خبرگزاری کار ایران

شماره جدید مجله سرزمین‌من منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۲۵

چهل و دومین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» در اسفند ماه 91 منتشر شد.

ایلنا: نشریه سرزمین من، با گزارش‌ها و مقالاتی درباره جانوران جنگجوی خلیج‌فارس، میانکاله و پرندگانش، ماجراجویی در پیست اسکی دیزین، روایت راز یک اسکلت سه‌هزارساله و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در اسفندماه روی پیشخوان آمده ‌است.
به گزارش ایلنا، پرونده ویژه این شماره از ماهنامه «سرزمین‌من»، «جنگجویان خلیج‌فارس» نام دارد که در بخش «حیات‌وحش» مجله منتشر شده و عکس جلد را هم به خود اختصاص داده ‌است. پرونده‌ای که در آن درباره نبردهای جانوران آبی خلیج‌فارس ماجراهای شگفت‌انگیزی خواهید خواهد. در این شماره می‌بینید که جانورانی درنده‌ در اعماق خلیج‌فارس زندگی می‌کنند که ابزارهایی خطرناک برای دفاع از خود دارند. سم، نیروی الکتریسیته، پاشیدن اسید و جنگ تن به تن از جمله روش‌هایی است که اینجانوران برای دفاع از خود به کار می‌گیرند.
«سرزمین‌من» در بخش «طبیعت» این شماره، دو مطلب منتشر کرده است. اولین مطلب، گزارشی است از یک روز ماجراجویی برفی در پیست اسکی دیزین؛ گزارشگر «سرزمین‌من» در این مطلب که «هیجان در فصل برف» نام دارد، طبیعت و انواع ورزش‌های برفی را در یک روز تعطیل در پیست اسکی دیزین مرور کرده است. دومین گزارش مجله در این بخش «سفر به سرزمین پرندگان» است. گزارشی اختصاصی از تالاب بین‌المللی می‌انکاله که در فصل سرد حدود یک میلیون پرنده را در میان خشکی و آب‌هایش جای می‌دهد.
در بخش «باستان‌شناسی» این شماره از ماهنامه، یک مطلب منحصربه‌فرد با عنوان «بانوی خطیرکوه» منتشر شده است. این مطلب ماجرای کشف یک اسکلت ۳هزارساله است در کوه‌های شمال سمنان، به قلم احسان یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت. این نوشتار ماجرای کاوش قبر زنی است که همراه با زیورآلات زیبا و ارزشمندش حدود ۳هزار سال پیش در یکی از روستاهای حوالی مهدی‌شهر امروز به خاک سپرده شده بود و سال ۱۳۶۷ با سرپرستی یغمایی کشف شد.
در بخش «نگارخانه» این شماره، «سرزمین‌من» سراغ عکس‌های برگزیده دومین جشنواره ملی عکس ایران رفته است. جشنواره‌ای که حدود ۷۰۰ عکاس، عکس‌های خود را از طبیعت ایران برای آن فرستادند و پس از بررسی‌های هیات داوران ۱۲۰ عکس منتخب شد. «علی قلمسیاه» از عکاسان پیشکسوت ایران و رئیس هیات داوران جشنواره، در «سرزمین‌من۱۵ عکس این جشنواره را بررسی کرده و نکات فنی آن‌ها را برای مخاطبان توضیح داده است.
در این شماره از ماهنامه، بخش دهم «کارگاه عکاسی» نوشته سردبیر مجله «سفر نشنال‌جئوگرافیک» نیز منتشر شده ‌‌است. در این قسمت با عنوان «راز و رمزهای عکاسی در شهر» به عکاسان علاقه‌مند گفته خواهد شد، یک عکاس برای ثبت یک تصویر خوب درفضاهای شهری باید چه قواعدی را رعایت کند.
در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در ماه اسفند ارائه شده‌ است. در بخش «روستاگردی»، «روستای قلعه و کویر» منتشر شده که راهنمایی است برای سفر به روستای تاریخی سریزد در استان یزد. در بخش «خرید» این شماره از «سرزمین‌من» و در زیرمجموعه صنایع دستی هم مطلب «تنیده از طلا و ابریشم» راهنمایی است برای دوخت و خرید پارچه‌های زربافت ایرانی. علاوه بر این در بخش «میراث» این شماره، یک پیشنهاد در زیرمجموعه «تاریخ‌گردی» ارائه شده‌ است، «از کرانه‌های جنوبی» علاقه‌مندان را برای گردش در شهر دزفول در استان خوزستان راهنمایی می‌کند و در زیر مجموعه موزه گردی نیز، «موزه همیشه فارس» علاقه‌مندان را به تماشای موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس خواهد برد. در بخش «شکم‌گردی» و در زیرمجموعه «سفره ایرانی» مطلب راهنمایی برای تهیه کلم پلوی شیرازی آورده شده، عنوان این مطلب «پلو با عطر شیراز» است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز