خبرگزاری کار ایران

اعتراض كارگردان جوان به مسئولان تئاتر دانشگاهی؛

نیازی: تالار مولوی باید از نمایش ما حمایت می‌كرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۰۰

نیازی: باتوجه به اینكه زمان زیادی تا انتهای سال باقی نمانده هنوز رای قطعی شواری نظارت و ارزشیابی صادر نشده، تا زمانی هم كه این رای صادر نشود ما نمی‌توانیم طراحی و چاپ بروشور و كارهای تبلیغاتی را شروع كنیم.

ایلنا: فتح‌اله نیازی كارگردان جوان تئاتر نسبت به بی‌توجهی مسئولان جشنواره تئاتر دانشگاهی و تالار مولوی برای اجرای عمومی اثر خود اعتراض كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند جوان كه با كارگردانی نمایش «اثر پرتوهای گاما روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه» در جشنواره چهاردهم جوایز زیادی كسب كرد، درباره اجرای عمومی نمایش خود پس از دوسال، گفت: مدتی است درخواست اجرا در سالن‌های تئاترشهر را مطرح كردیم اما شورای نظارت و ارزشیابی ملاحضاتی داشت كه نشد. گویا سیاست بر این بود كه از آثار خارجی برای اجرا در تئاترشهر حمایت كمتری بگیرند.

او با بیان اینكه پس از گذشت ماه‌ها سرانجام امكان اجرا در سالن انتظامی فراهم شد، ادامه داد: متاسفانه چندماه است شورای نظارت این دست، آن دست می‌كند و با توجه به این كه زمان زیادی تا انتهای سال باقی نمانده هنوز رای قطعی صادر نشده كه می‌توانیم اجرای عموم داشته باشیم یا خیر. تا زمانی هم كه این رای صادر نشود ما نمی‌توانیم طراحی و چاپ بروشور و كارهای تبلیغاتی را شروع كنیم.

این هنرمند با بیان اینكه متن این نمایش برای نخستین مرتبه در ایران روی صحنه می‌رود، تصریح كرد: باتوجه به شرایط سختی كه داریم، من یا باید كلا از اجرا صرف نظر می‌كردم، یا اینكه به هرشكل كار را روی صحنه می‌بردم، این شد كه در نهایت تصمیم گرفتم اثر از بین نرود و حتی بدون تبلیغات هم كه شده آن‌ را اجرا كنم.

نیازی همچنین نارضایتی اصلی خود را متوجه مسئولان تالار مولوی و جشنواره تئاتر دانشگاهی كرد و اظهار داشت: من از سال 78 در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور دارم، اما از سالی كه در مقطع فوق‌ لیسانس تحصیل می‌كنم به من بها داده نشده و با وجود موفقیت‌های جشنواره‌ای بسیار از اجرای ما حمایت نمی‌شود.

وی افزود: 6ماه دنبال اجرای كار بودم، اما متاسفانه حتی با وجود اینكه از معاونت فرهنگی نامه داشتم تالارمولوی هم در این مسیر به نوعی سنگ‌اندازی كرد و آقای اسدی حمایت لازم را از اجرای صحنه‌ای نمایش ما به عمل نیاورد. نمایش «اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه» برنده جایزه پولیتزر سال1971 شده و برای نخستین مرتبه است كه در ایران روی صحنه می‌رود.

این كارگردان درخصوص اجرای این اثر توضیحاتی ارائه كرد و گفت: اجرای این نمایش به دلیل پر دیالوگ بودن بسیار مشكل است و من سعی كردم آن را به صورت پرفورمنس با استفاده از نیروهای جوان دانشگاهی اجرا كنم، طبق قوانین تالار مولوی باید همان سال به من مجوز اجرا می‌داد اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد و هربار كه درخواست اجرا دادم به بهانه‌ای نگذاشتند.

این هنرمند به شرایط سخت اجرا در سالن انتظامی نیز اشاره كرد و ادامه داد: الان باید نمایش را در شرایطی روی صحنه ببرم كه هنوز مشخص نیست امكان تبلیغات خواهیم داشت یا نه، شورای نظارت هم نظر خود را اعلام نمی‌كند كه بدانیم هزینه‌ای كه بابت سالن تمرین پرداخت می‌كنیم به‌جاست یا نه. از طرفی سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران در تاریخ 17 فروردین 92 كه برای اجرای كار ما درنظر گرفته شده دو اجرای هم‌زمان با فاصله كم خواهد داشت. ما هر روز تنها یك ساعت فرصت داریم تا دكور و وسایل صحنه را آماده كنیم، هنوز نمی‌دانم در این شرایط می‌شود كار كرد یا نه؟

نیازی با اشاره به شرایط نامناسب اجرای نمایش خود، اضافه كرد: به هرحال چاره‌ای ندارم، من به عنوان كارگردان مسئول گروهی هستم كه دوسال است بدون چشم‌داشت، انتظار اجرای این اثر را می‌كشد، نمایشی كه تمام جایزه‌ها را در جشنواره دانشجویی درو كرد اما امكان اجرای عمومی را برای آن فراهم نكردند.

این هنرمند جوان در انتها، گفت: گله من از خانه تئاتر دانشگاهی و تالار مولوی است. ما از تئاترشهر و سالن انتظامی خانه هنرمندان انتظار حمایت نداریم، طبق مصوبه این وظیفه تالار مولوی بود كه از ما حمایت كند. این چه متولی تئاتر دانشگاهی است كه پس از دوسال به من اجازه اجرا نمی‌دهد؟

«اثر پرتوهای گاما بر روی گل های همیشه بهار ساکنین کره ماه» نخستین و معروف‌ترین نمایش‌نامه پل زیندل است که در سال 1971 جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کرد.

این نمایش‌نامه توسط شهرام زرگر ترجمه شده برای نخستین‌بار توسط گروه تئاتر "ناتمام" به کارگردانی فتح‌اله نیازی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اجرا رفت كه با استقبال مواجه شد.

فتح اله نیازی در جشنواره سیزدهم در بخش دانشجویان غیرتئاتری برای نمایش "همیشه همه چیز یه جور نیست" در پنج بخش کاندید و در چهار بخش جوایز جشنواره را از آن خود کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز