خبرگزاری کار ایران

شمقدری در اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی:

نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۵

سبک زندگی غربی با هدف نوگرایی و تجدد بحران‌های اجتماعی را رقم زده که مخاطرات آن هویت و ریشه نسل‌های آینده ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اگرچه می‌دانیم که نمی‌توان در اطراف خود دیوار کشید.

ایلنا: مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی صبح امروز(17 اردیبهشت) با سخنرانی جواد شمقدری در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای آسیایی با هم افزود: این مجمع فراگیرترین در این ساختار آسیایی و یکی از بهترین چارچوب‌ها برای تشریک مساعی کشورهای آسیایی است زیرا بخش مهمی از کشورهای شرق، غرب و جنوب آسیا در آن مشارکت دارند.

وی ادامه داد: این مجمع باید یکی از اهداف اصلی خود را توسعه همکاری‌های فرهنگی تعیین و بر تلاش در این حوزه تاکید کند زیرا همگرایی فرهنگی و آسیایی نه تنها به نفع کشورهای عضو بلکه به نفع همه ملت‌های جهان است.

شمقدری با اشاره به اینکه امروز دو پدیده فرهنگ‌های آسیایی را مورد چالش قرار داده است، گفت: فرهنگ کهن آسیایی امروز مورد تهاجم فرهنگ غربی قرار گرفته است. سبک زندگی غربی با هدف نوگرایی و تجدد بحران‌های اجتماعی را رقم زده که مخاطرات آن هویت و ریشه نسل‌های آینده ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اگرچه می‌دانیم که نمی‌توان در اطراف خود دیوار کشید اما می‌توان با تغییر و اصلاح ساختارهای اجتماعی و ایجاد نظام‌های پویای فرهنگی و هوشمند نسبت به بخش‌های مخرب فرهنگی غرب ایمن شد.

وی ادامه داد: روح فرهنگ که ریشه در هویت دارد و در باور و ایمان ملت‌ها تجلی می‌یابد، می‌تواند با کمک عقلانیت ما را از گذرگاه‌های سخت تاریخی عبور دهد و سرنوشت درخشان و سعادتمند ملت‌ها را در آینده تضمین کند.

شمقدری با اشاره به دومین عاملی که فرهنگ‌های آسیایی را به چالش می‌کشد، گفت: تعصب، افراطی‌گرایی و تندروی امروز می‌تواند توسط بیگانگان خارج از منطقه و مهاجمان دستاویزی برای افروختن آتش جنگ‌ها و نبردهای بی‌حاصل شود و فرصتی را برای آنان ایجاد کند تا از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خود برهند در این میان گفتگو مهمترین مسیر تعامل و ارتباط است و راه فهم و نگرش‌ها و هضم اختلافات.

شمقدری افزود: گفتگو ما را به درک مشترک، فهم و نگاه مشترک و در نهایت عمل و رفتار مشترک می‌رساند و از اصطحکاک‌ها و تخاصم‌ها و جنگ‌ها می‌کاهد.

وی ادامه داد: آسیا متکی به تاریخ و تمدن کهن با ارزش‌های فرهنگی همچون مهر، محبت، دوستی و عشق است تحلیل‌گران تاریخ و تمدن بر این باورند که غرب بامداد تمدن کهن شرق است و در شرق جریانی واقعیت یافته و حقیقتی پدیدار یافته که غرب از آن غافل مانده است و اکنون تهیه شده است. غرب به هیچ وجه در راه تکامل انسانی نیست و آسیا مکمل غرب است و غرب نمی‌تواند بدون روح شرق کامل شود.

وی ادامه داد: مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیا در راستای همدلی و همراهی هرچه بیشتر کشورهای عضو گام برمی‌دارد و در آینده‌ای نه چندان دور با گسترش فعالیت‌های فرهنگی در خدمت ملت‌های آسیایی و تقویت روح شرقی می‌شود زیرا تمدن آسیا سرشار از اخلاق، زیبایی، عشق و محبت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز