خبرگزاری کار ایران

بازدید مجیدی، شاه‌آبادی و رئیس دفتر یونسكو در ایران از نمایشگاه «عین لام می‌م»

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۵۲

میراث فرهنگی امروز فقط ساختمان‌ها، ابنیه و اشیاء قدیمی نیستند بلکه شامل همه سنت‌ها، بیان‌های فرهنگی هم می‌شود و باید آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

ایلنا: حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاریا ویرتانن رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران و مجید مجیدی کارگردان سینما از نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م» بازدید کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م»، حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از این نمایشگاه که از هفتم تا بیست و چهارم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برپا شده است، گفت: ویژگی این نمایشگاه، نگاه زیبای برگزار کنندگان است. ما شاهد عکس‌های زیادی برای ترویج فرهنگ عاشورا هستیم اما زاویه دید برگزار کنندگان و موضوعی که به مخاطب ارائه شده است، نشانی از کسری که در این حوزه وجود دارد، است.
وی ادامه داد: در نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م» به موضوع عَلَم‌ها، نماد‌ها و نشانه‌ها توجه شده است. نگاه به اینکه هرکدام از اقوام و فرهنگ‌ها و زیرشاخه‌های آن‌ها چگونه با واقعه عاشورا برخورد می‌کنند یک نوع جامعه‌شناسی و شناخت اداب و رسوم مردم است.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این نمایشگاه با منتخبی از همه سبک‌ها، نماد‌ها و نشانه‌ها که به نظرم جایش خالی بوده است، روبرو هستیم و انتخاب عکس‌ها هم با فضا توده‌های مردم تناسب دارد که در فضایی تخصصی و حرفه‌ای عکس‌های برخاسته از دل مردم جمع شده‌اند.
شاه آبادی با بیان اینکه فراهم کردن فضایی برای دیده شدن آثار هنرمندان بسیار ارزشمند است، یادآور شد: اگر این کار ادامه پیدا کند می‌توان به جمع آوری کامل و جامعی در این حوزه رسید. ‌‌گاه عکس‌های زییایی جمع می‌کنیم ولی‌گاه عکس‌ها حول یک موضوع است که کار‌شناسی شده در کنار هم جمع شده‌اند که این ارزش به مراتب بیشتری دارد و این حرکت نیازمند تکمیل‌تر شدن است.

تاریا ویرتانن رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران هم گفت: اولین بار است که عکس‌هایی درباره محرم و تعزیه می‌بینم. این آثار و میراث گرانقدر و ارزشمند هستند و به عنوان بخشی از میراث بزرگ بشریت قلمداد می‌شوند.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی امروز فقط ساختمان‌ها، ابنیه و اشیاء قدیمی نیستند بلکه شامل همه سنت‌ها، بیان‌های فرهنگی هم می‌شود و باید آن را به نسل آینده منتقل کنیم.
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران برپایی نمایشگاه‌های موضوعی به خصوص در زمینه آئین و مراسم‌های مذهبی را حرکت مهم و موثری خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز