خبرگزاری کار ایران

با حضور عزت‌الله انتظامی در موزهٔ سینما؛

از بخش جوایز و یادگاری‌های نیکی کریمی رونمایی شد

asdasd

انتظامی: این جوایز متعلق به تمام ملت ایران است و چقدر خوب است که تمام آن‌ها در یک‌جا و به عنوان یک حافظهٔ تاریخی نگهداری شود/ کریمی: بسیاری از این جوایز را از زیرزمین خانه‌خارج کردم و حتی یکی از آن‌ها هم شکسته بود.

ایلنا: بخش ویژهٔ جوایز و یادگاری‌های نیکی کریمی در موزهٔ سینما، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه) با حضور این هنرمند، عزت‌الله انتظامی و محمد حسن پزشک (مدیر عامل موزهٔ سینما) برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌الله انتظامی در جمع چند نفری خبرنگاران و عکاسان در سخنانی در مورد اهمیت وجود این موزه گفت: من اولین نفری بودم که جوایز و یادگاری‌هایم را به موزه سینما اهدا کردم. سال‌ها پیش بعد از اتمام ساخت فیلم گاو، به پاریس رفته بودم. در این سفر به خانهٔ یکی از اساتید سینمای فرانسه که استاد مرحوم فرخ غفاری هم بود، سر زدم. این خانه به موزهٔ سینما تبدیل شده بود و آثار بسیار زیادی از سینمای فرانسه و جهان در آن‌جا وجود داشت. در بین آثار آن موزه، آفیش فیلم گاو را هم دیدم و با خودم فکر کردم چنین جای چنین مکانی در سینمای ما خالی است.
او ادامه داد: من با خودم فکر کردم که جوایز من در خانه‌ام مانده و تنها از نابودی و یا سرقت آن‌ها واهمه دارم. بعد از آن سفر پیش معاون وزیر رفتم و با او در مورد لزوم تاسیس چنین مکانی صحبت کردم که به هر حال اجرایی نشد. خوشبختانه حدود ۱۲ سال است که موزهٔ سینما کار می‌کند. در جای قدیمش در مهمان‌سرای «پیرنیا» جای زیادی نداشت و هنرمندان در ابتدا جوایز و هدایایشان را به سختی در اختیار موزه سینما می‌گذاشتند. بعد از سال‌ها سرانجام با حضور آقای «پزشک» به عنوان مدیر این موزه، مقدمات حضور به عنوان مدیر عامل این موزه، مقدمات ایجاد چنین مکانی فراهم شد.
انتظامی به اهمیت اهدا جوایز و یادگاری‌های هنرمندان به این موزه اشاره کرد و گفت: این هدایا و جوایز به صورت امانی از طرف هنرمندان به این موزه اهدا شده است و نشانهٔ لطف آن‌هاست و هر زمان که بخواهند می‌توانند این هدایا را پس بگیرند، اما در حقیقت این‌ها متعلق به تمام ملت ایران است و چقدر خوب است که تمام آن‌ها در یک‌جا و به عنوان یک حافظهٔ تاریخی نگهداری شود.
این هنرمند پیشکسوت سینما بر لزوم وجود چنین اماکنی برای تمام بخش‌های افتخار آفرین کشور تاکید کرد و افزود: ما برای تئا‌تر با توجه به قدمت بیشتر آن نسبت به سینما چنین مکانی را نداریم. در مورد بخش‌های دیگر هم شرایط به این ترتیب است، ‌مثلآ این همه مدالی که کشتی‌گیران کشورمان در عرصه‌های جهانی کسب می‌کنند در خانهٔ آن‌ها باقی می‌ماند و کسی آن‌ها را نمی‌بیند. این موزهٔ فعلی که برای تاریخ سینما تشکیل شده، به واقع یک گنجینهٔ بزرگ هنری برای کشور ماست.
انتظامی در پایان گفت: با خانم «ژاله علو» دربارهٔ اهدای جوایز و یادگاری‌ها به این موزه صحبت می‌کردیم و دیدیم که از بسیاری از درگذشتگان سینما مثل خانم «پرخیده» در این مکان چیزی نداریم. امیدوارم هنرمندان در زمان حیات خود اقدام به اهدا جوایز خود به این موزه کنند تا این گنجینهٔ ملی کامل باشد.
در ادامه نیکی کریمی هم در سخنانی کوتاه دربارهٔ اهدا جوایز و یادگاری‌های خود به این موزه گفت: روزی که من تصمیم گرفتم جوایزم را به این موزه اهدا کنم، بسیاری از آن‌ها را از زیرزمین و انباری خانه‌ و یا از زیر تخت خارج کردم و حتی یکی از این جوایز هم شکسته بود. نگهداری این‌ها در خانه هیچ دلیلی ندارد و الان از بابت آن‌ها خیالم راحت است و می‌دانم که همه می‌توانند از وجود آن‌ها استفاده کنند.
او با اشاره به جوایزش گفت: در میان آن‌ها جایزهٔ «سن سباستین» به دلیل این‌که اولین جایزه‌ام بود، برایم خاطره‌انگیز‌تر از بقیه است، در آن زمان من تصوری از اینکه جایزه بین‌المللی بگیرم نداشتم و از طرف داریوش مهرجویی این خبر به من داده شد و قرار بود اینجایزه توسط «تام کروز» به من داده شود که من حضور نداشتم. جایی از قول یک بازگر انگلیسی خواندم که بردن جایزهٔ «سن سباستین» مهم‌ترین اتفاق زندگی‌اش بوده است.
کریمی افزود: من اینجایزه را در حدود ۲۰ سال پیش گرفتم، در زمانی که اینترنت نبود و شاید فقط ۲ روزنامه‌ بودند که اخبار آن را پوشش می‌دادند و به همین دلیل ابعاد جهانی اینجایزه دیده نشد. وقتی از فرودگاه برگشتم، جایزهٔ من مدتی توقیف بود؛ زیرا نمی‌دانستند که چیست و چه چیزی را وارد کشور کرده‌ام. بسیار خوشحالم که موقعیتی ایجاد شده که جوایز مختلفم در موزهٔ سینما نگهداری می‌شود و می‌توان آن‌ها را دید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز