خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پشت پرده طرح استیضاح وزیر ورزش از زبان رسولی‌نژاد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۱

شبكه‌ای می‌خواهند فدراسیون‌های جهانی و IOC نتیجه انتخابات فدراسیون‌های ما را نپذیرند/عده‌ای برای بیگانه خبرسازی خلاف واقع می‌كنند/نمی‌دانم در استقلال چه اتفاقاتی رخ داده است.

اوضاع ورزش كشور به‌رغم نتایج خوبی كه ورزشكاران كشورمان در مسابقات المپیك و پارالمپیك كسب كردند مناسب نیست و علت اصلی آن هم بحث تعلیق فعالیت‌های برخی از فدراسیون‌های ورزشی است. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از بركناری چند رییس فدراسیون و در خطر تعلیق قرار گرفتن ورزش ما و البته چندین و چند علت دیگر  که نمایندگان طراح استیضاح اعلام کردند، طرح استیضاح وزیر رسما كلید خورد که البته به نتیجه‌ای نرسید و در روز موعود برخی از نمایندگان با پس گرفتن امضای خود آن را منتفی کردند. اگرچه طرح استیضاح وزیر ورزش از سوی نمایندگان مجلس، شرایط ورزش را تا حدودی تلطیف كرد، اما خطر تعلیق فعالیت‌های ورزش همچنان پابرجاست.

در این بین معاون حقوقی وزیر ورزش نظر دیگری دارد. او معتقد است بهانه طرح استیضاح ریشه در جای دیگری دارد. در همین ارتباط گفت‌وگویی را با احمد رسولی‌نژاد، معاون حقوقی، امور مجلس و امور استان‌های وزارت ورزش گفت‌وگویی را انجام دادیم كه در ذیل می‌خوانید:

طرح استیضاح وزیر ورزش منتفی شد و این اتفاق خوبی برای دستگاه ورزش كشور بود؟

بر اساس اعلام قبلی روز یكشنبه هفته گذشته روز استیضاح وزیر ورزش بود. مشكلی كه از قبل وجود داشت فاصله اعلام وصول استیضاح تا طرح در صحن علنی مجلس بود كه با تعطیلی مجلس نیز همراه بود، به همین خاطر هم امكان باز پس‌گیری امضاهای نمایندگان وجود نداشت اما الحمدالله با تعامل خوبی كه بین وزارت ورزش و مجلس وجود دارد، در همان ساعات اولیه روز استیضاح و حتی روز قبل از آن نزدیك به 46 نفر از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند.

و در نهایت استیضاح منتفی شد؟

بر اساس قانون برای انجام استیضاح حداقل باید 10 نفر طرح استیضاح را امضا كنند و تعداد امضاكنندگان به زیر 10 نفر رسید. البته قرار بر این شد یكسری جلساتی مرتب بین وزارت ورزش با فراكسیون ورزش و فراكسیون جوانان مجلس برگزار شود. جلساتی نیز  با جلالی، رییس فراكسیون رهروان ولایت مجلس داشته باشیم. این فراكسیون تلاش زیادی در عدم برگزاری جلسه استیضاح داشت و قرار بر این شد كه اگر مواردی یا سوالی از سوی نمایندگان برای ورزش كشور مطرح می‌شود، از طریق این فراكسیون به ما انتقال داده شود.

فراكسیون رهروان ولایت مجلس با ورزش چه ارتباطی دارد؟

كمیسیون رهروان ولایت اصلی‌ترین و بزرگترین كمیسیون مجلس محسوب می‌شود. در واقع ما 2 فراكسیون در مجلس شورای اسلامی داریم، فراكسیون رهروان ولایت و دیگری فراكسیون اصولگرایان. البته هر دو اصولگرا هستند اما فراكسیون رهروان ولایت بزرگتر است كه تلاش فراوانی هم انجام دادند تا استیضاح وزیر ورزش انجام نشود. در این زمینه هم بسیار فعال بودند كه جا دارد از آنها تشكر كنم. به‌ویژه چهره‌های سرشناس مجلس كه خیلی كمك كردند. در كل فضای مجلس فضای خوبی بود. فضای همراهی با وزارت ورزش بود. در هر صورت استیضاح انجام نشد. ما هم اعلام آمادگی كردیم كمیسیون‌های مرتبط با ورزش از جمله كمیسیون‌های فرهنگی هرگاه از ما دعوت كنند یا حتی ما آنها را دعوت كنیم در خصوص اتفاقات ورزش صحبت كنیم.

حسن كامران یكی از طراحان اصلی استیضاح وزیر ورزش پس از منتفی شدن طرح استیضاح طی مصاحبه‌ای عنوان كرد که براساس قانون 10 امضا برای استیضاح وزیر ورزش وجود داشت اما این امر میسر نشد؟

مسئول این مورد جواد جهانگیرزاده، عضو هیئت‌رییسه مجلس است. ما در این ارتباط پاسخگو نیستیم و به ما مربوط نمی‌شود. ما به مانند سایر كسانی كه روز استیضاح در مجلس حاضر بودند مواردی كه بیان شد را می‌شنیدیم. در همین راستا هم اعلام شد استیضاح وزیر ورزش از حد نصاب افتاد. ما هم مثل بقیه تابع تصمیمات نمایندگان مجلس بودیم، حتی اگر استیضاح انجام می‌شد وزیر ورزش آماده بود اما تعداد امضاكنندگان زیر 10 نفر بود و هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفت استیضاح انجام نشود و باید به تصمیم آنها احترام گذاشت.

وزیر ورزش در جلسه‌ای با روسای فدراسیون‌ها اعلام كرده ای كاش استیضاح انجام می‌شد تا زوایای پنهان ورزش را به مردم توضیح می‌دادم؟

من در آن جلسه حضور نداشتم چراكه همزمان جلسه‌ای را با برخی از نمایندگان مجلس داشتم و فرصت نشد در جلسه ورزش ورزش شركت كنم اما استیضاح فرصتی است برای توضیح دادن و رفع ابهام كردن. ممكن است یكسری از نمایندگان سوالاتی را داشته باشند. حتی مواردی كه 3 نماینده خواهان استیضاح مطرح كردند پاسخ داده خواهد شد. این پاسخ‌ها یا به صورت برگزاری جلسات ارایه می‌شود یا به صورت مكتوب پاسخ می‌دهیم.

استیضاح وزیر در شرایطی که ورزش ایران در المپیك و پارالمپیك نتایج خوبی گرفت سختگیرانه به نظر نمی‌رسید؟

شما موفقیت‌های به دست‌ آمده در المپیك و پارالمپیك را در کنار حضور تیم ملی والیبال برای اولین بار در لیگ جهانی، اولین قهرمانی تیم ملی بسكتبال در مسابقات كاپ آسیایی و همچنین مدال‌ها و موفقیت‌های كسب شده در رشته‌هایی مانند ووشو و پرورش اندام یا قهرمانی‌های پی‌در پی به دست آمده دیگر قرار دهید. همچنین موفقیت‌های تیم والیبال جوانان و تیم فوتبال نوجوانان هم از دیگر موارد است. یعنی در اوج موفقیت‌های وزارت ورزش طرح استیضاح مطرح شد. فضای عمومی جامعه هم این استیضاح را همراهی نمی‌كرد. به هر حال وزیر ورزش در تاریخ 12 /5 /90 از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت. ساختار آن اواخر فروردین‌ماه امسال چیده شد، وزارتخانه‌ای كه نه ساختار داشت نه اهدافش ترسیم شده بود. طبق برنامه‌ 5 ساله پنجم قرار بود تعداد وزارتخانه‌ها به 17 كاهش پیدا كند اما شاهد بودیم سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی ادغام شد تا یك وزارتخانه جدید تشكیل شود. دو نهادی كه به نظر خودم ناهمگون بودند.

وزارتخانه‌ای تشکیل شد که شرح وظایفی هم برای آن تعریف نشده بود؟

بله، این اتفاق دقیقا در حالی رخ داد كه مجلس نه برای این وزارتخانه شرح وظایفی تعیین كرد و نه به دولت تكلیف كرد كه شرح وظیفه‌ای را برای تصویب به مجلس بیاورد تا دولت در لایحه‌ای شرح وظایف وزیر ورزش را ارایه كند. با تمامی تفاصیل و در حالیكه ساختاری هم در وزارتخانه ایجاد نشده بود با مدیریت خوب و توانمند محمد عباسی شاهد شكوفایی در ورزش و همین‌طور در حوزه جوانان بودیم. خود من از نزدیك شاهد بودم وزیر ورزش در اردوهای تیم‌ها و ورزشكاران اعزامی به مسابقات المپیك و جهانی حاضر می‌شد. بعد از آن هم در فاصله كوتاهی جوایز افتخار آفرینان المپیك و پارالمپیك به آنها داده شد كه در گذشته سابقه نداشت. در بخش جوانان هم تحركات خوبی انجام شده است. شما مشاهده كنید در گذشته در این حوزه چه تعداد نیرو مشغول فعالیت بودند و الان چه تعدادی هستند. در گذشته در خیلی از استان‌ها با نیروهای محدود 6-5 نفر زیر نظر استانداری‌ها كار را پیش می‌بردند اما در حد معاونت و با نیروهای كافی و تحت پوشش چند اداره كارها انجام می‌شد. به نظر من اگر منصفانه نگاه كنیم در همین مدت كوتاه كارهای خوبی در ورزش و همین‌طور حوزه جوانان انجام شده است.

شاید طرح استیضاح وزیر به دلیل خطر تعلیق فعالیت‌ برخی از فدراسیون‌ها آن‌هم به دلیل تغییر روسای آنها بود؟

نه، بهانه اصلی این ماجرا مربوط به یكی از نمایندگان به‌عنوان یكی از اعضای اصلی طراح استیضاح بود. این نماینده مجلس به‌دنبال آن بود كه مدیركل ورزش شهری كه ساكن آن است، فردی كه او معرفی می‌كند، باشد. آن آدم هم با وجود اینكه فرد متدین و خوبی بود اما توانایی لازم را برای اداره ورزش آن شهر نداشت، به همین دلیل هم ما نپذیرفتیم. كلید استیضاح هم از آنجا رقم خورد و بعد از آن موارد دیگری هم مطرح شد. یكی از مواردی كه در طرح استیضاح مطرح شد كه برایم بسیار جالب بود عدم توجه به ورزش جانبازان و معلولین بود، در حالیکه در این حوزه ما بهترین توفیق را داشتیم و 2 برابر پارالمپیك قبلی مدال گرفتیم و كاملا مشخص بود اینها همه بهانه‌گیری بود.

بحث تغییر برخی روسای فدراسیون‌ها هم مطرح شد؟

در گذشته نه‌چندان دور یك رییس سازمان تربیت‌بدنی اقدام به تغییر 26 رییس فدراسیون كرد اما آب از آب تكان نخورد.

پس چطور ممكن است با چند تعویض رییس فدراسیون چنین اتفاقتی رقم می‌خورد؟

روسایی كه بركنار شدند با همین قوانین آمدند و رییس شدند، با همین روش رییس كمیته ملی المپیك انتخاب شد. متاسفانه الان از طریق كانال‌های مختلف علیه وزارت ورزش كار می‌شود. در گذشته با همین اساسنامه فعلی انتخابات فدراسیون برگزار و گزارش آن به فدراسیون‌های جهانی و كمیته بین‌المللی المپیك ارسال می‌شد و پذیرفته می‌شد اما الان ما گزارشات خود را مشروح‌تر و مستعدل‌تر ارسال می‌كنیم اما قبول نمی‌شود. متاسفانه شبكه‌ای با اقداماتی كه انجام می‌دهند، می‌خواهند فدراسیون‌های جهانی و IOC نتیجه انتخابات فدراسیون‌های ما را نپذیرند و فعالیت‌های این فدراسیون‌ها تعلیق شود. متاسفانه صدای تعلیق نیز از برخی محافل و رسانه‌ها شنیده می‌شود.

بله، دقیقا همین‌طور است؟

باید متذكر شوم جزو اختیارات وزیر ورزش است تا برای فدراسیون‌های ورزشی سرپرست بگذارد تا مجمع انتخابات برگزار شود. در این زمینه هم یك دوگانگی وجود دارد. انتخابات فدراسیون‌ها را برگزار می‌كنیم می‌گویند باید انتخابات براساس اساسنامه جدید انجام شود. می‌خواهیم اساسنامه را اصلاح كنیم به مانند اتفاقی كه برای كشتی رخ داد می‌گویند اگر تا فلان تاریخ مجمع انتخاباتی انجام نشود تمامی فعالیت‌های كشتی تعلیق می‌شود. ما در این بین مانده‌ایم چه کنیم. براساس اساسنامه فعلی می‌خواهیم اساسنامه را تصحیح كنیم، می‌گویند انتخابات را برگزار كنید. اینها همگی نشان می‌دهد شبكه‌ای وجود دارد تا علی‌رغم توفیقاتی كه در ورزش داشتیم و قابل قیاس با گذشته نیست حاشیه‌هایی را درست كنند.

آخرین اقداماتی كه برای رفع تعلیق ورزش انجام داده‌اید، چه بوده؟

در جلسه‌ای كه بین روسای وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك برگزار شد مقرر شد با تشكیل كمیته مشتركی اقدامات لازم انجام شود تا این موضوع برطرف شود. در آن جلسه وزیر ورزش عنوان کرد  همه چیز باید طبق قانون انجام شود. متاسفانه عده‌ای برای بیگانه خبرسازی خلاف واقع می‌كنند.

در این ارتباط اگر حرفی باقی مانده، بفرمایید؟

من فقط می‌گویم ما باید منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح بدهیم و به خاطر بقای مدت بیشتر در مقام و قدرت منافع كشورمان را زیر سوال نبریم و آینده كشور را دچار مخاطره نكنیم.

شما به‌عنوان یكی از اعضای سابق هیئت مدیره استقلال چه نظری درخصوص استعفای قلعه‌نویی دارید؟

من از این موضوع اطلاعی ندارم چراكه بعد از استعفا فقط 2 بار به استادیوم آزادی رفتم. بازی‌های این تیم را از نزدیك ببینم و نمی‌دانم امیر قلعه‌نویی به‌ چه دلیل استعفا داده است.

گویا مشكلات مالی دلیل اصلی آن است؟

علی فتح‌الله‌زاده به‌عنوان مدیرعامل باشگاه اعلام كرده مبلغ 5/8 میلیارد تومان از اسپانسر گرفته است. این میزان پول كمی نیست. واقعا نمی‌دانم در استقلال چه اتفاقاتی رخ داده است.

گفت‌وگو: محمد زارعی

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز