خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای نمایش «ادیپوس» مطرح شد؛

مخاطب از تماشای آثار مبتذل خسته است

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۰۱

نعتی: شرایط به گونه‌ای شده كه همكاری در تئاتر بیشتر از اینكه از خود گذشتگی طلب كند موجب می‌شود شما از حق خانواده خود هم بگذرید. آرزو می‌كنم در سالی كه جهاد و حماسه فرهنگی نامگذاری می‌شود با یكدیگر گفتگو كنیم.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش «ادیپوس» به كارگردانی امین اصلانی امروز(شنبه 17فروردین) با حضور فرخ نعمتی، محسن حسینی و مهرداد فلاطونی تهیه‌كننده این اثر در محل نشست‌های مجموعه ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصلانی در ابتدای این نشست با اشاره به شرایط سخت مالی حاكم بر تئاتر كشور درخصوص متن نمایش خود، گفت: سال 68 پیتر بروك قصد داشت این كار را روی صحنه ببرد اما متن اولیه با ایده‌های مدرن این هنرمند همخوانی نداشت.

وی ادامه داد: سپس متن توسط تد هیوز كه مدت 20سال ملك‌الشعرای انگلستان بود برای پیتر بروك بازنویسی می‌شود و همكاری بلند این دو از همین جا آغاز شد. من متن تد هیوز را پس از یك‌سال كار مداوم و تلاش ترجمه كردم اما در اجرا سعی داشتم به اصطلاحات و ادبیات كهن و ساختار شعر نو در زبان فارسی وفادار باشم. به همین دلیل تمامی اسامی یونانی را از متن حذف كردم تا مخاطب احساس كند به تماشای متنی از سرزمین خود نشسته است.

مهرداد فلاطونی با تاكید بر اینكه مقوله تاریخ زبانی مشترك متعلق به تمام ملل است، اظهار داشت: شخصا اعتقاد دارم خیلی نمی‌توانیم تفاوت و مرزبندی در این زمینه قائل باشیم و به عنوان نمونه از كارگردان‌ها ایراد بگیریم كه چرا فقط متن خارجی اجرا می‌كنند به جز زمانی كه فرهنگ و تاریخ در كنار هم مطرح می‌شود، در این نقطه است كه تا حدودی مرزبندی به وجود می‌آید.

او در مورد دلایل خود برای سرمایه‌گذاری در این طرح، بیان كرد: بارها شنیده‌ایم كه تئاتر فقیر است و امكان بازگشت سرمایه در آن خیلی وجود ندارد اما من با این عقیده موافق نیستم و تجربه‌ هم ثابت كرده افرادی در این زمینه سرمایه‌گذاری كرده و نتیجه هم گرفته‌اند. به هرحال نیاز است افرادی كه امكان دارند در این مسیر قدم بگذارند و سرمایه‌گذاری خصوصی وارد جریان تئاتر كشور شود.

این تهیه‌كننده در مورد اینكه چه عاملی موجب شد تصمیم به حمایت از كار اول یك كارگردان كمتر شناخته شده بگیرد، گفت: چرا كه نه؟ نیاز است بیشتر از جوان‌ها حمایت كنیم چون هنرمندانی مانند استاد بیضایی نیاز زیادی ندارند دنبال حامی مالی بگردند و قطعا افراد زیادی هستند كه علاقه دارند از آثار ایشان حمایت كنند. من پس از مطالعه متن پذیرفتم اثر درنهایت نمایش فاخر خواهد بود و به همین دلیل علاقه‌مند شدم از آن حمایت كنم. همین‌جا هم اعلام می‌كنم اگر دیگر هنرمندان جوان متنی برای من بیاورند كه به آن علاقه‌مند شوم قطعا حمایت خواهم كرد.

فرخ نعمتی كه طی سالیان اخیر نشان داده در انتخاب متون نمایشی و حضور بر روی صحنه با وسواس عمل می‌كند، درباره حضور در نمایش ادیپوس، با اشاره به كمك اهالی رسانه در مطرح شدن آثار اظهار كرد: به عقیده من برای پرواز در عرصه هنر به دو بال نیاز است، یكی خود ما هنرمندان هستیم و بال دیگر كمك و حمایت اهالی مطبوعات.

وی افزود: من در این نمایش در نقش كرئون به ایفای نقش می‌پردازم اما همانطور كه كارگردان اشاره كرد نامی از این كاركتر به میان نمی‌ِآید و من تلاش می‌كنم روی صحنه معرفی خوبی از این كاركتر به مخاطب ارائه كنم.

این هنرمند با بیان اینكه حضور امین اصلانی موجب قبول همكاری در این نمایش بوده است، اضافه كرد: ادیپ متنی است كه فكر می‌كنم هر هنرمند تئاتری آرزوی ایفای نقش در آن را دارد. قبلا هم گفته‌ام نقش هملت را بسیار دوست داشتم اما آن را از دست دادم و امروز هم از نظر سنی امكان ایفای آن نقش برای من مهیا نیست ولی منتظر لیرشاه می‌مانم.

نعمتی همچنین در ارتباط با كم‌كار بودن در حوزه نمایش، اظهار كرد: بسیار متاسف هستم كه كارهایم دیده نمی‌شوند و شما احساس نمی‌كنید كه فعال هستم. می‌توانم بگویم طی 5سال اخیر سه مرتبه روی صحنه رفتم اما شرایط به گونه‌ای شده كه همكاری در تئاتر بیشتر از اینكه از خود گذشتگی طلب كند موجب می‌شود شما هم از حق خانواده خود هم بگذرید. آرزو می‌كنم در سالی كه جهاد و حماسه فرهنگی نامگذاری می‌شود با یكدیگر گفتگو كنیم.

محسن حسینی یكی دیگر از بازیگران این اثر نمایشی كه تجربه زیادی در زمینه حرفه خود دارد درباره قبول همكاری با امین اصلانی، بیان كرد: من دیرتر از دیگر عوامل به گروه دعوت شدم و همیشه هم احساس می‌كردم اجرای چنین آثاری همواره نیاز است. اگر به تماشای كار بیایید خواهید دید كه تماشاچی به خوبی با نمایش ارتباط برقرار می‌كنند.

این هنرمند با انتقاد از نمایش‌های بی‌مایه‌ای كه این روزها به روی صحنه می‌رود و تنها قصد خنده گرفتن از مخاطب دارد، ادامه داد: چه كسی می‌گوید نمایش فقط باید خنده داشته باشد یا طنز مبتذل باشد تا مخاطب برای دیدن آن‌ها به سالن تئاتر برود؟ اینكه مخاطب عام و خاص می‌سازند را اصلا قبول ندارم و معتقد هستم هر فردی كه تصمیم می‌گیرد تلویزیون را كنار بگذارد و برای تماشای نمالیش با این هزینه‌ها و سختی راه به سالن نمایش بیاید قطعا خاص است.

حسینی با اشاره به نقش همسرایان در آثار یونانی، گفت: خلاء وجود چنین عنصری در نمایش‌های تراژیك كه روی صحنه‌های تئاتر ما می‌رود بسیار احساس می‌شود. چرا امروز اسطوره و تراژدی خوب است؟ پازولینی می‌گوید حقایق در اسطوره‌ها نهفته است. بهرام بیضایی اعتقاد دارد این دغدغه‌های حل نشده بشری است كه در قالب اسطوره به ما رسیده است و چون بشر پاسخ درخوری مثلا درباره عشق و زندگی جاودان دریافت نكرده است؛ اهمیت پیدا می‌كند.

وی تصریح كرد: نباید بگوییم مردم نمی‌خواهند چنین نمایش‌هایی نمی‌خواهند، این دروغ محض است. ما در تجربه‌هایی مثل شكار روباه دكتر رفیعی و افرا اثر بهرام بیضایی سالن‌های نمایش پر از جمعیت و استقبال مردم را به چشم دیده‌ایم. اتفاقا آثار سبك و مبتذل امروز بسیار زیاد است و مخاطب علاقه دارد نمایش خوب ببیند.

فلاطونی تهیه كننده این نمایش در انتها ضمن بیان اینكه درحال حاضر تهیه‌كننده در حوزه نمایش بسیار كم داریم و علاقه به برندسازی در این زمینه دارم به دشواری‌های دریافت محل اجرا اشاره كرد و گفت: هرجا كه بگویید برای دریافت سالن مراجعه كردیم، اما محلی برای روی صحنه بردن كار به ما ندادند، حال این به سیاست‌های مسئولان برمی‌گردد یا چیز دیگر نمی‌دانم. ما هم خیلی علاقه داشتیم در ایرانشهر یا تئاترشهر اجرا كنیم اما حتی همین حالا برای ادامه اجرا تنها برای 20شب دیگر هم با سالن ایوان شمس درحال مذاكره هستیم.

اجرای ادیپوس از 15فروردین آغاز شده و تا 5 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. تماشاگرانی که مایل به رزرو اینترنتی بلیت‌ این اثر نمایشی می‌توانند با مراجعه به سایت www.vinaticket.ir و www.tiwall.com نسبت به پیش خرید اینترنتی اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز