خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم کوروش کبیر در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

ایوبی، انحصار طلبی را در سازمان سینمایی بشکند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۲۹

مدت دو سال است که منتظر پاسخ ارشاد درباره فیلم کوروش کبیر هستم/ در دوره مدیریت گذشته وقتی اینگونه رفتار‌ها می‌شد این تلقی پیش می‌آمد که شاید یک گروهی دنبال آن هستند که زیرآبی و بی‌سر و صدا، خودشان فیلمی با موضوع مورد بحث بسازند.

ایلنا: تابستان سال ۹۰ علی معلم فیلمنامه فیلم سینمایی کوروش کبیر را برای ساخت به وزارت ارشاد ارائه کرد و قرار شده بود تا ساخت این فیلم به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی آغاز شود اما با وجود گذشت ۲ سال وضعیت ساخت این فیلم همچنان نامشخص است.

علی معلم تهیه کننده این فیلم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با گلایه از روند بررسی این پروژه در ارشاد گفت: منتظر هستیم تا اعضائ جدید شورای پروانه ساخت معرفی شوند تا مشخص شود که آیا سرانجام پاسخ روشنی درباره این فیلم داده می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: ارشاد موظف است برای هر فیلمنامه‌ای که ارسال می‌شود پاسخ روشنی دهد که آیا مجوز ساخت می‌دهد یا خیر و اگر جواب منفی است دلایل آن را اعلام کند نه اینکه سکوت اختیار کند زیرا سکوت کردن خلاف قانون است.

معلم افزود: زمانی که اسم ساخت چینن فیلمی و یا فیلمهای دیگری به زبان می‌آید و در رسانه‌ها منتشر می‌شود تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود و عموم مردم این سوال برایشان بوجود می‌آید که چرا چنین فیلمی ساخته نمی‌شود از طرف دیگر برای سازندگان آن نیز وجه خوبی ندارد زیرا افکار عمومی تصور می‌کنند که سازندگان آن دارند با نام این فیلم بازی می‌کنند.

تهیه کننده فیلم کوروش کبیر با تاکید بر اینکه از دوسال پیش تا امروز به سوال بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان رسانه‌های جمعی برای ساخت این فیلم جواب داده است، افزود: زمانی یک فیلمساز یک موضوع شخصی را پیگیری می‌کند اما وقتی که نام یک فیلم و محتوای آن ملی می‌شود دیگر این فیلم متعلق به خود فیلمساز نیست و دغدغه گروه بیشتری می‌شود و به نوعی یک مسئولیت اجتماعی بر گردن سازندگان آن می‌افتد.

وی ادامه داد: همانطور که در زمان ساخت فیلمهای همچون ۳۰۰ و یا آرگو مردم از مدیران و هنرمندان سوال می‌کنند که چرا فیلمهایی در پاسخ به این فیلم‌ها ساخته نمی‌شود در مورد فیلمهای مانند کوروش کبیر نیز این مطالبه وجود دارد در حالی که من در مقام پاسخگو نیستم بلکه به دلیل ان که ارشاد مجوز لازم را صادر نکرده است خودش نیز باید پاسخگو باشد.

معلم با اشاره به اینکه اینگونه رفتار نظام حاکیمتی باعث بی‌اعتمادی به آن می‌شود، ادامه داد: در دوره مدیریت گذشته وقتی اینگونه رفتار‌ها می‌شد این تلقی پیش می‌امد که شاید یک گروهی دنبال آن هستند که زیرآبی و بی‌سر و صدا، خودشان فیلمی با موضوع مورد بحث بسازند زیرا در دوره گذشته این تلقی وجود داشت که ساخت بعضی موضوعات انحصاری است و فقط باید دوستان ما این فیلم‌ها را بسازند.

معلم ادامه داد: دولت جدید وبخصوص رئیس جدید سازمان سینمایی باید این انحصار طلبی را در سینما بشکند و اجازه ساخت فیلم به افرادی دیگر را بدهد زیرا هیچ اشکالی ندارد که افراد مختلف درباره یک موضوع فیلم بسازند بلکه اشکال زمانی رخ می‌دهد که مشخص نباشد که فیلمساز با چه سند و مدرکی می‌خواهد درباره کوروش فیلم بسازد.

معلم افزود: از اواخر تابستان ۹۰ تا امروز هر زمان که من یا جعفری جوزانی بحث ساخت فیلم را پیگیری کردیم گروهی جنجال سازی کردند و اعلام کردند که آن‌ها نیز قصد ساخت فیلم را دارند اما نه تنها پاسخ تایید شدن یا رد شدن فیلمنامه داده نشد بلکه هیچ فیلمی درباره کورروش نیز ساخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا امروز عده بسیاری فیلمنامه را خوانده‌اند، ادامه داد: ارشاد باید رسما اعلام کند که با ساخت این فیلم موافق است و یا مخالف است و قانونی باید پاسخ دهد و سکوت کردن درست نیست.

معلم افزود: اینکه دولت قصد دارد در این فیلم سرمایه گذاری کند و یا چه نهادی چه امکاناتی به فیلم می‌دهد بعد از صدور پروانه ساخت بحث و مطرح می‌شود اما در حال حاضر این فیلم به سفارش هیچ نهاد و یا سازمانی ساخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: مشخص است که فیلمی مانند کوروش کبیر فیلمی نیست که با یک دوربین معمولی فیلمبرداری شود و بعد آن را ببریم در جشنواره‌ای نمایش دهیم بلکه یک فیلم ملی است و باید بصورت قانونی ساخته شود و قطعا از حمایت نهاد‌ها و سازمانهای مختلف در صورت صلاحدید و امکان استفاده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز