خبرگزاری کار ایران

گله‌دارزاده از راهكار حل مسئله مالیاتی هنرمندان تئاتر خبر داد؛

بهتر است بجای كارگردان با تهیه‌كننده قرارداد ببندیم

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۹۰

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی معتقد است همین كه یك اثر نمایشی امكان اجرای عمومی را پیدا می‌كند تولید محصول هنری از نظر وزارت ارشاد خود به خود تایید است، در این صورت نیازی نیست هنرمندان نامه‌ای در این ارتباط به اداره دارایی ارائه كنند.

ایلنا: مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی معتقد است وجود نام كارگردان پای قرارداد برای اداره دارایی ایجاد شائبه می‌كند و اگر تهیه‌كننده به این ماجرا وارد شود بهتر است، چون اداره متوجه خواهد شد مبلغ قرارداد دستمزد عوامل تولید نمایش است نه سود خالص كارگردان.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم گله‌دارزاده درباره شائبه‌ پرداخت نشدن مالیات‌ها از سوی مركز، گفت: در مورد مالیات‌هایی كه بر فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی بسته می‌شود 100% اطمینان می‌دهم آنچه بر دوش ما بوده انجام گرفته، كلیه مالیات‌‌هایی كه هنگام بستن قرارداد از هنرمند كم كردیم به اداره دارایی پرداخت شده و همكاران از این بابت هیچ بدهی مالیاتی ندارند.

او ادامه داد: این درست است كه فعالیت‌های هنرمندان معاف از مالیات است اما برخی از فعالیت‌‌های مركزهنرهای نمایشی شامل این قانون نمی‌شود، اما به هرجهت آنچه مشخص است تولید كلیه محصولات هنری زیر نظر این اداره معاف از پرداخت مالیات است اما مشروط به گرفتن نامه از اداره مالیات است.

وی در این رابطه تصریح كرد: یعنی هنرمند باید ابتدا باید یك نامه تاییدیه تولید اثر از وزارت ارشاد دریافت كند كه ما تا آنجا كه امكان دارد تلاش كرده‌ایم كار در این مرحله به سرعت انجام شود و مشكلی برای هنرمندان پیش نیاید. پس از دریافت این نامه افراد باید جهت دریافت تایید معافیت به اداره دارایی مراجعه كنند كه نامه‌ای به نام آن‌ها مبنی بر این معافیت صادر خواهد شد.

این مدیر ضمن تاكید بر اینكه ما هنگام بستن قرارداد از هنرمند درخواست می‌كنیم حتما نامه را دریافت كند، اظهار داشت: از طرفی هم به دنبال سازوكاری هستیم كه طی آن كارگردان از بستن قرارداد معاف شود و تهیه كننده جای آن را بگیرد چون در شیوه فعلی این سوء تفاهم به وجود می‌آید كه كل مبلغ موجود در قرارداد سود كارگردان است؛ درحالیكه او باید دستمز‌دهای كلیه عوامل را هم پرداخت كند.

گله‌دارزاده اضافه كرد: از طرفی تا به سرانجام رسیدن این برنامه امیدوار هستیم دوستان اداره دارایی متوجه باشند مبلغی كه در قرارداد لحاظ می‌شود باید میان عده‌ای تقسیم شود و درآمد كامل شخص نیست. اما به هرحال باید از این اداره تشكر كنیم كه مالیات دریافتی موسسه‌های هنری را از 5% به 3% كاهش داده‌اند، این نشان می‌دهد دوستان اداره دارایی دغدغه تولید اثر هنری را دارند كه جای خوشحالی‌ است.

مدیر عامل انجمن هنر های نمایشی همچنین در پاسخ به این سوال كه سازوكار ورود تهیه كننده برای بستن قرارداد چه زمانی محقق می‌شود، بیان كرد: امیدوار هستم این برنامه به زودی و پس از برگزاری جشنواره سی و یكم محقق شود. اما مسئله دیگری نیز وجود دارد و آن هم این است كه فرض بگیریم به هر دلیل نامه به دست اداره مالیات نرسد، یا گروه‌هایی هستند كه اصلا با مركز كار نمی‌كنند و برای نهادها و سازمان‌های دیگر اثر هنری تولید می‌كنند. احتمال دارد این‌ها به هردلیل با موازین و سازوكار پرداخت به دارایی آگاه نباشند.

او ادامه داد: ای كاش تمهیدی برای تسهیل امور از سوی اداره مالیات اندیشه می‌شد، چون مشخص است هر اثر نمایشی كه در كشور تولید می‌شود و به روی صحنه می‌رود، قطعا از نظارت مركز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برخوردار شده و مجوز تولید آن صادر شده است. این محرز است كه در كشور ما هیچ اثر نمایشی بدون تایید شدن از سوی مركز تولید نخواهد شد، اما اداره مالیات از هنرمند می‌خواهد نامه‌ای تاییدیه وزارت ارشاد مبنی بر تایید اثر هنری را ارائه كند. با توجه به اینكه مجوز اجرای اثر صادر شده پس از نظر ما تایید شده است و می‌توان همین مختصر بروكراسی اداری برای دریافت نامه تاییده از وزارت ارشاد را هم حذف كرد تا كار هنرمندان راحت‌تر باشد.

وی تصریح كرد: برای تشخیص سریع و تایید اثر هنری بدون نامه وزارت ارشاد هم می‌توانیم به ویژگی‌هایی اشاره كنیم كه كار احراز برای دوستان اداره مالیات بدون دریافت نامه تاییدیه از وزارت ارشاد صورت بگیرد.

گله‌دارزاده در انتها با اشاره به مسئله مالیاتی سعید شاپوری، گفت: تنها مشكل مالیاتی كه طی یك سال اخیر برای یك هنرمند به وجود آمد، مسئله آقای شاپوری بود كه من و كلیه همكاران مركز هنرهای نمایشی پی‌گیر ماجرا هستیم و به عنوان یك برای حل مشكل به او كمك خواهیم كرد. به تمامی همكاران انجمن هم اعلام كردم در صورت مراجعه ایشان برای دریافت نامه یا هر كار اداری دیگر در این رابطه تمام تلاش خود را جهت انجام سریع انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز