خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سریال داوران مطرح شد:

صدا وسیما از سازندگان سریال‌ها می‌خواهد که برایشان پول بیاورند

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۰۶

تلویزیون هیچ تلاشی برای بالا بردن وزن آثار نمی‌کند/ تلویزیون معتقد است که سازندگان سریال‌ها باید با خود اسپانسر بیاورند/ به همه می‌گویند اثر فاخر بسازید اما‌‌ در میانه ساخت اعلام می‌کنند پول نیست و باید سر و ته قضیه را هم آورد.

ایلنا: نشست خبری سریال داوران با حضور مسعود رایگان، ایوب آقاخانی، احمد امینی، سعید شهسواری درحالی برگزاری شد که عوامل سریال به سیاست‌های تلویزیون در ساخت سریال و پیشرفت این سازمان در گرفتن اسپانسر برای ساخت سریال معترض بودند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد امینی(کارگردان سریال) با اشاره به روند ساخت این سریال گفت: ساخت این سریال هیچ ارتباطی به سریال جستجوگران ندارد. تابستان ۸۸ جمال امید که در آن زمان مشاور سیما فیلم بود، طرحی را به من ارائه کرد و ما قصد داشتیم مجموعه‌ای تله فیلم که در آن زندگی یک خانواده را روایت می‌کند، بسازیم. سه سال پیرامون این مجموعه بحث شد و ما در طی این مدت به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم این مجموعه را براساس آنچه که پیش از این در نظر گرفته بودیم بسازیم لذا آن را تغییر دادیم و به شکل فعلی ساخته شد.
وی با اشاره به اینکه در این سریال به دنبال نشان دادن خانواده بوده است، گفت: ما به نشان‌دادن خانواده تأکید داشتیم و تأکید مهم‌تر ما نشان دادن یک خانواده آرمانی بود زیرا متأسفانه اکثر سریال‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود و به خانواده می‌پردازد؛ خانواده‌هایی را نشان می‌دهد که آرمانی نیستند و بیشتر اعضای آن با یکدیگر درگیر هستند.
سعید شهسواری(تهیه‌کننده و نوسینده فیلمنامه سریال) گفت: فیلمنامه اولین ۱۰ قصه بود و قرار بود براساس این ۱۰ قصه تله فیلم ساخته شود. زیرا معتقد بودیم اگر این قصه وارد پروسه سریال‌سازی شود تا این سریال بخواهد جا بیافتد یک پروسه زمانی طولانی را طی خواهد کرد. اما با تمام تلاش‌ها نتوانستیم این پروژه را کامل کنیم و فقط توانستیم ۸ قسمت ازآن را بسازیم. ما برای ادامه ساخت این مجموعه فکر‌های زیادی داشتیم اما پول زیادی نداشتیم.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال بحث آموزش در این سریال بوده است، گفت: در این سریال قصد داشتیم به پرونده‌های قضایی بپردازیم اما امکان دسترسی به پرونده‌هایی همچون پرونده‌های قضایی وجود نداشت و از این پرونده‌ها جزئیات زیادی در دست نیست.
شهسواری با انتقاد از حمایت نکردن تلویزیون از ساخت این سریال‌ها گفت: تلویزیون در میانه‌ی ساخت به ما اعلام کرد که به دلیل آنکه این سریال نمی‌تواند اسپانسر با خود بیاورد، ساخت آن باید متوقف شود.
وی ادامه داد: تلویزیون معتقداست که باید سازندگان سریال با خود اسپانسر بیاورند درحالیکه این سیاست درست نیست زیرا وقتی وزارتخانه یا نهادی اسپانسر یک مجموعه می‌شود دیگر نمی‌توان به آن مجموعه خرده گرفت یا انتقاد کرد.
وی ادامه داد: از طرفی من به عنوان یک نویسنده و تهیه‌کننده نمی‌توانم کیفم را بردارم و به دنبال اسپانسر و جذب آگهی باشم. امروز این مشکل در تلویزیون یک مشکل عمومی و همه با آن جریان دست به گریبان هستند.
شهسواری افزود: این بسیار فضاحت‌بار و بد است که در ابتدای یک سریال تلویزیونی یک تبلیغ پخش شود. از سوی دیگر با وجود این تبلیغات پروژه‌هایی ساخته می‌شود که در زمان ساخت آن تا ۵ ماه به سازندگانش هیچ پولی داده نمی‌شود.
مسعود رایگان(یکی از بازیگران) نیز با دفاع از کیفیت مطلوب این سریال گفت: یک اصطلاح غلطی این روز‌ها در تلویزیون و سینما وارد شده به نام فاخر و به همه می‌گویند اثر فاخر بسازید اما‌‌ همان کسانی که این حرف را می‌زنند در میانه ساخت اعلام می‌کنند پول نیست و باید سر و ته قضیه را هم بیاوریم.
رایگان ادامه داد: مسئولینی که در سطح کلان میانه و اجرایی هستند امروز باید بدانند که وقت آن رسیده تا به هنرمندان اعتماد کنند و به آن‌ها کمک کنند نه اینکه به گونه‌ای شود که مثلا تلویزیون از سازندگان یک سریال بخواهد که برای آن‌ها پول بیاورند مگر وظیفه اسپانسر‌گیری و آوردن حامی مالی برعهده بازیگر است. تلویزیون یک امپراطوری مالی برای خود دارد و این دیگر وظیفه تهیه‌کننده و بازیگر نیست که برود اسپانسر بگیرد.
رایگان؛ این مشکل را حتی به تئا‌تر وارد دانست و افزود: امروز تئا‌تر ما نیز اینگونه است مثلا گفته می‌شود که ما تئا‌تر خصوصی داریم اما در موقع قرارداد می‌گویند ۲۰ درصد گروه و ۸۰ درصد حق دولت است. این کار اصلا درست نیست زیرا تئا‌تر و یک نمایش هرگز نمی‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند و به سوددهی برسد.
وی ادامه داد: امسال من در سوئد یک نمایش را به روی صحنه بردم که سه میلیون کرون هزینه آن شده بود اما بعد از ۶۰ شب اجرا فقط ۷۰۰ کرون فروش داشت این امر نشان می‌دهد که درهیچ کجای دنیا اجرای یک نمایش نامه و تئا‌تر نمی‌تواند سوددهی داشته باشد.
ایوب آقاخانی نیز با اشاره به اینکه در این سریال به عنوان بازیگر حضور داشته است، گفت: برای من آدم‌ها و عوامل پشت صحنه یک سریال مهم هستند و هرگز خود تلویزیون برای من مهم نبوده است. زیرا من یک دانش آموخته تئا‌تر هستم و هرجا که بروم سعی می‌کنم وزن تئا‌تر و بازیگری را حفظ کنم.
وی ادامه داد: تلویزیون هرگز هیچ تلاشی برای بالا بردن وزن آثار نمی‌کند و اگر گاهی وزنی در آثار دیده می‌شود به خاطر افراد است و نه تلویزیون و سیستم حاکم.
آقاخانی با تأکید بر لزوم توجه به مخاطب گفت: مخاطب مهم است اما باید دست مخاطب را گرفت و سلیقه او را ارتقا داد نه اینکه ببینیم مخاطب چه دوست دارد و فقط برایا و اثری مفرح تولید کنیم که او نیز تبدیل به یک بیننده پاپ‌کرن‌خور شود زیرا در این صورت مخاطب از تحلیل تهی شده و هرچه راکه ببیند باور می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امروز دیگر هیچ کس حاضر نیست سریال‌هایی مانند دلیران تنگستان را تماشا کند، افزود: امروز مخاطب دارای قوه تمیز وممیزه است و تلویزیون باید این امر را در نظرداشته باشد و آن را تلف نکند و سریال‌ها را به سیستم فست فود بسازد.
وی با انتقاد از تأکید مدیران صدا و سیما به اسپانسر‌گیری افزود: حامی مالی باعث تک لحنی شدن کاذب آثار می‌شود. صدا و سیما به عنوان یک سازمان دولتی وظیفه دارد که برای تولید آثار هزینه کند. اگر من بازیگر بخواهیم اسپانسر بیاورم آن را دربخش خصوصی هزینه می‌کنم نه در بخش دولتی.
وی ادامه داد: امروز با تغییر دولت همه ما امیدوار شده‌ایم اما مدیران ما باید بدانند که فقط روشن نگه داشتن چراغ کافی نیست بلکه نوع روشن نگه داشتن آن نیز مهم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز