خبرگزاری کار ایران

علیرضا بهنام در گفتگو با ایلنا:

افزایش ناشران شعر، اتفاق فرخنده‌ای‌ست اما....

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۷۴

در شرایطی که ناشران مختلف به این باور رسیده‌اند که انتشار مجموعه شعرها می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد، انتشار مجموعه شعرهایی در نشر افراز زیر نظر علیرضا بهنام و هوشیار انصاری‌فر نیز ادامه دارد.

ایلنا: یکی از اتفاقات قابل توجهی که طی یک دو سال اخیر در حوزه‌ی نشر شاهد آن بودیم و در نمایشگاه کتاب امسال به اثبات رسیده است، تاسیس مراکز نشری که تخصصا روی شعر کار می‌کنند، است. همچنین باز شدن مجموعه‌هایی که تحت عنوانی خاص در انتشارات‌های مختلف، مجموعه شعرهایی را از شاعران جدید و قدیم منتشر می‌کند را نیز باید رویدادی در همین راستا دید. با این حساب اقبال ناشران از انتشار شعر؛ مساله‌ی قابل توجهی‌ست.

در این راستا؛ نشر افراز نیز مجموعه‌ای را تحت عنوان شعر امروز ایران؛ از چند سال قبل تبیین کرده و ازمیانه‌ی راه، مسوولیت اداره‌ی این مجموعه و انتشار مجموعه‌شعرها را به هوشیار انصاری فر و علیرضا بهنام سپرده است. اخیرا از این مجموعه؛ 5 مجموعه شعر منتشر شده که عبارتند از: «تن‌های تنیده بر تن‌هایی» سروده‌ی محمد حسین عابدی، «از شمال شرق گنجشک‌ها» سروده‌ی یاسین محمدی، «نان و نمک میان گیسوان تهمینه» سروده‌ی سریا داودی‌حموله، «دلواپس صورت‌های خالی» سروده‌ی شاهین باوی و «چه» سروده‌ی علیرضا بهنام.

علیرضا بهنام در گفتگو با ایلنا در مورد رویکرد این مجموعه از شعرها که با عنوان شعر امروز ایران در نشر افراز منتشر می‌شوند، اظهار کرد: تنها رویکرد ما در انتخاب و پذیرش مجموعه شعر از شاعران برای چاپ؛ قوی بودن شعر‌هاست. به عبارت دیگر اینکه شعر‌ها از چه نحله و چه جریانی هستند، برای ما مهم نیست. در انتشار مجموعه‌های اخیر نیز می‌توانید این رویه‌ را به وضوح مشاهده کنید.

وی درخصوص شاعران مجموعه‌هایی که زیر نظر وی و هوشیار انصاری‌فر منشر شده، گفت: تمام این کتاب‌ها، متعلق به شاعرانی‌ست که بیش از ده سال سابقهی سرایش شعر دارند. محمد حسین عابدی یکی از پیش‌گامان شعر دهه‌ی هفتاد بوده و در سال 73 اولین کتابش را به چاپ رسانده. او همچنین سردبیر نشریات نام‌آشنایی همچون معیار و کلک بوده است. یاسین محمدی نیز از اواخر دهه‌ی هفتاد کار شعر را آغاز کرده، اولین کتابش در سال 81 به چاپ رسیده و در طول این‌ سال‌ها در حوزه‌ی مطبوعات و نشر فعالیت کرده.

بهنام ادامه داد: سریا داودی حموله نیز یکی از شاعران مطرح اصفهانی است. یادم می‌آید که نقد‌های ایشان را در دهه‌ی هفتاد در نشریات اصفهانی دنبال می‌کردم و پس از آن چند مجموعه از ایشان به چاپ رسیده است. شاهین باوی هم که از شاعران و منتقدان فعال طی سال‌های اخیر بوده و این دومین مجموعه‌ی اوست.

این شاعر و مترجم؛ اقبال ناشران را به انتشار مجموعه شعر طی سال‌های اخیر رویدادی فرخنده دانست و گفت: اینکه تعدادی از ناشران جدید و قدیم به انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های شعر کرده‌اند، می‌تواند معادله‌ی بازار کتاب را به سمت شعر تغییر دهد. این اتفاق خوش‌آیند‌ی‌ست که مشتریان شعر نیز بتوانند مشخصا از بازارهای کتاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این مسیر و مطابق با تجربه‌ی به دست آمده در حوزه‌ی نشر؛ انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌ها زیر عنوان و گروهی خاص، مفید واقع شده است. چراکه وقتی مجموعه‌ای از کتاب‌ها در یک گروه و در کنار یکدیگر منتشر می‌شوند، قابلیت شناسایی شدن را از سوی مشتری بالا می‌برد و باعث فروش بیشتر مجموعه شعر‌ها خواهد شد.

بهنام افزود: بدیهی است که در این میانه، ممکن است خروجی کار چندان قوی نباشد اما من معتقدم بازار ساز و کار خودش را دارد و رقابت‌پذیر است. در این مسیر برخی از ناشران سعی می‌کنند در انتشار مجموعه شعرهاشان در پی جلب اعتماد مخاطبان نیز باشند و کیفیت نسبی مجموعه‌ی خود را حفظ کنند. اما برخی دیگر نیز نیازی نمی‌بینند که معیارهای کیفی را چندان درنظر داشته باشند.

وی گفت: به نظر من ناشری که 40 جلد مجوعه شعر را به یکباره منتشر می‌کند و در این مجموعه تنها 5 جلد از این مجموعه‌ها حاوی شعرهایی قوی است، در آینده شکست خواهد خورد. چون قدرت همان 5 جلد کتاب نیز در میان کتاب‌های ضعیف از نادیده می‌ماند و در درازمدت مخاطبان اعتماد خودشان را از آن ناشر و کتاب‌هایی که در حوزه‌ی شعر چاپ می‌کند، سلب می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز