خبرگزاری کار ایران

ع.پاشایی از راه‌اندازی سایت بامداد ساری خبر داد

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۰۵

پاشایی می‌گوید: هدف از راه‌اندازی گروه اندیشه‌‌پروران و سایت بامداد ساری، ترویج فرهنگ کتابخوانی، پژوهش و آموزش ترجمه به علاقه‌مندان است.

ایلنا: ع.پاشایی(نویسنده، مترجم و از پِژوهشگران شناخته شده در کشور)؛ اخیرا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، گروهی را در شهر ساری تشکیل داده با نام «اندیشه پروران». این گروه در حال حاضر 50 عضو دارد و اولین مرحله از فعالیت خود را با کتابی تحت عنوان «تاریخ جهان به روایت 100 شیء» نوشته­ی «نیل مگ‌گرِگور» آغاز کرده است.

پاشایی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: این گروه در واقع؛ کلاسی مجازی است که اعضای خود را به کتابخوانی و پژوهش علاقه‌مند می‌کند. همچنین کسانی که مایل هستند ترجمه را تمرین کنند، می‌توانند در ترجمه‌ی پروِه‌هایی که توسط گروه اعلام می‌شود؛ سهیم بشند.

وی ادامه داد: در اولین حرکت، کتاب «تاریخ جهان به روایت 100 شیء» نوشته­ی «نیل مگ‌گرِگور» که فوق‌العاده کتاب جالبی‌ست؛ از طرف من به گروه و اسپانسرها پیشنهاد و پذیرفته شد. در ادامه کار ترجمه‌ی این کتاب توسط چند مترجم حرفه‌ای آغاز شده و تا امروز بیش از 30 فصل از آن ترجمه و روی سایت گروه WWW.BAMDADESARI.IR (که البته نسخه‌ی اولیه‌ی آن راه اندازی شده) بارگذاری شده است.

پاشایی ضمن بیان این مطلب که این کتاب، به ازای هر شیء یک فصل چند صفحه‌ای دارد، درمورد این کتاب گفت: این کتاب حجیم؛ تاریخ جهان را با محوریت قرار دادن 100 شیء، مورد بررسی قرار داده است. از این حیث؛ این کتاب بسیار جذاب بوده و خواند آن به کلیه‌ی علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ جهان پیشنهاد می‌شود.

این مترجم همچنین درمورد نقش اعضا در ترجمه‌ی این کتاب اظهار داشت: تا کنون ترجمه‌ی 4 فصل از کتاب توسط اعضا انجام شده که باید توسط مترجمان گروه، مقابله و تایید شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کتاب در پایان به چاپ خواهد رسید یا خیر؛ افزود: بسته به نظر اسپانسرهاست. ام به نظر می‌رسد آن‌ها تمایلی به چاپ کتاب نداشته باشند تا تنها از طریق همین سایت، متن کتاب را به شکل رایگان برای همه‌گان به نمایش گذاشته شود.

پاشایی ضمن بیان این‌مطلب که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت نسبت به عضویت در گروه اقدام کنند: به زودی ترجمه‌ی کتاب «گویش ساری» نوشته‌ی ساتوکو یوشه؛ با ترجمه‌ی ابراهیم کاظمی را نیز روی این سایت بارگذاری خواهیم کرد. همچنین پیک‌های دیگری در حوزه‌های اکولوژی منطقه، باستان شناسی و... به زودی به سایت بامداد ساری اضافه خواهد شد.

در مقدمه‌ی کتاب «تاریخ جهان به روایت 100 شیء» نوشته­ی «نیل مگ‌گرِگور» آمده است:....مجموعه‌یی از ۱۰۰ شیء را از موزه‌ی بریتانیا انتخاب ‌کردند که از نظر تاریخی می‌بایست از آغاز تاریخ انسان، در حدود دو میلیون سال پیش، شروع کند و راست بیاید تا همین امروز. این اشیا می‌بایست کل جهان را تا آن‌جا که ممکن است به طور برابر شامل ‌شوند. آن‌ها سعی می‌کنند به خیلی از جنبه‌های تجربه‌ی انسان که عملی هستند بپردازند و از کل جوامع به ما بگویند، نه فقط از ثروتمندان و قدرتمندان آن‌ها. بنا بر این، این اشیا لزوماً هم چیزهای کم‌ارزش زندگی روزمره را شامل می‌شوند و هم آثار بزرگ هنر را. چون هفته‌یی پنج برنامه پخش می‌شد، ما اشیا را به شکل یک خوشه‌ی پنج‌تایی دسته ‌کردیم، که کره‌ی خاک را در نقاط گوناگون زمان بگردیم و به پنج تصویر جهان از طریق اشیا درآن تاریخ خاص نگاه کنیم. و از آن‌جا که مجموعه‌ی موزه کل جهان را در بر می‌گرفت و برنامه‌های بی‌بی‌سی هر بخش آن را، ما از متخصصان و مفسران سراسر جهان دعوت کردیم که به ما بپیوندند. البته این فقط می‌توانست همیشه «یک» تاریخ جهان باشد، اما همچنان سعی می‌کند تاریخی باشد که جهان تا اندازه‌یی در آن سهیم بود. …

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز