خبرگزاری کار ایران

ابوالحسن داودی:

دولت دهم تلاش کرد همه جریان‌های سینمایی را رو در روی هم قرار دهد

کد خبر : ۱۰۳۹۵۳

دولت تلاش کرد در سال‌های اخیر جریان‌های مختلف سینما را در برابر یکدیگر قرار دهد و یک هرج و مرج درست شد. امروز باید برای بهبود وضعیت سینما در ابتدا اصناف از کما بیرون بیایند.

 ایلنا: ابوالحسن داودی کارگردان سینمای ایران معتقد است که ساختار نظام صنفی از آغاز در کشور به صورت معیوب بنا گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالحسن داودی که در نشست بررسی وضعیت سینمای ایران صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه آنچه امروز باید به آن توجه کرد بحث تشکیلات صنفی در سینماست، گفت: تشکیلات صنفی در سینمای ایران از ابتدا نیز معیوب پایه‌گذاری شد از دهه ۶۰ که سینمای ایران دوباره به وجود آمد و رشد کرد یک تفکر دولتی حاکم بود زیرا گروه زیادی سینما را یک عنصر غربی می‌دانستند و برای آنکه بتوان سینما را نگه داشت لازم بود که دولت از آن حمایت کند. به همین دلیل دولت در آن زمان سعی کرد که متناسب با شرایط آن روز سینمای جدیدی را تأسیس کند تا مورد پذیرش قرار گیرد.

داودی ادامه داد: انوار، سیدمحمد بهشتی و محمدعلی نجفی در آن زمان موسسه‌ای تشکیل داده بودند که به شدت تحت تاثیر افکار شریعتی بود بعد از انقلاب نیز آن‌ها فعالیت موسسه را گسترش دادند و معتقد بود که می‌توان سینمای اسلامی را به وجود آورد. سینمایی که هم در محتوا و هم در فرم اسلامی باشد.

داوودی با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب به صنوف سینمایی توجه زیادی نشده است، گفت: پیش از انقلاب فقط صنوف سینماداران و یا دوبلور‌ها وجود داشتند اما بعد از انقلاب با یک دستور از بالا صنف سازی شروع شد و خانه سینما شکل گرفت. به همین دلیل معتقدم که ساختار خانه سینما از ابتدا معیوب بوده است.

وی ادامه داد: صنوف سینمایی باید از پایین به بالا تشکیل شوند اما خانه سینما برعکس از بالا به پایین شکل گرفت و لذا اصناف سینمایی بیشتر شبیه به محفل بودند از طرف دیگر وابسته بودن خانه سینما به دولت اجازه نمی‌داد که مستقل حرکت کند همچنین ساختار صنوفی که در خانه سینما وجود داشتند نیز دارای اشکال بود.

کارگردان فیلم تقاطع ادامه داد: در خانه سینما هم زمان تشکل تهیه کنندگان به عنوان کارفرما، تشکل کارگزاران مانند کارگردانان و صدابرداران، تشکل‌های وابسته مانند منتقدان سینما ومدرسان در کنار تشکل‌های خدماتی حضور داشتند و این امر اشکال دارد. به همین دلیل ما شاهد هستیم یک سوسیالیست بدوی در خانه سینما شکل گرفت و هر چند در سال‌های اخیر تلاش شد که با اصلاح اساسنامه این پارادوکس حذف شود اما موفق نشدند.

وی با اشاره به شرایط خانه سینما ادامه داد: در دوران مدیریتی دولت قبلی به خصوص در ۲ سال آخر یک تفکر ضدسندیکایی که علاقه‌مندی زیادی به استقلال اصناف نداشت تلاش کرده بود تا همیشه از وابسته بودن خانه سینما به دولت و ارتباط بند ناف گونه این خانه به دولت سوءاستفاده کند و به نوعی عملاً کمر به قتل سینما بستند و سعی کردند ریشه همین تجمع معیوب را نیز بزنند.

داودی افزود: خانه سینما این حسن را دارد که در موارد خاص می‌تواند موضع گیری کند هر چند دولت تلاش کرد در سال‌های اخیر جریان‌های مختلف سینما را دربرابر یکدیگر قرار دهد و یک هرج و مرج درست شد. امروز باید برای بهبود وضعیت سینما در ابتدا اصناف از کما بیرون بیایند و بعد تهیه‌کنندگان به عنوان کارفرما از این خانه جدا شوند و یک تشکل مستقل راه‌اندازی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز