خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری کردستان خبر داد:

در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از شیركو بیكس تجلیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۶۸

به دلیل اینکه برگزاری این جشنواره در کردستان مصادف شد با درگذشت شاعر بزرگ کرد «شیرکو بیکس» در کنار دیگر اساتید ادبیات ایران و کردستان از این شاعر کرد نیز تجلیل به عمل می‌آید.

ایلنا: رئیس حوزه هنری کردستان گفت: در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از «شیرکو بیکس» شاعر بزرگ و پرآوازه کردستان تجلیل می‌شود.
امین مرادی در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار ایلنا در سنندج، با اشاره به سخنان علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور در نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در تهران گفت: به دلیل اینکه برگزاری این جشنواره در کردستان مصادف شد با درگذشت شاعر بزرگ کرد «شیرکو بیکس» در کنار دیگر اساتید ادبیات ایران و کردستان از این شاعر بزرگ کرد نیز تجلیل به عمل می‌آید.
وی تصریح کرد: در این مراسم نمونه‌هایی از شعرهای این شاعر بزرگ خوانده خواهد شد.
مرادی افزود: جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ماه جاری به میزبانی استان کردستان در شهرستان سنندج برگزار می‌شود.
شیرکو در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر سلیمانیه عراق به دنیا آمد. پدرش فایق بی‌کس از شاعران بنام روزگار خود بود. بی‌کس از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در سوئد زندگی می‌کرد و پس از آن به عراق بازگشت.
در ۱۹۶۸ اولین مجموعه شعر شیرکو به‌نام مهتاب شعر منتشر شد و از آن زمان تاکنون چندین مجموعه شعر، دو نمایشنامه منظوم و ترجمه پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی و عروسی خون اثر لورکا به زبان کردی از او به چاپ رسیده است.
از جمله دفترهای شعر این شاعر می‌توان از دو سرو کوهی، عقاب، رود، سپیده دم، آفات، کرکس، عطشم را شعله فرو می‌نشاند، دره پروانه‌ها، صلیب، مار و روز شمار یک شاعر، سایه و آزادی، این واژه بی‌آبرو نام برد که به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، سوئدی، عربی و غیره ترجمه و چاپ شده‌اند. در ایران نیز مجموعه‌هایی از او همچون منظومه بلند دره پروانه (ده‌ربه‌ندی په‌پووله) و آزادی، این واژه بی‌آبرو با همت محمد رئوف مرادی ترجمه و به چاپ رسیده است.
لازم به ذکر است در یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره علاوه بر «شیرکو بیکس» از «ماموستا هه ژار»، «شاهرخ اورامی» و «ماموستا ملا عمر صالحی صاحب» از ادبای کرد در مراسم افتتاحیه که ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۶ مرداد در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود، تجلیل به عمل می‌آید.
ماموستا شیرکو بی‌کس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان «امپراتور شعر دنیا» لقب داشت، ۱۳ مردادماه جاری در سن ۷۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز