خبرگزاری کار ایران

هادی منبتی:

ارزش سیمرغ‌های جشنواره فجر با کاهش تعداد آن بیشتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۸۸

ارزش سیمرغ‌ها و تندیس‌های یک جشنواره برمی گردد به تعداد که هر چقدر این تعداد کمتر باشد، ارزش آن سیمرغ بالا‌تر و از نظر معنایی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

هادی منبتی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه امسال اکران خوبی نداشتیم، گفت: ناگفته نماند افول اکران به امسال بر نمی‌گردد بلکه امسال تنها شیب آن تند‌تر شده است. با بررسی که در یک دهه اخیر انجام شده، نشان داده افول مخاطب در سینمای ایران سیکل ده ساله‌ای دارد که سال ۹۱ شیب تندتری گرفته است.


 به گزارش ایلنا،مدیرعامل موسسه تصویر شهر در ادامه افزود: به نظر می‌رسد اولین موضوعی که به اقبال مخاطب و سالن سینما‌ها کمک می‌کند ارائه فیلم خوب در کنار سالن‌های سینمایی مطلوب و استاندارد است و وضع معیشتی مردم که سینما را از سبد فرهنگی خود برداشته‌اند. اگر فیلم خوبی بتواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند، مردم برای آن وقت می‌گذارند و هزینه می‌کنند که این امر در طول سالیان اخیر موجب شده تا عدم اقبال مخاطب را داشته باشیم و قهر مردم با سینما شدت گیرد.
وی همچنین گفت: کار هیات انتخاب و داوری به گونه‌ای نیست که بگوییم اشتباه یا درست بوده است زیرا داوری و انتخاب زیادی از آن به انتخاب افرادی است که انتخاب می‌شوند و مقداری از آن هم به سیاستگذاری‌هایی که در جشنواره صورت می‌گیرد.

برمی گردد، زیرا هر جشنواره سیاستگذاری‌های خاص خودش را دارد و کاملا از قبل مشخص است. حتی در جشنواره‌های بین المللی کن و ونیز هم مشخصا تابلوی خود را از نظر سیاستگذاری‌ها و افق آینده نشان داده‌اند که چه فیلم‌هایی در آنجا مورد توجه قرار می‌گیرد.

منبتی با بیان اینکه قائدتا جشنواره فیلم فجر هم به عنوان جشنواره بین المللی و تابلوی سینمای ایران جدا از این سیاست‌های کلی نیست، توضیح داد: سیاست‌هایی که جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده است، قائدتا داور‌ها حول آن سیاست‌ها آثار را انتخاب و حول‌‌ همان سیاست‌ها کار‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد؛ هر چند که اگر افراد داور را عوض کنیم، در انتخاب فیلم‌ها تغییر ایجاد می‌شود و فیلم‌های دیگری انتخاب می‌شوند. به هرحال باید به رای هیات داوران و انتخاب احترام گذاشت زیرا تمام شرایط را فیلمساران قبول کردند و شرکت کردند. کلیت این است که موضوعات فیلم‌ها از موضوعات متناسب با زندگی مردم انتخاب شود و اکثر فیلم‌ها موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که مربوط به قشر خاصی از جامعه می‌شود که عموم مردم در آن دیده نمی‌شوند.


مدیرعامل موسسه تصویر شهر با بیان اینکه باید در فیلم‌ها موضوعاتی را به تصویر بکشیم که باعث آشتی مردم با سینما شود، افزود: متاسفانه در یک دهه اخیر در فیلم‌ها کمتر با این موضوع مواجهه شده‌ایم، لذا مردم کاری از دستشان بر نمی‌آید و با قهر کردن، وضعیت اکران در سینما‌ها را به سمتی برده‌اند که کار و تولید در سینمای ایران باید گزیده انتخاب شده و موضوعاتی باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.


منبتی کم کردن سیمرغ‌ها و اضافه کردن به ارزش جایزه‌ها را ابتکار ارزنده‌ای دانست و گفت: ارزش سیمرغ‌ها و تندیس‌های یک جشنواره برمی گردد به تعداد که هر چقدر این تعداد کمتر باشد، ارزش آن سیمرغ بالا‌تر و از نظر معنایی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.


وی همچنین گفت: باید آثاری را ارائه دهیم که در خور سینمای ایران باشد و توجه داشته باشیم که جشواره فیلم فجر آیینه تمام سینمای ایران است، یعنی همه فیلم‌ها باید در جشنواره حضور داشته باشند و در محک داروی و انتخاب قرار گیرند و به نظرم محدود و گزیده انتخاب کردن فیلم‌ها باعث می‌شود تا بهترین‌های سینمای ایران در جشنواره به رقابت بپردازند و این امر جای خوشحالی دارد زیرا سمت و سوی جشنواره فیلم فجر به سمتی رفته که انتخاب‌ها برای داوری و محک درست صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز