خبرگزاری کار ایران

«کی سیب می‌خوره» نقد شد

کد خبر : ۸۸۳۰۹

مجموعه داستان «کی سیب می‌خوره» اثر میلاد میرمحمد صادقی در هفتاد وپنجمین نشست بلور قلم فردوس نقد و بررسی شد.

ایلنا: مجموعه داستان «کی سیب می‌خوره» اثر «میلاد می‌رمحمد صادقی» در هفتاد وپنجمین نشست بلور قلم فردوس با حضور «حمید بابایی» و «محمدرضا گودرزی» به عنوان منتقد و کار‌شناس ادبی نقد و بررسی شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، بابایی در این نشست درباره این مجموعه داستان گفت: «کی سیب می‌خوره» شامل ۱۲ داستان کوتاه است، مجموعه‌ای شامل داستان‌هایی مستقل که هرکدام از داستان‌ها در فضای خاصی اتفاق می‌افتد. اگر چه داستان‌ها به ظاهر مستقل هستند، اما از نظر درون مایه و مضمون دارای وحدت و یکپارچگی مضمونی هستند.
وی خاطرنشان کرد: اغلب داستان‌ها به مباحث زندگی روزمره شهری می‌پردازند، زندگی افرادی خاص در بستر شهر. خط اصلی فکری که در تمامی آثار وجود دارد بحث ارتباط و عدم ارتباط پذیری انسان‌ها در بستر زندگی زناشویی است. تصویری که داستان‌ها سعی در القای آن دارند، زندگی حقیقی انسان‌های شهری است با مشکلات و تمام حواشی زندگی.
این منتقد ادبی درباره شخصیت‌های داستان‌ها نیز اظهار داشت: شخصیت‌ها، اغلب انسان‌های مسئله دار تنهایی هستند که دیگران قادر به درک آن‌ها نیستند. داستان‌ها اغلب واقع گرا بوده و نویسنده سعی دارد با تصویری واقعی مخاطب را وارد جهان داستان کند.
بابایی ادامه داد: فرم داستان‌ها اغلب ساده و خطی است و در آن‌ها از بازی‌های فرمی بیهوده خبری نیست. نویسنده تلاش کرده است در اولین مجموعه خود از بازی‌های بیهوده رایج در ادبیات روز در حوزه فرم و زبان خودداری کرده و با ساده نویسی مخاطب را جذب کند.
منتقد دوم نشست، «محمدرضا گودرزی» درباره این مجموعه داستان گفت: نویسنده دغدغه انسان مدرن و کیستی او را دارد و برایش شناخت و راه رسیدن به آن مهم است. بحران روابط فردی، کشمکش‌ها و تقابل مذکر و مونث بخش اصلی درون مایه داستان‌ها را تشکیل می‌دهد و ما شاهد انفعال و سرگشتی شخصیت‌ها هستیم. البته این مضامین در شکل مناسب خود عرضه شده‌اند و نویسنده کاملاً دغدغه چگونه گفتن هم دارد.
وی افزود: تنوع گونه بندی داستان‌ها که در آن‌ها هم واقع گرایی مدرن هم واقع گرایی اجتماعی، هم تمثیل، شگفت و فرا داستان وجود دارد، نشان دهنده همین امر است. انتخاب نظرگاه (راوی داستان) به گرایش دیدگاه مدرن اشاره دارد. ۹ داستان از ۱۲ داستان را راوی اول شخص روایت می‌کند. اول شخص نشان می‌دهد که متن می‌خواهد واقعیت را از دید محدود یک انسان نشان دهد و داعیه انتقال تمام واقعیت را ندارد.
این منتقد ادبی ادامه داد: این اول شخص‌ها هم متنوع‌اند و در آن‌ها، هم از راوی مونث، هم راوی ناظر و هم شگرد نامه نگاری استفاده شده است. از مهم‌ترین شگردهای روایی داستان‌ها، تاکید روی صحنه و توصیف حالات شخصیت‌ها به جای تمرکز روی مساله اصلی داستان است. در داستان مدرن معمولاً آنچه که حرف اصلی داستان است، گنگ و در زیر لایه گفته می‌شود و بقیه مسائل که ایجاد کننده حال و هوا برای آن حرف هستند به شکل کامل بیان می‌شوند.
گودرزی یادآور شد: ایجاز داستان‌ها از نقاط قوتشان است، اما استفاده از فضای آپارتمانی (محیط‌های بسته با دو شخصیت اصلی) و نبود ماجرایی بارز باعث شده است که این مجموعه در کنار مجموعه‌های زیادی قرار گیرد که این روز‌ها به چاپ می‌رسند و خیلی خاص و بارز نباشد.
سلسله نشست‌های بلور قلم دو هفته یکبار، سه شنبه‌ها در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود که علاقه مندان برای شرکت در آن می‌توانند به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۴۰۸۱۰۳۹ تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز