خبرگزاری کار ایران

زندگی و آثار حسن ره‌آورد در جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۰۹

زندگی، آثار و فعالیت‌های مرحوم حسن ره‌آورد در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود. او نختسین دستیار رسنمی علامه دهخدا در نگارش لغت‌نامه دهخدا بود.

ایلنا: «در جست‌و‌جوی گمنامی» عنوان فیلم مستندی است به کارگردانی علیرضا کرمی که به زندگی و فعالیت‌های مرحوم حسن ره‌آورد پرداخته است.

به گزارش ایلنا، این مستند که آغازگر برنامه سینمای ویژه اهالی رسانه گروهی و منتقدان سینما در برج میلاد است، روز پنج شنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۰ صبح در سالن اصلی روی پرده می‌رود.

مرحوم ره‌اورد در واقع نخستین دستیار رسمی علامه دهخدا بود که بیشتر تدوین حروف «الف» و «ب» لغتنامه دهخدا را برعهده داشت. حسن ره‌آورد در سال ۱۲۹۴ خورشیدی متولد شد، دارای دانشنامه لیسانس از دانشسرای عالی در رشته تاریخ و جغرافیا سال ۱۳۱۸خورشیدی. دانشنامه لیسانس از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران۱۳۲۰. دانشنامه لیسانس از دانشکده معقول و منقول ۱۳۱۸ دانشنامه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ۱۳۴۶. پایان دوره دکترای زبان‌شناسی و لهجه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سوربن sorbonne پاریس (فرانسه).

مرحوم ره‌آورد سال‌ها در وزارت فرهنگ و هنر کار کرد، دبیری تاریخ دبیرستان‌های تهران را بر عهده داشت و همچنین بار‌ها نماینده وزرات فرهنگ در کمیسیون‌های مختلف برای تدوین برنامه‌های فرهنگی یا تالیف آثار بود. ایشان بعد از بازنشستگی در سال ۱۳۳۸ در دانشگاه تهران و دانشگاه ملی (شهید بهشتی) مشغول به تدریس شد اما به رغم تمام این فعالیت‌ها و تدریس و مشاغل اداری هرگز نگارش و تالیف را‌‌ رها نکرد. وی در ۹۷ سالگی در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به رحمت ایزدی پیوست.

عوامل سازنده این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان علیرضا کرمی، فیلم بردار و نور‌پرداز: مجید قربانی فر، صدابردار: محمد رضا صدیقی، تدوین: علی اصغر صایبی – باتشکر از شهاب بشیری، عکاس صحنه: منصوره شاه بداغی، صداگذار: جواد غلامرضایی، با حضور: عزت اله انتظامی- هادی مرزبان- ایرج راد- جعفر والی- بهروز غریب‌پور، امور ارتباطات رسانه‌ای و روابط عمومی: لاله محمودی، تهیه کنندگان: محمد فراهانی – علیرضاکرمی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز