خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۲۰/

فرهنگ ستیزی را کنار بگذارید

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۲۲

اگر افرادی به عنوان مدیران فرهنگی در دولت جدید انتخاب شوند که سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی و سایر گرایش‌های هنری را دوست بدارند، بسیاری از مشکلات فرهنگ و هنر کشور حل خواهد شد.

ایلنا: کیومرث پوراحمد؛ کارگردان و سینماگر باسابقه­‌ی سینمای ایران معتقد است: مدیران فرهنگی وزارت ارشاد جدید می‌بایست خون فرهنگی در رگ­‌های‌شان جریان داشته و با روح فرهنگ و هنر آشنا باشند.

این سینماگر ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: رییس جمهور جدید می­‌بایست شخصی را به عنوان وزیر ارشاد انتخاب کند که حداقل ربطی به حوزه­ فرهنگ و هنر داشته باشد. كسی مثل احمد مسجدجامعی یا سیدمحمد بهشتی! وگرنه اگر دولت جدید هم بخواهد آدم­‌های بی­‌ربط را بر مسند مدیریت­‌های فرهنگی بگمارد، بدون شک همین آش خواهد بود و همین کاسه.

وی ضمن بیان این مطلب که کفِ خواسته­‌های اهالی سینما و سایر گرایش­‌های فرهنگی هنری این است که مدیران فرهنگی برخوردهای قهرآمیز با اصناف و تولیدات فرهنگی هنری نداشته باشند، گفت: من هم مثل آقای سپانلو (اشاره به گفتگویی که خبرگزاری ایلنا با محمدعلی سپانلو داشته است) معتقدم؛ کسی باید وزیر ارشاد باشد که چهارتا کتاب خوانده باشد، فیلم دیده باشد، موسیقی گوش کند، شعر بفهمد، تئاتر را دوست داشته باشد.

پوراحمد با انتقاد از مدیران فرهنگی در سال­‌های اخیر، اظهار داشت: با عملکردی که ما از مدیران و مسوولان فرهنگی وزارت ارشاد در سال­‌های اخیر دیدیم، روشن است که آقایان ابدا سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی و سایر گرایش­‌های هنری را دوست نداشته­‌اند. به اعتقاد من تنها دغدغه­‌ی موجود؛ دغدغه­‌ی رسیدن به قدرت و حاشیه­‌سازی برای اهالی فرهنگ و هنر بوده است.

وی که معتقد است تصمیمات سال­‌های اخیر، سینمای ایران را به ورطه­‌ی نابودی کشانده، افزود: خواسته­‌ی ما از دولت جدید این است که مدیرانی را بر مسند امور فرهنگی کشور بگذارند که حتی اگر مدیریت نمی­‌دانند، اندیشه­‌ی ستیزه با فرهنگ و اهالی فرهنگ و هنر نداشته باشند. متاسفانه ما در طول این سال­‌ها در گرایش­‌های مختلف شاهد به کررات شاهد اقداماتی از این دست بوده­‌ایم که طبیعتا تبعات سختی را برای فعالان گرایش­‌های هنری؛ خصوصا سینما داشته است.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا در مورد فعالیت اصناف و خانه­‌ی سینما نظر خاصی دارد یا خیر، تاکید کرد: آنچه گفتم، روشن بود و جزئی و کلی بردار نیست! من معتقدم اگر ستیزه با فرهنگ و هنر کنار گذاشته شود و به جای آن عشق جایگزین شود، نه خانه­‌ی سینما بسته می­‌شود، نه انجمن صنفی روزنامه­‌نگاران؛ و نه هیچ کدام از اتفاقاتی که در سال­‌های اخیر به بدنه­‌ی فرهنگ و هنر ضربه زده است، اتفاق می­‌افتد.

پوراحمد در پایان سخنانش اشاره کرد: سینما عشق ماست، حرفه­‌ی ماست و بدون شک سرنوشت آن برای ما مهم است. اما به عنوان یک ایرانی؛ کشورم ایران، تمامیت ارضی­‌اش، معیشت مردم و برداشتن تحریم­‌های اقتصادی برایم ارجحیت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز