خبرگزاری کار ایران

آیین های عاشورایی/

صحن امامزاده هلال بن علی میعادگان عزاداران آران و بیدگل در محرم

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۸۸

پرچم و بیرقهای عزاداری سالارشهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش همانند سرتاسر جهان اسلام در دارالشهدای آران وبیدگل برپا شد و چهره این شهر كویری و شهید پرور را یكپارچه غرق درعزا و ماتم کرد.

ایلنا – آران و بیدگل: پرچم و بیرقهای عزاداری سالارشهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش همانند سرتاسر جهان اسلام در دارالشهدای آران و بیدگل برپا شده و چهره این شهر كویری، محروم و شهید پرور را یكپارچه غرق درعزا و ماتم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل، كه با گذشت  1400 سال از قیام خونین كربلا پیامهای معنوی و عارفانه این قیام سراسر حزن و اندوه روز بروز در قلب شیعیان حتی دیگر انسانهای آزاده جهان متبلورتر می شود و اشكها را به یاد مظلومیت خاندان پیامبر (ص) جاری می سازد.

شهرستان آران و بیدگل نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری كه مردم این دیار از دیر باز به یاد، احترام و مظلومیت حضرت سیدالشهداء و یاران با وفایش درآغازین روزهای ماه محرم الحرام  با به تن كردن لباس مشكی و نصب بیرقها و پرچم های مشكی بر فراز گنبد و بارگاههای امامزادگان، مساجد، حسینیه ها و تكایا در مظلومیت امام حسین (ع)، فرزندان و یاران با وفایش خود را برای با شكوهترین مراسم عزاداری سیدالشهداء آماده كرده اند.

این شهرستان كه در حال حاضر دارای بیش از 120 هیئت مذهبی زنجیر زنی و سینه زنی است نوع انسجامی كه در برگزاری مراسم های عزاداری در این هیئتها ی مذهبی وجود دارد شاید در كمتر جایی از كشور وجود داشته باشد هرچند نحوه عزاداری بقیه هیئتهای مذهبی این شهرستان در نوع خود بی نظیر است ولی هیئتهای مذهبی ابوالفضلی ده نو، علی اصغری چهار سوق، حسینی مختص آباد، سلمقان و ابوالفضلی فخارخانه از قدیمی ترین، مهمترین و منسجم ترین هیئتهای مذهبی این شهرستان می باشند كه درخیلی از مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این شهرستان نیز تاثیر گذارترند.

با توجه به بقاع متبركه و امامزادگان زیادی كه در این شهرستان وجود دارد هرچه به تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیكتر می شویم ابعاد مراسم عزاداری مردم این شهرستان گسترده تر و با شكوهتر می شود به طوری صحن مطهرحضرت محمد هلال ابن علی (ع) این شهرستان كه نقطه پایانی مراسم عزاداری هیئتهای مذهبی آران و بیدگل است شاهد حضورده ها هزار نفری عزاداران حسینی و عاشقان اهل بیت (ع) در این ایام كه به طور مستقیم از شبكه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود می شود.

سنتی بودن مراسم عزاداری در شهرستان آران و بیدگل و نادربودن بودن وجود بدعتهای جدید جلوه خاصی را به هیئتهای مذهبی این شهرستان بخشیده به طوری كه در حال حاضر نیز دستجات و هیئت های مذهبی این شهرستان هنگام شروع عزاداری در رثای امام حسین (ع) و یاران با وفایش نوحه ای می خوانند و این نوحه در طول مسیر توسط جمعیت عزادار تکرار می شود و در تکایا به سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند.

همانطور كه از قدیم الایام رسم بر این بوده که فضای عزاداری را با عطر گلاب و بوی اسپند معطر سازند در حال حاضر نیز جلوی پای عزادارن در این شهرستان گوسفند قربانی می كنند.

برگزاری همایش های ملی العطش و شیر خوارگان حسینی با لباسهای مخصوص به یاد مظلومیت امام حسین (ع) و فرزندانش، همزمان و در كنار دستجات عزاداری در شهرها و روستاهای این شهرستان بدون اراده باعث سرازیر شدن اشك از چشمان هر انسان آزاده و ناظرین می گردد به طوری كه نحوه عزاداری دراین شهرستان به جهت كیفیت و كمیت شاید در نوع خود در كشور بی نظیر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز