خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نشست مطبوعاتی فیلم ترنج؛

جواد شمقدری؛ سینمای ایران را به جاده خاكی برده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۶۸

از رئیس جمهور آینده می‌خواهم کارنامه رئیس سازمان سینمایی را بررسی کند و این مسند را به دست اهالی فرهنگ بسپارد.

ایلنا: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی "ترنج" ظهر امروز(21 بهمن) درحالی با حضور مجتبی راعی برگزار شد که راعی معتقد بود که ریل گذاری جواد شمقدری؛ سینمای ایران را به جاده خاکی برده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی راعی درمورد روند ساخت فیلم ترنج گفت: از زمانی که "تولد یک پروانه" به پایان رسید سه ایده در ذهنم بود و دغدغه این ایده‌ها تا سال 90 مرا رها نکرد تا اینکه آن را دنبال کردم و با یک گروه خوب فیلم"ترنج" را ساختم.

وی در مورد نقش‌های فیلم گفت: نقش محمود پاک نیت طوری بود که همه می‌گفتند روی این نقش باید بیشتر کار کنیم اما در فیلم دیدیم ایشان به بهترین نحو نقش را ایفا کرد و همچنین در مورد نقش رضا ناجی باید بگویم ناجی به همراه نقش خود خیلی چیزها را آورد.

راعی با انتقاد از وضعیت سینمای ایران گفت: ریل گذاری سازمان سینمایی؛ سینمای ایران را به بیابان برده است که باعث شده فیلم‌های ما به این سرنوشت دچار شوند. سیاستمدارهای ما می‌خواهند همه چیز را به روز داشته باشند اما باید توجه کنند که در مقوله فرهنگ نمی‌توان به این شکل بود. از رئیس جمهور آینده می‌خواهم کارنامه رئیس سازمان سینمایی را بررسی کند و این مسند را به دست اهالی فرهنگ بسپارند.

این کارگردان در مورد فیلم گفت: این سناریو را به فارابی بردم که پذیرفته نشد و شانس بزرگی آوردم که معاونت برون مرزی صدا و سیما به من کمک کردند آن هم در فضایی که عده‌ای جمع شده‌اند و می‌گویند سینمای ما باید سینمای بدنه باشد و من نمی‌دانم اگر این سینما سر نداشته باشد از آن چه چیزی درمی‌آید.

راعی در مورد نقش رضا ناجی توضیح داد: اظهارنظرهای مختلفی در مورد نقش ایشان شده بود که می‌گفتند ایشان در بیشتر فیلم‌ها نقش شلوغی داشت و در این فیلم شاید نتواند به خوبی از عهده نقش برآید و راستش من هم کمی نگران شده بودم اما رضا ناجی عزیز به من گفت من مثل موم هستم و از عهده هر نقشی می‌توانم برآیم که در زمان کار به وضوع من شاهد این موضوع بودم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا بی‌سر و صدا و بدون تبلیغات فیلم ساختید، توضیح داد: از ترس‌ام این کار را انجام ندادم زیرا گفتم دوستان می‌روند به مسئولان می‌گویند مجتبی راعی دارد فیلم می‌سازد.

محمود پاک نیت بازیگر فیلم گفت: این هفتمین کاری است که با راعی داشتم. از نظر من راعی سینمای خاصی دارد و من از کار کردم با او لذت می‌برم و وقتی شنیدم فیلم ایشان در بخش مسابقه نیست دلم گرفت زیرا یاد بی‌مهری که در فیلم " سفر به ایده آل" ایشان شده بود، افتادم.

وی ادامه داد: امروز که کار را دیدم افتخار کردم که در اینکار حضور داشتم و به جرات می‌گویم اگر روزی راعی با من تماس بگیرد و بگوید تنها در یک سکانس از فیلمم حضور داشته باش با کمال میل می‌پذیرم.

رضا ناجی دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: بعداز " آواز گنجشک ها" این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود که بعداز این چه فیلمنامه‌ای می‌خواهد به من پیشنهاد شود. یک هفته بود که از سرکاری که در خارج از کشور داشتم به ایران آمده بودم که راعی با من تماس گرفت و گفت با کسی قرارداد نبند برای بعد از عید فیلمی دارم که می‌خواهم در آن حضور داشته باشی. فیلمنامه را خواندم و با کمال میل پذیرفتم.

وی در ادامه گفت: تا اینکار شروع شود پنج ماهی طول کشید و در این مدت دو فیلم سینمایی به من پیشنهاد شد اما من به واسطه ارادتی که به مجتبی راعی و کار ایشان داشتم آنها را رد کردم.

ناجی در مورد نقش خود توضیح داد: در این فیلم من نقش یک مرد آرام و ساکت را برعهده داشتم ضمن اینکه راعی با توجه به اینکه کارهای قبلی من را دیده بود کمی نگران بود اما من این اطمینان را به ایشان دادم که به خوبی می‌توانم از عهده نقش برآیم.

رضا ناجی در پاسخ به این سوال که نگران تکراری شدن نقش‌هایتان نیستید، گفت: به هیچ وجه نگران این موضوع نیستم زیرا معتقدم هیچ کدام از نقش‌هایم تکراری و شبیه به هم نیست.

هاشم مرادی فیلمبردار گفت: بخش‌هایی از کار فنی فیلم انجام نشده است و تنها برای رساندن به جشنواره آن را به پایان رساندیم و اشکالات فنی دارد که باید برطرف شود.

وی در ادامه گفت: کار کردن با مجتبی راعی برای من افتخار است زیرا ایشان انسان بسیار شریفی هستند ضمن اینکه من تجربه یک کار مستند را با ایشان در گذشته داشته‌ام. راعی در اینکار سعی می‌کرد از نظر دکوپاژ پیچیدگی نداشته باشد و تاکید بسیار داشت تا چیزی به محتوا اضافه نشود.

حسن روح پروری طراح صحنه فیلم نیز گفت: این سومین همنکاری من با راعی بود. در فیلک " سفر به ایده آل" با روحیه کاری ایشان آشنا شدم و این آشنایی در کار دوم بیشتر شد و در اینکار ایشان می‌خواست تصاویر و لوکیشن‌ها به نقاشی نزدیک‌تر شود زیرا دنیایی که معرفی می‌شود از منظر یک نقاش مورد بررسی قرار می‌گرفت به همین دلیل به اتفاق خود آقای راعی تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شد.

امید سحرخیز که جلوه‌های ویژه اینکار را بر عهده داشت، گفت: اینکار بسیار سخت بود زیرا باید برداشت جدیدی داشته باشیم به همین دلیل در خمورد سکانس‌های بهشت و جهنم صحبت‌های زیادی شد اما در مورد خود شخصیت اصلی در آثار که باید به دنیایی دیگر می‌رفت هیچ تجربه‌ای نداشتیم و از نظر بصری نمی‌دانیم که نتیجه خوبی داشت یا نه.

وی ادامه داد مینیاتور برای من بسیار جذاب بود و در این پروژه توانستیم موارد زیادی را تجربه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز