خبرگزاری کار ایران

تلاش جامعه تئاتر كافی نیست؛

نهاد ریاست جمهوری گره كور درمان «سعدی افشار» را باز كند

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۶۸

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشكسوت: قرار بود عده‌ای از هنرمندان پیشكسوت برای آقای افشار مراسم گلریزان برگزار كنند، بعد شنیدیم جایی مشابه چنین برنامه‌ای گذاشته شد اما متاسفانه گویا عملكرد مناسبی هم نداشته و مبلغ چندانی جمع‌آوری نشده است.

ایلنا: با توجه به اینكه تلاش‌های صورت گرفته اهالی تئاتر برای جذب منابع مالی و كمك به درمان «سعدی افشار» تا به امروز پاسخگو نبوده و مركزهنرهای نمایشی نیز با مشكلات مالی دست به گریبان است. به نظر می‌رسد باز شدن این گره را باید تنها از نهاد ریاست جمهوری و فردی انتظار داشت كه به تازگی از دستان رئیس‌جمهور نشان درجه یك هنری دریافت كرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عظیمی(مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشكسوت) ابتدا به محقق شدن بخشی از قول نهاد ریاست‌جمهوری برای كمك به صندوق حمایتی هنرمندان از اشاره كرد و گفت: گرچه مبلغ واریز شده خیلی زیاد نیست اما پرداخت همین مبلغ اندك هم نشانه‌ای از عزم جدی رئیس‌جمهور برای تحقق وعده‌های داده شده در اختتامیه سی و یكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تلقی می‌شود.

وی در همین رابطه اظهار داشت: پیرو صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد، جلساتی با حضور آقای مشایی،‌آقای ملك‌زاده معاون رئیس‌جمهور و آقای بقایی برای حمایت‌های مالی از هنرمندان پیشكسوت، در اولین اقدام نیم واحد از سه واحدی كه برای كمك مالی درنظر گرفته شده است پرداخت شد.

این مدیر با بیان اینكه همین اتفاق نشان می‌دهد رئیس‌جمهور صدای هنرمندان را شنیده است، تصریح كرد: چند روز قبل آقای مشایی هنگام دریافت نشان درجه یك فرهنگ و هنر از دستان رئیس‌جمهور اعلام كردند نیمی از عایدی این نشان را برای بستری و كمك به درمان هنرمندان بیمار اختصاص خواهند داد.

عظیمی در رابطه با چگونگی كمك موسسه به هنرمندان، گفت: ما با توجه به بودجه‌ای كه در اختیار داریم از هنرمندان حمایت خواهیم كرد. البته واقعا توانایی زیادی برای حمایت در اختیار نداریم، اما به عنوان نمونه می‌توانم بگویم ما بخشی از بلیت‌های نمایش پلكان به كارگردانی هادی مرزبان را خریداری كردیم.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشكسوت همچنین در رابطه با وضعیت وخیم درمانی سعدی افشار و چگونگی كمك به این هنرمند پیشكسوت سیاه‌بازی ایران، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اینكه ایشان نشان درجه یك هنری ندارند امكان حمایت از سعدی افشار در موسسه هنرمندان پیشكسوت وجود ندارد ولی ما علاقه زیادی داریم از این هنرمند پیشكسوت حمایت كنیم.

او ادامه داد: طی گفتگو‌هایی كه با آقای شجاعی مسئول صندوق حمایت از هنرمندان داشتیم، مبلغ 10میلیون تومان كمك برای ایشان درنظر گرفته شد. این تنها كاری بود كه از دست ما بر‌می‌آمد.

وی تصریح كرد: البته قرار بود عده‌ای از هنرمندان پیشكسوت برای آقای افشار مراسم گلریزان برگزار كنند، بعد شنیدیم جایی مشابه چنین برنامه‌ای گذاشته شد و گویا عملكرد مناسبی هم نداشته و مبلغ چندانی جمع‌آوری نشده است. متاسفانه عملكرد برگزاركنندگان این مراسم به خصوص در مورد اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف بود. حتی ما به عنوان موسسه حمایت از هنرمندان پیشكسوت از این ماجرا مطلع نشدیم.

سعدی افشار هنرمند پیشكسوت تئاتر ایران مدتی است با بیماری پوكی استخوان دست و پنجه نرم می‌كند، هنرمندان بارهای تلاش كردند به هر شكل، از جمله تخصیص بخشی از درآمد‌ اجرای آثار نمایشی خود به تهیه داروهای گران‌قیمت این هنرمند كمك‌رسانی كنند. ازجمله برنامه‌های دیگر می‌توان به مراسمی تحت عنوان «سپاس از سعدی افشار» اشاره كرد كه شامگاه (19اسفند) در محل باغ موزه قصر برگزار شد. اما مراسم یاد شده به دلیل نقص در اطلاع‌رسانی حاصل چندانی برای كمك به این هنرمند دربرنداشت.

از طرفی این طور به نظر می‌رسد كه مركزهنرهای نمایشی در ایام پایانی سال برای پرداخت دستمز‌دهای معوق هنرمندان تئاتر صحنه‌ای و خیابانی با مشكلاتی مواجه شده كه موجبات اعتراض عده‌ای از اهالی تئاتر را فراهم كرده و نمی‌توان انتظار كمك چندانی از سوی مركز برای برطرف شدن نیاز درمانی سیاه‌باز قدیمی تئاتر ایران داشت. البته در مراسم روز 19 اسفند ماه مبلغ پانصدهزار تومان از سوی مركز برای روشن شدن چراغ كمك شد كه ادامه برنامه نشان داد چراغی در كار نبوده است.!

اما شاید بتوان اظهارنظر اسفندیار رحیم مشایی هنگام دریافت نشان درجه یك هنری از دستان رئیس‌جمهور درخصوص اعطای 50درصد از عواید این نشان برای بستری و پرداخت كمك هزینه‌ درمانی به هنرمندان بیمار را به فال نیك گرفت. از همین‌رو شاید بهتر باشد حال كه به نظر دست اسفندیار رحیم‌ مشایی به عنوان دارنده نشان درجه یك هنری در این زمینه از دیگران بازتر است، كمك به درمان «یاغوت سیاه تئاتر ایران» در دستور كار نهاد ریاست‌جمهوری قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز