خبرگزاری کار ایران

گفت‌و گوی ایلنا با رییس فدراسیون ووشو؛

اهمیت رقابت‌های جام جهانی کمتر از مسابقات آسیایی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۴۸

عدم شرکت درمسابقات جام جهانی خیلی ضایعه بزرگی نیست و حتی این رقابت ها از سوی وزارت ورزش و جوانان به رسمیت شناخته نمی شود.

رییس فدراسیون ووشو تاکید کرد عدم شركت در مسابقات جام جهانی خللی در برنامه های این فدراسیون نمی كند.

به گزارش ایلنا، تیم ملی ووشو كشورمان به دلیل مشكلات مالی از اعزام به مسابقات جام جهانی باز مازند. این در حالی كه ووشو كشور مان به عنوان نایب نایب قهرمان جهان این شانس را داشت تا در این رقابت ها حضور پرفروغی داشته باشد.

در گفت و گو با ایلنا دفاعیات رییس فدراسیون ووشو در خصوص عدم اعزام تیم ملی ووشو به جام جهانی، آنهم به دلیل مشکلات مالی را در ذیل می خوانید:

به طور یقین شركت نكردن در مسابقات جام جهانی یک ضایعه بزرگ محسوب می شود، ما نمی توانیم بپذیریم تیم ملی ووشو با تصمیم فدراسیون در این رقابت ها غایب خواهد بود؟

نه، عدم شرکت درمسابقات جام جهانی خیلی ضایعه بزرگی نیست. حتی این رقابت ها از سوی وزارت ورزش و جوانان به رسمیت شناخته نمی شود. باید توجه داشت مسابقات جام جهانی با رقابت های « جهانی » تفاوت دارد. یکسری مسابقات کوچک و جمع و جور است که از جایگاه زیاد بالایی برخوردار نیست.

مطمئنا شركت در این مسابقات می توانست تاثیرگذار باشد؟

البته من هم معتقدم شرکت کردن در این رقابت ها خوب بود و باعث می شد ورزشکاران به تجربیاتشان افزوده شود، حتی می توانستیم مدال آوری کنیم. اما اینکه بگویم عدم حضور در این رقابت ها یک ضایعه بزرگ است اینطور نیست. چرا که عدم شرکت در مسابقات جام جهانی، خللی در کارمان ایجاد نمی کند. به هر حال ما باید از واجب و واجب تر به امور واجب تر بیشتر توجه کنیم. حتی مسابقات آسیایی ما بیشتر از مسابقات جام جهانی اهمیت دارد. در رقابت های جام جهانی فقط یکسری کشورهای محدودی شرکت می کنند.

این اظهارت شما در حالی مطرح می شود كه شركت در جام جهانی برای بسیاری از رشته ها از جمله فوتبال بسیار حائزاهمیت است؟

ووشو اینجوری نیست. مسابقات جام جهانی در رشته ای مانند فوتبال دارای یک اهمیتی است. در رشته ای مانند کشتی، سطح اهمیت آن فرق می کند. در ووشو هم یک دیدگاه متفاوت وجود دارد. به طور مثال تیم روسیه برای حضور در جام جهانی، تیم دوم خود را به جام جهانی ووشو می فرستد. در کل می خواهم بگویم حضور در مسابقات جام جهانی برای برخی رشته ها، از اهمیت بالایی برخوردار است اما در ووشو اینطور نیست. حتی وزارت ورزش و جوانان هم برای کسب عناوین در این رقابت ها پاداشی را به مربیان و ورزشکاران در نظر نگرفته است. اما جام جهانی در رشته ای مانند فوتبال بالاترین رویداد این رشته محسوب می شود و به همین دلیل هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

به نظر شما بین مسابقات جام جهانی با رقابت های جهانی چه تفاوت های وجود دارد؟

مسابقات قهرمانی جهان هر 2 سال یک بار برگزار می شود و همه کشورهای دنیا در آن شرکت می کنند که نزدیک به 80- 90 کشور می شوند. اما در مسابقات جام جهانی فقط کشورهای می توانند شرکت کنند که در مسابقات جام جهانی مدال گرفته باشند. در هر وزن 4 ورزشکار حضور دارد. یعنی یک ورزشکار قبل از اینکه به این رقابت ها اعزام شود، مدال برنزش قطعی است. آنهم فقط در رشته ساندا است و درجام جهانی تابو وجود ندارد.

به هر حال اینکه فقط قهرمانان مسابقات جهانی در رقابت های جام جهانی شرکت می کنند، خود نشانگر این موضوع است که مسابقات از کیفیت بالایی برخوردار است؟

از نظر کیفی خوب است. البته برخی کشورها مانند روسیه با تیم دوم خود در این رقابت ها شرکت می کنند.

ما هم می توانستیم تیم دوم خودمان را به این رقابت ها اعزام کنیم.

نه، برایمان بسیار خوب بود که حتی نفرات اصلی مان را به این رقابت ها اعزام می کردیم، فقط شرایط مالی اجازه نداد تیم ملی را به این مسابقات اعزام کنیم. ما الان 3 سال است که بودجه مان افزایش نیافته و این در حالی است که هزینه ها 3 برابر شده است، از همان مبلغ بودجه مان هم فقط 34 درصد گرفتیم. یعنی هنوز 66 درصد را نگرفته ایم تا برنامه ها باقی مانده مان را اجرا کنیم.

پس با این تفاصیل با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستید؟

به هرحال امسال شرایط خاصی در کشور به وجود آمده، فقط هم برای ما نیست. همه فدراسیون ها به نوعی درگیرهستند. حتی در زندگی عادی شاهد هستیم چه مشکلات به وجود آمده است. آنهم به دلیل تحریم هایی که وجود دارد و ما باید خود را با آن تطبیق دهیم.

آیا ممکن است تا پایان سال برنامه های دیگری را به دلیل مشکلات مالی لغو کنید؟

ما تا آخر سال دیگر هیچ برنامه ای را لغو نخواهیم کرد در 4 رده لیگ برتر، لیگ دسته اول، بانوان و جوانان مسابقات را برگزار خواهیم کرد. رقابت های قهرمانی کشور در رده آقایان در تمامی رده ها در اسفند ماه خواهیم داشت.

در کنار آن دوره های آموزشی و استعداد یابی را نیز تا آخرسال انجام خواهیم داد. و از ابتدای سال 90 تا کنون در مسابقات آسیایی شرکت کردیم که نایب قهرمان شدیم. و تیم جوانان نیز توانست عنوان نایب قهرمانی را به دست بیاورد. همچنین رقابت های غرب آسیا و چهارمین دوره جام پارس را با حضور 20 کشور میزبانی کردیم.

تا آخر سال اعزام بین المللی هم خواهید داشت؟

نه، فقط در رده باشگاهی تیم دانشگاه آزاد قرار است روز پنج شنبه هفته جاری برای برگزاری مسابقات دانشجویی عازم ایتالیا شود.

اگر برنامه 90 هفته گذشته را نگاه می کردید، در خصوص برخی هزینه های هنگفت اعزام تیم های دانشجویی به مسابقات خارجی مباحث جدی مطرح شد؟

بله برنامه را دیدم. البته آنچه که در آن برنامه پخش شد، برای گذشته بود. الان دیگر آن داستان ها نیست.

با توجه به گران شدن دلار، وضعیت مربیان چینی تیم های ملی ووشو چه می شود؟

قرارداد مربیان خارجی تا پایان مسابقات ماکائو بود و از 6-5 مهرماه دیگر به ایران برنگشته اند. قراردادشان تمام شده بود فقط در رشته ساندا بانوان، خانم پانگ یان ادامه همکاری داریم که وی در یک ماه گذشته ها دوره کلاس آموزشی در 5 استان تهران، اهواز، خرم آباد، زاهدان و کرمانشاه برگزار کردند و او هم به زودی ایران را ترک خواهد کرد. ا نشاءالله برای سال آینده این فرصت را داریم تا پس از ارزیابی شرایط، درهمین ارتباط با کمیته ملی المپیک رایزنی کنیم. نظر خودمان این است حداقل یک مربی که همین یانگ است را جذب کنیم.

به هرحال شما هدف گذاری داشتید که به سلطه چین در ووشو جهان پایان دهید؟

به هرحال هرهدفی امکانات و برنامه خاص خودش را می طلبد. اما با توجه به شرایطی که به وجود آمده، باید تلاش کنیم همان عنوان نایب قهرمانی خود را در جهان حفظ کنیم.

اما فکر می کنم با توجه به تعداد زیاد ووشوکار در چین، رسیدن به این کشور خیلی سخت باشد؟

در حدود 160 میلیون نفر در چین، ووشو کار می کنند و ووشوی چین با هیچ کشوری در دنیا قابل قیاس نیست. در حال حاضر چینی ها در سایر رشته های ورزشی نیز پیشرفت چشمگیری کرده اند و به همین دلیل قهرمان و نایب قهرمان المپیک می شوند، این نشان می دهد گوی سبقت را در سایر رشته ها نیز ربوده اند، ووشو که دیگر مال خودشان است. ولی با این تفاصیل در ایران این ظرفیت وجود دارد تا به چینی ها برسیم. همانطور که طی دو – سه سال به نایب قهرمانی رسیدیم، می توانیم با یک برنامه ریزی 5 ساله حداقل در رشته ساندا به چینی ها برسیم. اما در رشته تالو شاید به این زودی ها نرسیم. این کار هم فقط دست فدراسیون نیست. عزم ملی می خواهد. در وهله نخست باید ببینیم برای مسئولان کشور مهم است که ما در ووشو به چین برسیم؟ در این صورت، موضوعات بعدی را می توان پیش برد. اما در برهه کنونی با بودجه ای که امسال داریم، ان شاءالله تلاش می کنیم عنوان نایب قهرمانی خود را حفظ کنیم.

بحث المپیکی شدن ووشو به کجا کشیده شد؟

قرار است در 2 ماه آینده یک جلسه ای بین هیئت رییسه جهانی ووشو و مسئولان کمیته ملی المپیک برگزار شود تا به سوالاتی که در ووشو می شود، پاسخ داده شود. تا در نهایت در شهریور 92 در این ارتباط تصمیم گیری شود. اما وارد شدن ووشو به المپیک کار راحتی نیست، باید ببینیم شرایط چگونه پیش می آید

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز