خبرگزاری کار ایران

شمقدری در گفتگو با ایلنا:

احمدی‌نژاد دستور جدیدی مبنی بر بازگشایی خانه سینما صادر نکرده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۸۸

بعید می‌دانم آقای مشایی دنبال این باشد که خانه سینما غیرقانونی باز شود. ایشان هم دوست دارد خانه سینما باز شود همانگونه که ما دوست داریم ولی بحث این است که خانه سینما باید قانونمند باز شود. وقتی اساسنامه تدوین و امضا شده، مبنای کار است درحالی‌که آنها می‌خواهند به اساسنامه عمل نشود.

 ایلنا: جواد شمقدری(رئیس سازمان سینمایی) می‌گوید که احمدی‌نزاد هیچ دستور جدیدی برای بازگشایی خانه سینما نداده است و آنچه که به عنوان دستور جدید وی مطرح می‌شود؛ مربوط به نامه‌ای است که قبل از انجام توافقات با رئیس‌جمهور درباره انجام بازگشایی خانه سینما و فعالیت هیات بازگشایی بوده است.

 جواد شمقدری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که جریان نامه جدیدی که از سوی  معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری پیرامون بازگشایی خانه سینما صادر شده است،  چیست؟ گفت: احتمال فراوان این نامه بعداز آنکه ما با رئیس‌جمهور صحبت کردیم به دست وی رسیده است و وی تصور کرده به‌رغم توافق انجام شده، باز من به دستور ایشان عمل نکردم زیرا من؛ اوایل اردیبهشت نشستی با ایشان داشتم و توافق کردیم. شاید این نامه بعداز آن توافق به دست ایشان رسیده و ایشان تصور کرده است من خلاف توافق عمل کردم. درحالی‌که این نامه قبل از توافق صادر شده است و در سیستم اداری دیر به دست رئیس‌جمهور رسیده است و پی نوشت آن جدید است.

وی ادامه داد: این نامه نباید در رسانه‌ها منتشر می‌شد و انتشار این نامه و درج آن در رسانه نوعی خطا است. فردی که این کار را کرده است، کار درستی نکرده و به نظر می‌رسد اعضای خانه سینما فردی را در ریاست جمهوری دارند که برای آنها دلالی می‌کند. من قطعا خارج از چارچوب قانون عمل نخواهم کرد و تا زمانی که بنده سر کار هستم، اگر بخواهند از طریق رفتارهای فراقانونی آنچه را که در سه سال پیش نتوانستند تحمیل کنند، به بنده تحمیل کنند، قطعا نمی‌توانند حتی در روز آخر بر من تحمیل کنند.

شمقدری اضافه کرد: ما در مسیر قانونی خود حرکت می‌کنیم و این امر بستگی به بقیه صنوف دارد که چقدر تمایل داشته باشند تا در این فرایند حضور پیدا کنند و خانه سینما را باز کنند. دوستان بدانند دولت بعدی هم نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند و اگر فکر می‌کنند می‌توانند با یک رفتار غیرقانونی خانه سینما را در اختیار خودشان قرار بدهند، بدانند که ما اجازه نخواهیم داد. چه در دولت باشیم یا در خارج از دولت. زیرا خانه سینما برای همه صنف‌هاست و برای یک گروه خاص نیست و همه صنوف حق دارند که از این فرصت و از این ظرفیت استفاده کنند. دولت آینده هم همانگونه که جناب آقای روحانی گفته است؛ ایشان براساس قانون اجازه می‌دهد انجمن‌های صنفی فعال باشند. تاکید ایشان براساس قانون و آنچه امروز در قانون وجود دارد، این است که صنوف باید قانونی باشند و صنوفی که قانونی شده‌اند می‌توانند مجمع عمومی برگزار کنند. مجمعی که هیچ پایگاهی قانونی ندارد نمی‌تواند؛ تشکیل شود. امروز 13 صنف قانونی شده‌اند و این‌ها می‌توانند مجمع تشکیل دهند. بارها هم ما تقاضا کردیم تا بقیه بیایند عضو شوند. حتی حاضر شدیم همین که آنها تقاضای خود را مطرح کردند و موافقت اولیه شکل گرفت؛ آن را به عنوان یک فرایند قانونی شدن بپذیریم اگرچه قانون گذار می‌گوید آنها باید بروند و برای اعضا تاییدیه بگیرند و صنف را به ثبت برسانند ولی ما برای آنکه این نهاد زودتر بازشود تا این میزان کوتاه آمده‌ایم تا این فرایند بعدا و در ادامه انجام شود و صنوف در اولین فرصت قانونی شوند.

شمقدی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اعضای خانه سینما این نگرانی را دارند که طبق اساسنامه‌ای که خودشان امضا کرده‌اند، اساسنامه اجازه نمی‌دهد افرادی که سابقه گروهکی یا پرونده خاصی دارند؛ بتوانند عضو هیات مدیره شوند و شاید بخشی از نگرانی آنها بخاطر وجود همین بندها در اساسنامه است و می‌خواهند یک بار دیگر همانگونه که سال 87 اساس نامه را تغییر دادند و التزام به قانون اساسی و جمهوری اسلامی را حذف کردند، امروز نیز در عمل این کار را انجام دهند. ولی آنها باید بدانند که اگر سه سال پیش نتوانستند امری را تحمیل کنند، کارگزاران اجرایی قانونی قطعا در دوره بعد نیز نخواهند توانست این کار را انجام دهند. ضمن آنکه امروز حساسیت‌ها بیشتر شده و توجه به خانه سینما افزایش یافته و صنف نیز امروز هوشمندتر شده است. امروز صنوف به حقوق خود آگاه‌تر شده و شاهد بوده سال‌ها است خانه سینمایی‌ها حقوق آنها را رعایت نمی‌کردند.

شمقدری اضافه کرد: امروز خود صنوف به این نتیجه رسیده‌اند که خانه سینمایی تاسیس کنند تا فقط در خدمت فعالیت‌های صنفی باشد نه اینکه دنبال مسائل سیاسی باشد. لذا بهتر است 40 الی 50 نفر خانه سینما که عادت کرده‌اند همه جا شاه‌نشین باشند، بپذیرند حق صنف را انجام دهند و بدانند با فرافکنی نمی‌توانند مساله را حل کنند. لذا این موضوع که بخواهند به مدیران دولتی تهمت بزنند، کمااینکه مدیران دولتی سه ماه دیگر عوض می‌شوند پس نمی‌شود به آنها تهمت زد، از هم‌اکنون منتفی است. بهتر است آنان به فکر روزی باشند که دیگر نمی‌توانند خلاف قانون عمل کنند.

جواد شمقدری در جای دیگری از سخنان خود گفت: 13 صنف براساس قوانین و مقررات کشور قانونی شده‌اند، ما نباید حق این صنوف را ضایع کنیم اما اعضا و هیات مدیره خانه سینما هیچ تمایلی ندارند که در چارچوب قانون عمل کنند. آنها فکر می‌کنند  دولت اصلاحات می‌آید و به همین دلیل آنها می‌توانند کار را عقب بیندازند. برای همین بدون آنکه هیچ اتفاق جدیدی بیفتد، چنین نامه‌ای نوشته شده است. نامه‌ای که اول عید به رئیس‌جمهور نوشته شده و من به آقای احمدی‌نژاد بعداز انتشار آن نامه گفتم با هماهنگی شما هیات بازگشایی را راه‌اندازی کرده‌ایم. نامه‌ها و عملکرد را نیز به ایشان نشان داده‌ایم و گفتیم که هیات بازگشایی اعلام آمادگی کرده است و حتی زمان را برای قانونی شدن صنوف افزایش داده است. حتی به صنوف مستقر در خانه سینما گفته شده مشارکت کنند اما آنها هر بار به هر بهانه‌ای کارشکنی کردند. سپس احمدی نژاد متوجه شد نامه‌ای که آنها نوشته‌اند در واقع افترا و تهمتی بیش نیست. و درواقع آنها خودشان تمایل ندارند خانه سینما وضعیت‌اش درست شود به همین جهت با نامه‌پراکنی می‌خواهند این موضوع را به گردن سازمان سینمایی بیندازند.

وی درپاسخ به این سوال که گروهی معتقدند بعضی افراد در دولت موافق بازگشایی خانه سینما هستند، گفت: همان زمان که خانه سینما بسته شد سه هفته بعد در جلسه‌ای؛ آقای احمدی‌نژاد ابراز نارضایتی کرد اما ایشان توجیه و متوجه اصل قضیه نبود و دقیق نمی‌دانست چه اتفاقاتی افتاده است. ایشان شرایط خانه سینما را نمی‌دانست و وقتی من مساله را تشریح کردم ایشان متوجه شد و در یک رفتار تعاملی قرار گرفت و ابراز امیدواری کرد تا انشاالله بتوانیم خانه سینما را براساس یک مبنای قانونی بازگشایی کنیم. برای همین ما این فرایند را ادامه دادیم تا امروز. اما در هر مرحله دوستان خانه سینما از یک پل ارتباطی جدید سوءاستفاده و سعی کردند سم‌پاشی کنند. انتشار این نامه جدید نیز یکی از آن اقدامات است. این نامه در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود درحالی‌که اصل قضیه این است که برخی دوستان دنبال حق نیستند بلکه دنبال شیطنت هستند اما خبر ندارند واقعیت آنقدر روشن است که نمی‌توانند مرا از میدان به در کنند.

شمقدری ادامه داد: بعید می‌دانم که آقای مشایی دنبال این باشد که خانه سینما غیرقانونی باز شود. ایشان هم دوست دارد خانه سینما باز شود همانگونه که ما دوست داریم خانه سینما باز شود ولی بحث این است که خانه سینما باید به شکل قانونمند باز شود و وقتی که اساسنامه تدوین و امضا شده است، اساسنامه مبنای کار است درحالی‌که آنها می‌خواهند به اساسنامه عمل نشود.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم در پاسخ به این سوال که با توجه به روزهای پایانی دولت دهم دلیل اصرار دولت برای بازگشایی خانه سینما باعجله چیست؟ گفت: اعضای خانه سینما تصور می کنند که می توانند هیئتی یک جوری قضیه را پیچاند و مساله را حل کرد در حالی که من به آنها می گویم که قانون گذار نمی گذارد و اعضای صنف هم نخواهند گذاشت و می خواهند با هوچی گری کار را پیش ببرند درحالی که دوره هوچی گری گذشته است

وی ادامه داد: روحانی صریحا در باره مسائل صنفی گفته است که صنوف باید براساس قانون فعالیت کنند و ما هم نمی توانیم کار را تعطیل کنیم و بگوییم دولت بعدی کار کند و همانطور که احمدی نژاد گفت ما تا ساعت 12، 24 مرداد باید کار کنیم و این دستورالعمل همه ما است.

شمقدری ادامه داد: ما کار خود را انجام می دهیم و البته آنها تلاش می کنند که این فرایند را کند کنند.

 خبرگزاری ایسنا در خبری اعلام کرد: رییس‌جمهور در پاسخ به گزارشی که در یازدهم فروردین ماه تحویل ایشان شده،خطاب به جواد شمقدری - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی - نوشته شده، آمده است: «گردشکار شماره 2812 مورخ 11 فروردین ماه 92 معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی این دفتر درخصوص گزارش نمایندگان خانه سینما در هیات هفت نفره اصلاح اساسنامه (تصویر پیوست) به استحضار ریاست‌ محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند:

بسمه‌تعالی جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.»

در حالی این گردش نامه اوایل فروردین ماه تحویل رییس‌جمهور و با پاسخ صریح و شفاف رییس‌جمهور مواجه شده است که این روزها بحث داغ بازگشایی خانه سینما داغ‌تر از همیشه است، چون صنوف قانونی شده در هیات ساماندهی صنوف سینمایی قرار است 5 تیر ماه با برگزاری مجمع عمومی که خانه‌ی سینمایی‌ها معتقدند غیرقانونی است، مقدمات بازگشایی خانه سینما را فراهم کنند.

http://www.isna.ir/fa/news/92040402189/

گفتگو از: علی زادمهر

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز