خبرگزاری کار ایران

شاه‌آبادی بر معافیت مالیاتی هنرمندان تاكید كرد:

دستور رئیس جمهور و حكم قانون در زمینه معافیت هنرمندان صراحت دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۱۴

شاه‌آبادی: كلیه فعالیت‌های فرهنگی ازجمله فعالیت همه اهالی تئاتر بر طبق قانون صریح مصوب مجلس و بر طبق دستور اخیری كه رئیس جمهور مستقیما صادر كردند، معاف از مالیات است.

 ایلنا: صدور جریمه مالیاتی برای هنرمندان تئاتر به مشكل جدید فعالان عرصه فرهنگ و هنر كشور تبدیل شده است. به صورتی كه اعتراض‌هایی در این زمینه نیز مطرح شده كه ادامه دارد. صدور جریمه توسط اداره مالیات درحالی اتفاق می‌افتد كه مالیات هنرمندان هنگام بستن قرارداد با مركزهنرهای نمایشی محاسبه و از مبلغ قرارداد كم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید شاه‌آبادی(معاون هنری وزیر ارشاد) در همین رابطه، گفت: كلیه فعالیت‌های فرهنگی ازجمله فعالیت همه اهالی تئاتر بر طبق قانون صریح مصوب مجلس و بر طبق دستور اخیری كه رئیس جمهور مستقیما صادر كردند، معاف از مالیات است. اما شرط لازم در این زمینه نیز باید رعایت شود.

او اعلام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی در بازه زمانی مشخص شده را برای معافیت هنرمندان تئاتر از مالیات ضروری دانست و ادامه داد: ما در استان‌های نختلف هم نمونه مواردی كه شرط ضروری را رعایت كرده اما به دلیل اطلاع نداشتن اداره مالیات برای معافیت به مشكل برخورد كرده بودند كه ما پی‌گیری كردیم و مسئله رفع شد.

این مدیر با تاكید بر اینكه بخشی از مشكلات هنرمندان با اداره مالیات گذشته از عدم اطلاع كارمندان این اداره متوجه خود مودیان است، تصریح كرد: وقتی هنرمندی در یك سال مالی كه یك سال شمسی است درآمدی كسب می‌كند اما طبق زمان‌بندی چهارماهه ابتدای سال كه فرصت دارد اظهارنامه را تسلیم نمی‌كند یا به عنوان مثال بعد از تاریخ 31/4 این كار صورت می‌گیرد طبیعتا شامل پرداخت مالیات خواهد شد و معافیت طبق قانون از میان می‌رود.

شاه‌آبادی ضمن بیان اینكه قانون معافیت مالی به معنی بی‌نیازی هنرمند از پر كردن اظهارنامه نیست، گفت: پر كردن اظهارنامه باید در زمان مقرر خود صورت بگیرد و به مجموعه تحویل داده شود. در این زمینه ما دستور صریح رئیس جمهور را برای توقف شش‌ماهه موارد مورد اختلاف داریم، همین طور قانون هم در این زمینه صراحت دارد.

این مدیر با بیان اینكه شاید بعضی از ادارات مالیات اطلاعات لازم و كافی در زمینه این قانون را نداشته باشند كه موجب بروز اختلافاتی شود، اظهار داشت: در معاونت هنری وزارت ارشاد و حوزه برنامه‌ریزی و نظارت آقای حیدری خلیلی در حال رسیدگی به موارد نقض هستند و ده‌ها مورد هم تا امروز به ایشا ارجاع شده كه با مكاتبه ما و اشاره به مستندات قانونی، موارد حل شده است.

وی افزود: ولی تاكید می‌كنم در بسیاری از موارد یك پیش فرض كلی در ذهن هنرمند تئاتر ما وجود دارد كه تئاتر معاف از مالیات است. بنابراین ظهارنامه را كلا تسلیم نمی‌كند، یا در زمان مقرر تحویل نمی‌دهد و یا اینكه آنچه ارائه می‌كند مخدوش است.

اگر كسی طبق شاخص‌های معین شده حركت كند، قانون صراحت دارد و هیچ فردی نمی‌تواند غیر از این عمل كند. حتی در زمینه ناشران كه مورد اختلاف بود آقای رئیس جمهور دستور توقف شش ماهه را دادند‏؛ حوزه تئاتر از ابتدا هم مورد اختلاف نبود.

معاون هنری وزارت ارشاد در ارتباط با اینكه اداره مالیات برای عده‌ای از هنرمندان جریمه مالیات سال87 یا 88 را درنظر گرفته است، گفت: ما پاسخ‌گوی وزارت اقتصاد نیستیم، از نظر قانونی اگر در سال مربوطه اظهارنامه مالیاتی توسط هنرمند تكمیل شده و تا تاریخ 31/4تحویل داده باشد، در صورت رعایت قواعد اداره مالیات و مخدوش نبودن اظهارنامه قاعدتا نباید مشكلی وجود داشته باشد.

شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال كه این هنرمندان بیان می‌كنند مالیات را پرداخت كرده‌اند، اما با این حال جریمه مالیاتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده است، اظهار كرد: همانطور كه اعلام كردم سوابق و اعتراضات در این زمینه قابل انعكاس به معاونت است. اما تاكید می‌كنم ما نمی‌توانیم وارد وظایف و دستورالعمل‌های وزارت اقتصاد بشویم، ما می‌گوییم اگر طبق چارچوب معین شده عمل شود هنرمند قطعا معاف از پرداخت مالیات است. حال اگر هنرمندی در زمان معین اظهارنامه را پر نكرده یا مشكل دیگری داشته است باید موردی درباره آن بحث شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز