خبرگزاری کار ایران

در نشست باز شناسی سینمای دفاع مقدس بیان شد:

شمقدری: در سینمای دفاع مقدس معیار مشخصی نداریم

asdasd

نظر نهایی و قانونی در سینما، نظر سازمان سینمایی است هر چند می‌توان به این نظر نقد وارد کرد اما اگرجریان نقد در حوزه اجرایی نفوذ کرد و وارد حوزه اجرایی و تصمیم گیری شود تبدیل به آنارشیسم می‌شود حال می‌خواهد این نقد ازسوی هر گروهی باشد

 ایلنا: جواد شمقدری معتقد است که ارزشهای سینمای دفاع مقدس آنگونه که باید در سینمای ایران دیده نشده است و این امر از آنجا ناشی می‌شود که سینمای دفاع مقدس متولی مشخصی در کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به کرمان، رئیس سازمان سینمایی که در سومین نشست باز تعریف سینمای دفاع مقدس در کرمان سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: کشور ما اکنون جزء۱۰کشور دنیا در حوزهٔ سینما است و این ظرفیت را دارد که جزو پنج کشور صاحب سینما در دنیا شود. اما برای تحقق این موضوع باید دست به تربیت نیرو بزنیم
وی با اشاره به اینکه در حوزه سینما و بخصوص سینمای دفاع مقدس معیار وجود ندارد افزود: امروز ما هیچ چاره‌ای نداریم که یک جمعی را که شامل ۹ نفر می‌شود برگزینیم و فیلمهای دفاع مقدس را بررسی کینم هرچند شاید اگر یک گروه دیگر جمع شود نظر دیگری بدهد
وی ادامه داد: البته نظر نهایی و قانونی نظر سازمان سینمایی است هر چند می‌توان به این نظر نقد وارد کرد اما اگرجریان نقد در حوزه اجرایی نفوذ کرد و وارد حوزه اجرایی و تصمیم گیری شود تبدیل به آنارشیسم می‌شود حال می‌خواهد این نقد ازسوی هر گروهی باشد
وی ادامه داد: ادامه این روند باعث می‌شود که مدیر ما محتاط شود و مدیر وقتی محتاط شود حتی اگر رئیس جمهور باشد کاری نمی‌تواند از پیش ببرد.
.
شمقدری در ادامه افزود: سینمای دفاع مقدس چند مرحله مرحله اول آن سینمای حادثه‌یی و اکشن و مراحل بعدی شامل‌، مرحلهٔ حماسی‌، مرحله معرفتی‌ و اجتماعی بوده است. داما امروز نیاز داریم که به مرحله آرمانی نزدیک شویم یعنی سینمای دفاع مقدس بتواند با توجه به آرمان‌هایی که در حوزه‌های مختلف مانند حوزه اجتماعی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌ و... داریم، خود را بازخوانی کند.
شمقدری با اشاره به راهکارهای جذب مخاطب برای سینمای دفاع مقدس گفت: اگر مفاهیم دفاع مقدس برای همه ما جا بیفتد خود به خود سینمای دفاع مقدس پر مخاطب و پر انگیزه می‌شود مثلا در میان فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا «برج می‌نو» بسیار کمتر از سوی مخاطب دیده شد چون به نوعی خودش را از میان و پرسش‌هاس مخاطب منفک کرد.
شمقدری ادامه داد: هر کسی در جایگاه خودش باید پاسخگوی رفتار و عملکردش باشد اما در هر صورت در یک سطح کلان مدیران پاسخگو هستند. اما مشکل جای دیگری است وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فیلمساز تنها بر اساس دغدغهٔ ذهنی‌اش کار کرده است و این امر نشان می‌دهدکه حلقه‌های مفقوده بزرگی در حوزه فرهنگ و به خصوص سینما مانند سایر حوزه‌ها داریم.
شمقدری با اشاره به فعالیتهای دوران مدیریتش افزود بنده معتقدم فیلمی مانند گشت ارشاد اشکال دارد اما این فیلم پاسخگوی برخی ناهنجاری‌هایی است که در برخی از لایه‌های جامعه ایجاد شده است ما در ایران با چنین تنوع فرهنگی و بینشی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین قطعا هر فیلمی می‌سازید گروه‌هایی در جامعه از این اتفاق ناراحت می‌شوند در حالی که معتقدم برای اینکه به یکدیگر احترام بگذاریم باید راهکاری پیدا کنیم که آن راهکار قانونی خواهد بود و نظر قانون این است که سازمان سینمایی مسؤول این بخش است.
وی افزود: حال دقیقا همین موضوعی که مطرح کردم در حوزهٔ دفاع مقدس هم قابل بررسی است. گاهی از من پرسیده می‌شود که متولی سینمای دفاع مقدس کیست؛ سازمان سینمایی، ‌ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس‌، بنیاد فرهنگی روایت، ‌ ارتش، ‌ سپاه و...؟ این اصلا معلوم نیست که باید از چه کسی مطالبات را درخواست کرد. ما اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برنامه‌ریزی هستیم و پیشنهاد دادیم متولی این بخش سازمان سینمایی باشد.
شمقدری با تاکید مجدد بر وجود حلقه‌های مفقوده در سینمای ایران گفت: باید بدانیم در سینمای ایران حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد و اتفاقا به همین دلیل باید به یکدیگر رحم کنیم. افرادی که با من کار کرده‌اند می‌دانند که سعی می‌کنم با فیلمساز همذات‌پنداری کنم و تا حد امکان از زاویهٔ دید او تصمیم بگیرم؛ چرا که معتقدم که فیلمساز خیلی تنها است و در چنین شرایطی فیلم می‌سازد حال در حوزهٔ سینمای دفاع مقدس ببینید این تنهایی چقدر بیشتر است.
شمقدری افزود: باید بپذیریم که ضعف‌ها و کوتاهی‌هایی داشته‌ایم اما در هر صورت محدودیت‌هایی هم وجود دارد در کل وقتی ما جزو ۱۰ کشور بر‌تر دنیا در حوزهٔ سینما هستیم می‌توان نتیجه گرفت که خیلی کار‌ها شده است. بله ضعف‌هایی هم داریم که باید حل شود و ما به سهم خودمان کارهایی را انجام داده و به دقت سعی کرده‌ایم حلقه‌های مفقوده را مشخص کنیم و آن‌ها را به مدیر بعدی بدهیم که در چه عرصه‌هایی باید وقت و انرژی بیشتری بگذارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز