خبرگزاری کار ایران

اثباتی: فصل مشترک سینما و گرافیک اندیشه محور بودن آنهاست

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۹۸

در زمانهای گذشته نرم افزار کم و سخت افزار گسترش داشت اما امروز نرم‌افزارها زیاد شده است و با وجود این امر گروهی فکر می‌کنند که دیگر به ایده و فکر نیاز ندارند.

ایلنا: امیر اثباتی طراح صحنه و لباس معتقد است که کیارستمی برای رسیدن به امروز خود مسیرهای زیادی را طی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر اثباتی(طراح صحنه و لباس و سینما و تاتر) در نشست نقد و بررسی آثار گیرافیک کیارستمی گفت: قبل از انقلاب رویکردی که جز وظایف پوستر بود نگاه کاربردی بود و فی نفسه قرار نبود پوستر در خود معنی داشته باشد بلکه باید ترغیب می‌کرد تا مخاطب پیام را بگیرد و اگر بخواهیم از نظر آسیب‌شناسی آن را با زمان حال بررسی کنیم، از وظیفه اصلی خود تخطی می‌کند.

اثباتی با اشاره به گسترش نرم افزار در بخش گرافیک افزود: در سال‌هایی که کیارستمی کار گرافیک انجام می‌داد نرم‌افزارها بسیار ساده و سخت افزارها کمتر بود اما امروز این موضوع برعکس شده است زیرا امکانات زیاد شده و دیگر نیازی به فکر نیست زیرا از وظیفه کارکردی پوستر دور شده‌ایم. کاربردی و اندیشه‌ای بودن فصل مشترک بین سینما و گرافیک است.

اثباتی با نقش کیارستمی در هنر امروز ایران گفت: در مورد کیارستمی فیلمساز حرف زدن بسیار سخت است زیرا او سابقه کار زیادی دارد و تجربه‌های مختلفی بدست آورده و مسیرهای طولانی را پیموده است. فیلم‌های کوتاه و بلند آموزشی ساخته است که همه ما با آنها آشنا هستیم. تجربه او در اپرا و آشنایی او به زبان سینما بازگشت به فیلمسازی متعارف چیزهایی است که همگی از آن اطلاع داریم.

وی ادامه داد: در کارهای سینمایی کیارستمی می‌بینیم که با خود مدیوم کار می‌کند. سینما به عنوان پیشینه‌ای است که نشانه‌هایی دارد و عملی که این فرآیند را انجام می‌دهد نگاه کردن و دیدن از فیلمساز است که با دوربین خالی تصویری را بوجود می‌آورد که اشتیاق را بوجود می‌آورد.

وی با بررسی موردی فیلمهای کیارستمی ادامه داد: در مشق شب حضور دوربین به طور موکد وجود دارد. لایه لایه بودن به شکل شگفت انگیزی در فیلم کلوزآپ دیده می‌شود. در فیلم زیر درختان زیتون مساله فاصله گذاری مطرح است که بازیگر به شکل صحیحی در نقش خود فرو می‌رود. در فیلم در انتهای طعم کیلاس به جایی می‌رسیم که بعد از دیدن یک قصه به پشت صحنه باز می‌گردیم که از فضای رئال خارج شده است. این موارد به صورت آشکار در فیلم‌های كیارستمی دیده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز