که بین استاندارد و مجمع امور صنفی امضا شد، انجام این وظیفه به اتحادیه‌ها و مجامع استانی واگذار شده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با تایید این موضوع که مجمع امور صنفی در زمینه نظارت بر ترازو‌ها، آنچنان که باید و شاید فعالیت نکرده، ادامه داد: در مکاتباتی که با سازمان استاندارد داشتیم اعلام آمادگی کردیم که اگر مشکل تا پایان شهریورماه برطرف نشود، خودمان دوباره وارد عمل شویم.

وی تنها راه خودکفایی کشور را ارتقاء کیفیت محصولات داخلی دانست و گفت: در سالهای اخیر، پیشرفت‌های خوبی در زمینه کیفیت کالاهای داخلی به دست آمده و بسیاری از تولیدکنندگان اصفهانی هم صنعتگر هستند و به کیفیت محصول خود اهمیت می‌دهند اما در برخی استان‌ها این موضوع آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

صالح‌زاده در پاسخ به پرسش ایلنا درباره استانداردسازی صنایع دستی اصفهان گفت: اصفهان نخستین استانی است که در زمینه استانداردسازی صنایع دستی وارد عمل شده و در بخش‌هایی مانند خاتم و نقره نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما چون هنر ویژگی‌های خاص خود را دارد و به راحتی نمی‌توان شاخص‌هایی برای تعیین کیفیت آن تعیین کرد، دنبال جمع بندی و نهایی کردن ملاک‌های لازم برای کنترل کیفیت این محصولات هستیم.

گواهی نامه‌های کیفیت دردی را دوا نمی‌کنند

وی با تایید اینکه گواهی نامه‌های کنترل کیفیت کالا‌ها از سوی هیچ مرجعی مورد نظارت و ارزیابی قرار نمی‌گرفت گفت: در این شرایط دریافت گواهی نامه ایزو کار سختی نبود اما با تشکیل مرکز ملی تایید صلاحیت در سال ۹۰ کار بررسی تعدادی از این گواهی نامه‌ها انجام شده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه دریافت گواهی نامه ایزو تا زمانی که تولیدکننده عزمی برای استقرار سیستم کنترل کیفیت در واحد خود نداشته باشد، دردی را دوا نخواهد کرد، تصریح کرد: وظیفه اصلی استاندارد، نظارت بر تولید، توزیع و مصرف کالا‌ها تعریف شده بنابراین هیچ محدودیتی برای نظارت و جلوگیری از فروش کالای بی‌کیفیت نداریم و اگر نمونه‌ای از این محصولات در بازار مشاهده شود، به شدت با متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

تله کابین صفه، حداقل استاندارد‌ها را دارد

وی با تاکید بر این موضوع گفت: برخی نکات فنی و ایرادات دیگر در این مجموعه وجود داشت که تا حدودی رفع شده و در مجموع وضع نسبی اتله کابین خوب است.

اصغر صالح‌زاده مسوولیت نظارت بر ایمنی تله کابین را به عهده نمایندگی کارخانه تولیدکننده آن در داخل دانست و افزود: با توجه به اینکه برخی از قوانین مربوط به استاندارد تله کابین‌ها در حال بازنگری است هنوز برای اظهار نظر درباره این مجموعه تفریحی زود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز