خبرگزاری کار ایران

جشنواره فیلم‌های کره‌جنوبی افتتاح شد؛

سرسنگی: سینما به شاخصه مهم فرهنگی هر کشور تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۱۲

اگر به کشورهای دارای سینما نگاه کنیم، می‌بینیم این هنر نوعی تشخص فرهنگی برای آن‌ها به وجود آورده است.

ایلنا: مراسم افتتاحیه رسمی جشنواره فیلم‌های کره جنوبی در ایران، عصر دیروز(6 دی ماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم سفیر کره جنوبی از علاقه‌اش به فیلم‌های کیارستمی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جشنواره اظهار کرد: هنر سینما یا به گفته برخی؛ صنعت سینما یا هنر صنعت سینما، درحالیکه نسبت به هنرهای دیگر چندان از عمرش نمی‌گذرد، بنابه ویژگی‌های خاص آن یکی از پرقدرت‌ترین و موثر‌ترین هنرهای جوامع بشری است.

وی اضافه کرد: امروزه سینما به شاخصه مهم فرهنگی هر کشوری تبدیل شده است. اگر به کشورهای دارای سینما نگاه کنیم، می‌بینیم این هنر نوعی تشخص فرهنگی برای آن‌ها به وجود آورده است.

سرسنگی با اشاره به اینکه این جشنواره در کشوری برگزار می‌شود که دارای سینمای حرفه‌ای دیرینه‌ای نیست، اظهار کرد: کشور ما در چند سال گذشته توانسته است جایگاه مناسبی را در جریان بین‌المللی سینما به دست آورد. چنانچه در چند سال اخیر کمتر جشنواره‌ای در دنیا می‌بینیم که اثری را از هنرمندان ایران چه در حد ارائه و چه در حد احراز جوایز نداشته باشد. نمونه آن نیز کسب اسکار در سال گذشته توسط فیلمساز کشورمان بود. شاید عمر سینما در کشور ما کم باشد اما از نظر کیفیت خوب پیش رفته‌ایم.

سرسنگی ادامه داد: فکر می‌کنم سینمای کره‌جنوبی نجیب و با تشخص است و گرچه در پی یافتن مشتری جدیدی است ولی شاخص‌های فرهنگی خود را حفظ کرده است و به نظر من می‌تواند همانند الگویی عمل کند که مورد استفاده کشورهای خواهان گسترش صنعت سینما قرار گیرد.

در ادامه این نشست، وونگ یوب سونگ، سفیر کره‌جنوبی در تهران با بیان اینکه از شهریور امسال به ایران آمده و سخت مشغول یادگیری زبان فارسی است، اظهار کرد: کره و ایران دو دوست هستند که ۱۲۰۰ سال پیش از راه جاده ابریشم با یکدیگر داد و ستد می‌کردند و امسال پنجاهمین سال دوستی این دو کشور با یکدیگر است. به همین مناسبت نیز کره‌جنوبی جشنواره فیلمی را در ایران برگزار می‌کند.

او با اشاره به اینکه ایران مهد فرهنگ و هنر است، اظهار کرد: فرهنگ پررونق ایران در طول تاریخ تاثیر زیادی بر بشریت گذاشته است و مهم‌ترین مطلب این است که ایرانیان همه اهل فیلم هستند و فیلم ایران همه جا شناخته شده است و کره‌ای‌ها به فیلم ایران علاقه‌مند هستند. من نیز از میان کارگردانان ایرانی برای عباس کیارستمی احترام ویژه‌ای قایلم چنانچه دو فیلم زیر درختان زیتون و خانه دوست کجاست را بسیار دوست داشته و با دیدن آنها احساساتی می‌شوم.

سفیر کره‌جنوبی در ایران با بیان اینکه ایرانی‌ها نیز به فیلم کره‌ای علاقه‌مندند، اظهار کرد: همانطور که مردم این دو کشور با فرهنگ و تاریخ یکدیگر آشنا شده‌اند، امیدوارم این دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر آینده جدیدی را رقم بزنند.

او در پایان از پونه ندایی، سفیر حسن نیت کره در ایران و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در زمینهٔ برگزاری این جشنواره تشکر کرد.

در ادامه این نشست پونه ندایی دبیر این همایش و سفیر حسن‌نیت کره در ایران، با خیر مقدم به سفیر کره‌جنوبی و میهمانان کره‌ای و ایرانی اظهار کرد: نخستین جشنواره کره جنوبی در ایران در حالی آغاز می‌شود که ذهن مخاطبان ایرانی با سریال‌های کره‌ای آشنایی دارد. سال‌هاست که سریال‌های این کشور در ایران تماشا می‌شود و یکی از دلایل آن مشترکات فرهنگی دو کشور با وجود فاصله جغرافیایی زیاد بین آنهاست.

او ادامه داد: از طرفی سینمای ایران نیز در میان کره‌ای‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که آن‌ها از دیدن زیبایی‌های فرهنگ ایرانی به وجد می‌آیند و در این جشنواره نیز چهار اثر مختلف در ژانر و مضامین متفاوت برای مخاطبان ایرانی به نمایش در می‌آید و در آن نمایی نسبتا دقیق از پیشرفت کره‌ای‌ها در اختیار مردم ما قرار می‌گیرد.

ندایی با بیان اینکه سینمای کره در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی چشمگیری بوده است، اظهار کرد: دلیل آن نیز سیاستگذاری‌های این کشور در سطح کلان است. چنانچه آن‌ها با‌‌ همان سرعتی که به رشد و توسعه تکنولوژی می‌پردازند به توسعه فرهنگی در تمامی زمینه‌ها توجه دارند. در کره‌جنوبی توجه به فرهنگ و تمدن را از خیابان‌ها و اماکن عمومی تا راس قدرت می‌توان دید.

دبیر جشنواره فیلم کره جنوبی با بیان اینکه سینمای کره پس از توسعه اقتصادی توانسته است سفیر تمام عیاری برای ارتقای فرهنگ خود باشد، گفت: همگان کم و بیش با موج کره‌ای آشنا هستند. موج کره‌ای عبارتی است که به رواج فیلم و سریال‌های کره‌ای در کشورهای اروپایی و آسیایی اطلاق می‌شود.

او با اشاره به اینکه آنچه درباره کره حائز اهمیت است، پیوند فرهنگ و صنعت در این کشور است، اظهار کرد: آنان تولیدکننده صنعت و هنر هستند و هر روز نیز در نزدیک کردن این دو به یکدیگر تلاش می‌کنند.

ندایی با بیان اینکه در زمانه‌ای که نظام استبدادی مناسبات خود را بر مبنای قدرت بنا کرده است، جا دارد که کشورهای آزاده مناسبات خود را بر سایه مناسبات فرهنگیشان بنا کنند، گفت: البته تمدن هفت هزار ساله ایران شگفتی‌های بسیار زیادی برای مردم دنیا دارد و مردم ایران، تمدن کهن، منابع غنی طبیعی و طبیعت چهار فصل آن و تمام آنچه ایران را به عنوان کشوری تعیین کننده در معادلات سیاسی منطقه می‌شناساند برای کره‌ای‌ها نیز می‌تواند الهام بخش باشد.

جشنواره فیلم کره که از روز سه‌شنبه با نمایش فیلم‌های سینمایی سگ‌هایی که پارس می‌کنند هرگز گاز نمی‌گیرند، رؤیای پابرهنه، هزاران لک‌لک و آفتاب پنهان آغاز شده، تا پنجشنبه ۷ دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز