خبرگزاری کار ایران

رحمت امینی در نشست هم اندیشی تئاتر حوزه هنری مطرح كرد:

امید به ساخت سالن نمایش جدید در حوزه هنری دارم

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۲۲

امینی: جلسه‌هایی با دکتر اسدی مسئول تالار مولوی برگزار کردیم که طی آن قرار شد امکان اجرای آثار دانشجویی كه نتوانستند در مولوی روی صحنه بروند در سالن‌های حوزه هنری فراهم شود.

ایلنا: نشست هم‌اندیشی خبرنگاران حوزه تئاتر و مدیر مركزهنرهای نمایشی حوزه هنری صبح امروز (3دی‌ماه) در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت امینی در ابتدای این نشست با بیان اینكه حركت نمادین كاروان اسرا فردا صبح(4 دی) از میدان انقلاب آغاز می‌‌شود و پس از رسیدن به حوزه هنری به مدت 10شب تا روز حضرت شاه چراغ مراسم شبیه‌خوانی در این محل برگزار می‌شود، گفت: در بدو شروع كار هدف‌گذاری‌هایی داشتیم كه تا به امروز به بخشی از آن‌ا دست پیدا كرده‌ایم و به بخش دیگر دست پیدا خواهیم كرد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه سالن‌های مهروماه را به گونه‌ای فعال كردیم كه مانند دیگر سالن‌های سطح شهر مثل ایرانشهر و تئاترشهر پیرو قواعد مرسوم اجراهای سی روزه تئاتر باشند و همچنین نمایش‌هایی كه در این سالن‌ها به صحنه می‌روند كمك هزینه نیز دریافت كنند.

امینی با اعلام این خبر كه نمایش‌های پشت‌بام و رخساره اجارهای آینده حوزه هنری خواهند بود، اظهار كرد: طی برنامه‌هایی كه داشتیم سعی شد جشنواره تئاتر ماه تولیدمحور برگزار شود و گروه‌ها آثاری تولید كنند كه بلافاصله پس از جشنواره امكان اجرای عمومی داشته باشند.

وی ضمن اشاره به اینكه آثار شهرستان‌ها نیز در صورت برخورداری از كیفیت مناسب امكان اجرا در حوزه را خواهند داشت، افزود: نمایش «روز خوب خدا» تولید شده در كرمانشاه از همین نمونه آثار بود. ما هچنین از تولیدات جشنواره كودك ماه نیز استقبال كردیم كه آثاری نیز به اجرای عمومی رسید.

امینی همچنین به تشكیل دفتر تئاتر كاربردی اشاره كرد و اظهار داشت: استفاده از تئاتر برای جنبه‌های دیگر زندگی به جز هنر، مثل امیدبخشی به سالمندان، توان‌بخشی یه بیماران، اجرای نمایش برای زندانیان و... از این جمله برنامه‌های این كانون است كه با حضور آقای عطاء‌الله كوپال ادامه پیدا خواهد كرد.

امینی در ارتباط با دلایل برگزاری مراسم شبیه خوانی، گفت: یکی از اهداف ما راه‌اندازی پژوهشکده کاربردی نمایش‌های آیینی در کشور است. ما باید محیطی داشته باشیم که بتوانیم همواره به صورت عملی اجرای شبیه‌خوانی و تعزیه را در آن ببنیم نه اینکه به دانشجو بگوییم تا محرم سال آینده صبر کن تا چنین آثاری اجرا شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل قصد داریم حوزه هنری را به محلی علمی برای پژوهش و بررسی از نزدیک این آثار تبدیل کنیم. همچنین باید تاکید کنم تعزیه خوان‌هایی که طی این مراسم به تهران می‌آیند از بهترین‌های کل استان‌های کشور هستند.

این مدیر با اشاره به اینکه در تعریف ابتدایی سالن مهر و ماه را برای اجرای آثار تجربی در نظر گرفتیم در خصوص آثار سفارشی حوزه هنری، اظهار داشت: نفس تولید اثر سفارشی و یا سفارش دادن کار بدی نیست، اینکه تولیدکننده با هدفگذاری مشخصی اثر تولید کند ایرادی ندارد برای ما این مهم است که شکل اجرای نمایش را فدای مضمون آن نکنیم و دوست داریم آثار مذهبی و انقلابی که اجرا می‌شوند واقعا تئاتر باشد.

وی با تاکید براینکه حضور تماشاگر برای حوزه بسیار مهم است، افزود: من نمی‌گویم تمام آثار آن چیزی هستند که مد نظر ما است ولی ادعا می‌کنم در حال حرکت به این سمت هستیم چون اعتقاد داریم اگر کار خوبی تولید نشود نمی‌توانیم به حضور مخاطب امیدی داشته باشیم.

امینی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آثار نمایشی که در حوزه اجرا می‌رود نسبت به گذشته متفاوت شده و او به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه تا کجا این جسارت را ادامه خواهد داد، گفت: من از قدیم اعتقادی داشتم که همواره آن را تکرار کردم و می‌گفتم اگر نمایشی در متن و اجرا کیفیت بالایی داشته باشد یعنی کارگردان حرف خود را هنرمندانه بزند اثر قطعا از تیغ ممیزی هم در اما خواهد ماند.

وی تصریح کرد: ما در حوزه هنری در مسیری معتدل و ذیل قواعد این نهاد پیش رفته‌ایم و خوشبختانه تا به امروز هیچ خط قرمزی را زیر پا نگذاشته‌ایم و اعتراضی هم نشده است.

این مدیر همچنین بر اینکه رفتار ما مبتنی بر نیک اندیشی است؛ تاکید کرد و ادامه داد: هنرمندان سابقه رحمت امینی را می‌شناسند من در این مدت سعی کردم وعده‌های تو خالی ندهم چون اعتقاد دارم هنرمندانی که قصد دارند در حوزه در اجرای نمایش بپردازند باید بخش اقتصادی اجرا را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: مثلا گفته‌ایم می‌توانیم مثل تماشاخانه ایرانشهر بخشی از گیشه را به خود گروه پرداخت کنیم یا به فلان شکل از اثر نمایشی حمایت کنیم با همین شرایط عده‌ای از چهره‌های شاخص تئاتر برای اجرای نمایش حرفه‌ای برای سال آینده با ما وارد مذاکره شدند که حتی رعایت قرارداد تیپ هم برایشان مهم نبوده است فقط خواستند از امکانات حوزه برای اجرا بهره ببرند که پس از برگزاری جشنواره فجر نام آنها اعلام خواهد شد.

امینی ضمن بیان اینکه ما آمادگی داریم با تمامی هنرمندان تئاتر کشور همکاری کنیم در پاسخ به خبرنگار ایلنا؛ درخصوص برنامه‌های آینده حوزه برای استفاده از نیروی تئاتر دانشجویی و بالا بردن کیفیت سالن‌های نمایشی حوزه، گفت: من اساسا به تئاتر دانشگاهی اعتقاد زیادی دارم و به همین دلیل جلسه‌های زیادی هم با دکتر اسدی مسئول تالار مولوی برگزار کردیم که طی آن قرار شد امکان اجرای آثاری که به دلایل مختلف نمی‌تواند در تالار مولوی روی صحنه برود در سالن‌های حوزه هنری فراهم شود.

وی همچنین درخصوص ارتقای کیفیت سالن‌ها، بیان کرد: متاسفانه در این زمینه فعلا امکان تغییرات اساسی در معماری سالن‌های نمایش حوزه را نداریم چون در این صورت عملا باید اجراها متوقف شود ولی می‌توانیم امکانات بهتری برای این سالن‌ها درنظر بگیریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان، تصریح کرد: علاقه شخصی خود من ساخت یک سالن تئاتر جدید با امکانات استاندارد در حوزه هنری است که پیگیر اجرایی شدن آن هستیم اما اگر همکاران اعلام کنند که مثلا ارتقا کیفیت سالن‌های موجود در بازده زمانی یک ماهه امکان پذیر است؛ می‌توانیم مثلا عید نوروز این کار را انجام دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز