خبرگزاری کار ایران

سیروس مقدم در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

با ایده‌های 5سال پیش نمی توان مردم را راضی نگه داشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۲

سلیقه مردم بالا رفته و دیگر نمی‌شود با ساختار‌ها و قصه‌های ۵ سال پیش به نیازهای جوانان امروز پاسخ داد. جوان امروزی هیجان و ریتم خوب می‌خواهد. مردم امروز به روز شده‌اند و بهترین فیلم‌های دنیا را می‌بینند. لذا اگر احساس کنند که به شعور آن‌ها توهین نشده است و سازنده سریال کم فروشی نکرده است از آن استقبال می‌کنند.

ایلنا: سیروس مقدم(کارگردان سریال دیوار) که این روز‌ها با استبال زیادی مواجه شده؛ معتقد است که این روز‌ها فضای کار در تلویزیون بسیار بهتر از سینماست.
سیروس مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روند ساخت مجموعه دیوار گفت: از طریق شبکه اول سیما  و به سفارش ناجی هنر پیشنهاد ساخت یک سریال با موضوع فعالیتهای نیروی انتظامی و وظایف آن به من شد و پس از برگزاری چند جلسه قرار نگارش با سعید نعمت الله گذاشته شد و قرار شد که فیلمنامه سریال براساس تم خانوادگی شکل بگیرد و شرایط اجتماعی را نیز بازگو کند.
وی ادامه داد: در نگارش و ساخت این سریال سعی ما بر این بود تا علاوه بر نشان دادن ناهنجاری‌ها، نقش پلیس را در برطرف کردن ناهنجاری‌ها و آشنا کردن مردم با حقوق شهروندیشان نشان دهیم. به عنوان مثال، اگر مامور پلیسی جلوی کسی را گرفت این حقوق شهروندی هر فردی است که کارت شناسایی بخواهد و حتی اگر شک او برطرف نشده بود با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد در بخشی از سریال هم به دنبال معرفی وظایف پلیس آگاهی بودیم.
مقدم با تاکید بر همکاری صدا و سیما و ناجی هنرگفت: هیچ خط قرمز خاصی برای ما در این سریال تعریف نشده بود البته خود من بعد از ساخت چند سریال با خط قرمزهای صدا و سیما آشنا هستم.
وی با اشاره به اینکه سریالهای قبلی وی بیشتر خانواده محور بوده است اما سریال دیوار جامعه محور است، افزود: اساسا در کار پلیسی جنبه‌ای از آن برای من جالب است که با موضوعی سر و کار داشته باشی که برگرفته از جامعه باشد و با آدم بد و خوب آن هم دردی کنی چون آدم بد هم از خود همین جامعه است. وقتی سراغ پلیس می‌روی با سه مقوله جرم، مجرم و جامعه مواجه هستی و خانواده در کنار این سه مقوله است. خانواده بهانه‌ای برای ایجاد کشش‌ها و دعوا‌ها و جذاب‌تر کردن قصه سریال است.
مقدم ادامه داد: سینما زبانی دارد که هرکسی از آن به درستی استفاده کند می‌تواند موفق باشد. مهم این است که چطور از این زبان استفاده شود. پلیس ما شبیه پلیسی که در هشدار برای کبری ۱۱ دیده می‌شود نیست از طرفی پلیس عقب افتاده‌ای هم نیست لذا ما باید نقاط منفی و مثبت پلیس خود را نشان دهیم به همین دلیل در این سریال برای آنکه قدرت پلیس را نشان دهیم متهمی را که پلیس با آن درگیر است را بسیار قوی نشان دادیم یعنی می‌خواستیم دیواری را نشان دهیم که این دیوار سفت، بلند و سخت باشد و وقتی پلیس می‌خواهد از این دیوار رد شود کارش ارزشمند به نظر برسد. به همین خاطر بخش وجه شر قصه را قوی در نظر گرفتیم.

کارگردان سریال دیوار درباره روند انتخاب بازیگران این سریال گفت: از آنجا که جمیل به عنوان قطب منفی و یونس صدری به عنوان قطب مثبت سریال نقش مهمی در سریال دارند و کنش بیشتر سریال بروی این دو شخصیت است انتخاب این دو نقش برای مابسیار مهم بود
وی ادامه داد: از زمان ساخت سریال زیر هشت وچک برگشتی تمایل داشتم تا با مهدی سلطانی همکاری کنم اما می‌سر نشده بود از ابتدای نگارش فیلمنامه این سریال هم کارکتر جمیل را بر اساس ویژگی‌های بازی مهدی سلطانی نوشتم همچنین درباره نقش پلیس هم انتخاب اول من آتیلا پسیانی بود سایر نقش‌ها هم بر اساس نوع بازی و میزان حضورشان انتخاب شدند.
مقدم با تاکید بر اینکه بسیاری از اکتهای بازیگران ایده خود آن‌ها بود؛ ادامه داد: کار هنری مانند یک پادگان نیست که همه پا بکوبند و بگویند چشم. بازیگر، صدابردار، کارگردان و سایر عوامل فیلم اگر از خود ایده نداشته باشند و سرکار بیایند تنها به نوعی انجام وظیفه می‌کنند و پیشرفتی در کارشان حاصل نمی‌شود. کاری خلاق و ارزشمند است که فرصت ارائه این فکر‌ها در آن فراهم شود غیر از این باشد شما با یک فکر تنها که قطعا در آن اشتباه هم وجود دارد مواجهه می‌شوید.
وی ادامه داد: این مسئله در بازیگری بسیار مهم‌تر از سایر عوامل است زیرا بخش مهمی از بازیگری جوهره خود بازیگر و بخشی دخالت کارگردان است. هیچ کارگردانی نمی‌تواند بگوید لحظه به لحظه حرکات بازیگر را کنترل کردم. در دورخوانی‌ها چارچوب و جنس بازی‌ها مشخص می‌شود و بازیگر با‌شناختی که از نقش پیدا کرده است چاشنی‌هایی را به آن اضافه می‌کند.
وی با اشاره به پخش هر شبی سریال گفت: امروز سیستم پخش دنیا دارد به سمت پخش هر شبی می‌رود چون مردم آنقدر درگیر کار و زندگی هستند دیگر فرصت اینکه وقتشان را برای سریال تنظیم کنند باقی نمی‌ماند و یادشان می‌رود اما کار هرشبی وارد زندگی شما می‌شود و به نوعی با شما عجین می‌شود، عادت می‌کنید که سر ساعت ۱۰. ۱۵ سریال مورد علاقه‌تان پخش خواهد شد.
مقدم با اشاره به اینکه همیشه سعی کرده است تا تصویری که از خود در ذهن مخاطبانش می‌گذارد؛ مثبت باشد، افزود: مردم انتظار ندارند که مقدم کم فروشی کند و وقتشان به بطالت بگذرد. با این نیت کار می‌کنم که کاری که انجام می‌دهم یک پله بالا‌تر از کار قبلی‌ام باشد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه در بعضی موارد این امر در بین مدیران دیده نمی‌شود مثلا من سریال زیر هشت را بسیار دوست داشتم و حتی ان سریال مانند ناموس من است اما از سوی مدیران زیاد جدی گرفته نشد.

مقدم اعتقادی به تاثیر ماهواره بر کم شدن مخاطبان ندارد و می‌گوید: سلیقه مردم بالا رفته و دیگر نمی‌شود با ساختار‌ها و قصه‌های ۵ سال پیش به نیازهای جوانان امروز پاسخ داد. جوان امروزی هیجان و ریتم خوب می‌خواهد. مردم امروز به روز شده‌اند و بهترین فیلم‌های دنیا را می‌بینند. لذا اگر احساس کنند که به شعور آن‌ها توهین نشده است و سازنده سریال کم فروشی نکرده است از آن استقبال می‌کنند
کار گردان سریال دیوار درباره اینکه چرا به کار فیلمسازی در سینما نمی‌پردازد، افزود: متاسفانه فیلمنامه‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود از سطح کار تلویزیونی‌ام خیلی پایین‌تر است و من نمی‌خواهم به هرقیمتی وارد سینما بشوم در سینما فیلمنامه‌ها یا تکراری هستند و یا آنقدر سطحی که من ترجبح دادم در فضای تلویزیون باقی بمانم چون من را سر ذوق نمی‌آورد. ضمن آنکه مخاطب سینما امروز کمتر شده است.
وی ادامه داد: در تلویزیون تنها ۲۰ درصد شرایط به من تحمیل می‌شود اما در سینما برعکس است و چون موضوع بازگشت سرمایه وجود دارد کمی محدودیت ایجاد می‌کند.

گفتگو از: علی زادمهر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز