خبرگزاری کار ایران

اساسنامه پیشنهادی سازمان سینمایی درباره خانه‌سینما با اساسنامه مصوب هیات هفت نفره چه تفاوت‌هایی دارد؟

اختلافات اندک اما عمیق!

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۵۵

در فصل پنجم پیرامون ویژگی‌های هیات‌مدیره در تبصره ۲ ماده ۲۶ به پیشنهاد شمقدری آمده تا تعیین و انتخاب هیات‌مدیره جدید هیات مدیره موجود تا سه ماه مسئول اداره امور جاری خانه‌سینماست اما در اساسنامه اصلاح شده جمله اینگونه تغییر کرده تا تعیین و انتخاب هیات‌مدیره جدید، هیات‌مدیره موجود مسئول اداره امور جاری خانه‌سینماست.

ایلنا: یکی از موارد اختلاف بین سازمان سینمایی و اعضای هیات مدیره خانه‌سینما که باعث شد فعالیت‌های این خانه مدت‌ها کاهش یافته و وزارت ارشاد مدعی شود آنچه موجب انحلال خانه‌سینما شده؛ بحث اساسنامه است. اساسنامه خانه‌سینما بعد‌ها و بعداز کش و قوس‌های فراوان در یک کمیته هفت نفره به امضای نمایندگان خانه‌سینما و سازمان سینمایی رسید اما واقعیت این است که اساسنامه‌ای که به امضای هفت نفره رسید با آنچه مدنظر جواد شمقدری(رئیس سازمان سینمایی) است، تفاوت‌هایی هرچند اندک اما اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک نسخه از اساسنامه پیشنهادی خانه‌سینما توسط سازمان سینمایی و یک نسخه از اساسنامه مصوب توسط هیات هفت نفره برای ایلنا ارسال شد که نشان می‌دهد این دو اساسنامه هر چند در تعداد ماده و تبصره برابر هستند و هر دو ۵۷ ماده و ۹ تبصره دارند و در ۱۸ صفحه تنظیم شده‌اند اما در محتوا دارای اختلافاتی هستند که به شرح زیر است:
۱- در اساسنامه پیشنهادی سازمان سینمایی قید شده که تشکل‌های «متقاضی عضویت» در خانه سینما باید پس از ابلاغ اساسنامه، درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند اما در اساسنامه مصوب این کلمه به «عضو خانه سینما» تغییر پیدا کرده است.
۲- در ماده ۱۸ از فصل چهارم که به ارکان خانه سینما می‌پردازد در اساسنامه پیشنهادی سازمان سینمایی آمده است که چنانچه هیات مدیره، مجمع عمومی سالانه را در موعد مقرر دعوت نکند بازرس یا بازرسان مکلفند راسا اقدام به دعوت از مجمع مزبور کنند. این جمله در اساسنامه مصوب هیات هفت نفره حذف شده است.
۳- در ماده ۱۹ پیرامون حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی پیشنهاد شمقدری حضور ۵ نفر از اعضاست که از این پنج نفر دو نفر باید از اعضای پیوسته خارج از شورای مرکزی یا هیات مدیره باشند و یا سه نفر عضو شورای مرکزی هیات مدیره و دو نفر خارج از هیات مدیره باشند. همچنین نمایندگان هر صنف در مجمع نمی‌توانند کمتر از سه نفر باشند و از میان این پنج نفر، سه نفر را به عنوان صاحب رای تعیین می‌کنند.
در بند ۹ این مانده نیز پیشنهاد سازمان سینمایی این بوده «نمایندگان تشکل‌های صنفی در مجامع عمومی نباید سابقه کیفی موثر در چارچوب مقررات قوانین کیفری و حکم اجرا نشده قطعی صادره از مراجع داوری خانه سینما را داشته باشند.». در اساسنامه مصوب نمایندگان تشکل‌های صنفی ۴ نفر از اعضای پیوسته تعیین شده که دو نفر از آن‌ها می‌توانند خارج از شورای مرکزی یا هیات مدیره باشند و این چهار نفر نیز از میان خود یک نفر را به عنوان نماینده صاحب رای تعیین می‌کنند. همچنین نمایندگان هر صنف در مجمع عمومی نمی‌توانند کمتر از دو نفر باشند که یک نفر از آن‌ها صاحب رای است.
همچنین جمله بند ۹ اینگونه تغییر کرده است «نمایندگان تشکل‌های صنفی در مجامع عمومی نباید سابقه کیفری موثر در چارچوب مقررات قانون مجازات اسلامی و حکم اجرا نشده قطعی صادره از مراجع داوری خانه سینما را داشته باشند.»
۴- در ماده ۲۴ از فصل چهارم که درباره ارکان خانه سینماست شمقدری پیشنهاد داده که بررسی و تصویب تغییرات اساسنامه خانه سینما و مصوبات مذکور پس از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراست. در اساسنامه مصوب این بند اینگونه تغییر کرده «بررسی و تصویب تغییرات اساسنامه خانه سینما و ارائه آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.»
۵- در فصل پنجم پیرامون ویژگی‌های هیات مدیره در تبصره ۲ ماده ۲۶ به پیشنهاد شمقدری آمده است تا تعیین و انتخاب هیات مدیره جدید هیات مدیره موجود تا سه ماه مسئول اداره امور جاری خانه سینماست اما در اساسنامه اصلاح شده این جمله اینگونه تغییر کرده تا تعیین و انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره موجود مسئول اداره امور جاری خانه سینماست.
۶- در ماده ۳۴ در بخش وظایف و اختیارات هیات مدیره در بند ۳ به پیشنهاد شمقدری آمده بود بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی مرتبط با اهداف خانه سینما و بودجه‌های مربوطه در جهت اجرای اهداف مندرج در اساسنامه. اما در اساسنامه مصوب هیات هفت نفره جمله در جهت اجرای اهداف مندرج در اساسنامه حذف شده است. در بند ۲۰ ماده ۳۴ به پیشنهاد شمقدری آمده بود که علاوه بر صلاحیت عمومی اعضای هیات مدیره باید فاقد سابقه کیفری موثر در چارچوب قوانین و مقررات کیفری باشند. بند ۲۰ در اساسنامه مصوب شده توسط هیات هفت نفره حذف شده است.
۷- در فصل نهم درباره امور مالی خانه سینما در ماده ۲۴ در بند ۲ پیرامون منابع مالی خانه سینما آمده است که یکی از این منابع کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «سازمان سینمایی کشور» است. در بند ۵ آمده است که تخصیص ۱۰ درصد از بودجه سالانه اختصاصی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «سازمان سینمایی کشور» جهت کمک به موسسات غیردولتی که هر سه ماه یک بار با اعمال نظارت مالی آن وزارت، به خانه سینما پرداخت و هزینه خواهد شد. در بند ۶ نیز احیای موضوع اخذ دو درصد از فروش فیلم‌های ایران در سینماهای کشور که مطابق قانون قابل اجراست مبالغ جمع آوری شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت مسئولیت ناظر مالیان وزارتخانه به صورت فصلی به خانه سینما پرداخت و هزینه می‌شود. در اساسنامه پیشنهادی هیات هفت نفره فقط کلمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده و کلمه سازمان سینمایی حذف شده است. همچنین عبارت هزینه می‌شود نیز از پایان بند ۵ و ۶ حذف شده است.
۸- همچنین در ماده یک در بخش تعریف اعلام شده که خانه سینما، موسسه‌ای مستقل، غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی متشکل از تشکل‌های قانونی اصناف هنر، صنعت سینمای ایران که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ تاسیس به مدت نامحدود بر مبنای این اساسنامه تشکیل شده و فعالیت می‌نماید. در اساسنامه مصوب هیات هفت نفره کلمه «و فعالیت می‌نماید» حذف شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز