خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای بازگشایی مجدد مجموعه مولوی مطرح شد؛

دانشگاه تهران قول داد از تالار مولوی حمایت كند

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۸۹

کسی از درون مجموعه تالار مولوی خبر ندارد/ می‌توانم اعلام كنم رایگان مجموعه را اداره خواهم كرد/ دانشگاهیان مجموعه مولوی را به عنوان خانه خود می‌شناسند/ اگرچه مولوی جزو ساختار دانشگاه تهران است اما نتوانست منابع و بودجه اختصاصی داشته باشد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای مشترك سعید اسدی(مدیر مجموعه مولوی) و جعفر گل‌محمدی(مدیركل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران) ظهر امروز(21اردیبهشت)در مجموعه باشگاه پژوهشگران دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گل محمدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه معاونت فرهنگی پس از سال 90 از معاونت دانشجویی جدا شد، گفت: با این تفكیك عملا معاونت در این بخش از دانشگاه تهران به دو معاونت فرهنگی و معاونت دانشجویی تفکیک شد كه اختلالاتی به وجود آورد و برنامه‌ها تحت تاثیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این تفکیک مرکز تئاتر مولوی زیرمجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران قلمداد شد که مانند مراکز دیگر مثل موزه مقدم، باغ نگارستان و... از زیر مجموعه‌های دانشگاه تهران محسوب می‌شوند و بروز هرگونه مشکل در دانشگاه تهران بر روی این مراکز نیز تاثیر خواهد گذاشت. از این نظر وجود شبهه درمورد واگذاری یا تغییر کاربری تئاتر مولوی غیرکارشناسی است و هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

این مدیر با تاکید بر اینکه بروز هر کاستی در این مجموعه ها برعهده شخص من خواهد بود، اظهار داشت: در طول یک سالی که دکتر اسدی مسئولیت تالار مولوی را برعهده گرفت، شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهایی بودیم که گزارش کارشناسان و رسانه‌ها گواه همین نکته است.

وی با ارائه آماری در این خصوص، افزود: سال گذشته تالار مولوی بیش از سی‌هزار تماشاگر را میزبانی کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. نمایش‌هایی که در سال گذشته در این مجموعه روی صحنه رفت، آثاری فاخر بودند که توانستند هم‌ شان دانشگاهی و هم جایگاه حرفه‌ای این مجموعه را حفظ کنند.

گل محمدی در همین ارتباط بیان کرد: در حوزه اداره مجموعه مولوی باید توجه داشته باشیم که این مجموعه برای معاونت فرهنگی تنها به عنوان یک سالن نمایش محسوب نمی‌شود و ما به عنوان حامی کلیت تئاتر دانشجویی کشور محسوب می‌شویم که سه تقسیم بندی را ایجاب می‌كند. نخست تئاترهای دانشجویی تولید شده توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه، دوم آثار دانشجویان سایر دانشگاه‌ها که خود را موظف به حمایت از آنها می‌دانیم و سوم نمایش‌ها و آثار هنرمندان حرفه‌ای تئاتر که متقاضی به روی صحنه بردن خود در این مجموعه هستند. ولی تاکید می‌کنم رسالت اصلی ما رسیدن و پرداختن به تئاتر دانشگاهی محسوب می‌شود پس با سالن‌های خصوصی و نیمه خصوصی سطح شهر تفاوت اساسی داریم.

سعید اسدی در ادامه این نشست ضمن اشاره به اینکه طی دو سال گذشته با تلاش همكاران فضایی ایجاد شد تا دانشگاهیان مجموعه مولوی را به عنوان خانه خود مد نظر قرار دهند، تصریح کرد: طی این مدت برای تئاتر دانشگاهی شانی حرفه‌ای درنظر گرفتیم و می‌خواستیم دانش‌آموختگان جدی‌ترین فعالیت‌های خود برای حضور در صحنه حرفه‌ای تئاتر کشور را از طریق این محل تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای آثار در تالار مولوی باید سقف فعالیت‌های دانشجویی به حساب بیاید، افزود: بهترین‌های خلق شده توسط دانشجویان باید به معرض دید مخاطبان و کارشناسان گذاشته شود و ما شاهد بودیم طی دو سال گذشته آثار دانشجویان با کمترین امکانات و بدون بهره گرفتن از چهره‌های شناخته شده و رفتارهای مرسوم در سطح تئاتر اصلی كشور توانستند بیش از 30 هزار مخاطب را به سالن‌های نمایش مولوی بیاورند و تئاتری ارائه کنند که وجهه فرهنگی داشته باشد و بتواند در حدود نسبی مخاطبان را راضی نگه دارند.

مدیر مجموعه مولوی در ادامه صحبت‌ها به مشکلات سد راه خود اظهار داشت: متاسفانه در حین كار با مشکلاتی مواجه شدیم که نخستین آن مسائل مالی است و اگر چه مجموعه مولوی جزو ساختار دانشگاه تهران محسوب می‌شود؛ نتوانست منابع و بودجه اختصاصی برای برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی نشستی که هفته گذشته با مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد، ایشان اعلام کردند که در حال رایزنی برای پرداخت مبلغ حمایت وعده داده شده هستند. همچنین تفاهم‌نامه جدیدی برای در اختیار گذاشتن سالن‌های مولوی برای همكاری در برگزاری جشنواره‌های مركزهنرهای نمایشی بسته خواهد شد.

اسدی همچنین با بیان اینكه امروز تنها خاطره‌ای از كانون تئاتر دانشگاهیان كشور باقی مانده است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌كنم این كانون مجدد تشكیل شود تا از این طریق بتوانیم ارتباط موثری با اساتید و مدیران گروه‌های دانشگاه‌های تئاتری كل كشور برقرار كنیم. من بارها به مسئولان مركز هم عنوان كردم كه می‌توان این كانون را در مركزهنرهای نمایشی تشكیل داد تا اگر قرار است كمكی هم به جریان تئاتر دانشگاهی كشور بشود از طریق این كانون صورت بگیرد.

وی با تاكید بر اینكه ما باید سازوكاری طراحی كنیم تا مشكلات گذشته دوباره پیش نیاید، افزود: در مدت مدیریت خود سختی‌های بسیاری را متحمل شدم چراكه هم باید تحت قوانین مركزهنرهای نمایشی عمل كنم و هم زیرنظر قوانین داخلی دانشگاه تهران جریان امور را اداره كنم. ما برای حفظ این سالن به یک عزم عمومی نیاز داریم.

این مدیر اضافه كرد: حتی پس از سفر به كشورهای اروپایی شاهد شهرت مجموعه مولوی در این كشورها بودیم. با مدیركل مركزهنرهای نمایشی بنا داشتیم طی سفر به كشور رومانی و عقد قرارداد مشترك با مراكزتئاتر دانشگاهی این كشور موجبات تبادل علمی دانشگاهی را فراهم كنیم و در ادامه قصد ثبت مجموعه در واحد علمی یونسكو و دریافت كرسی مطرح شد تا با جریان جهانی تئاتر پیوند برقرار كنیم كه متاسفتانه به دلیل بروز این مشكلات فعلا مغفول مانده اما در سال جدید به طور جدی پیگیری خواهد شد.

گل محمدی در ادامه درباره رفع شدن مسائل بودجه‌ای مجموعه اظهار کرد: ما در مورد بودجه‌ها از ساز و کار دولتی پیروی می‌کنیم که ابتدا بودجه پیشنهاد و سپس در اداره طرح و برنامه تصویب می‌شود و پس از آن به گروه‌ها ابلاغ خواهد شد. در سال گذشته تفکیک دو معاونت از یکدیگر برزخی را به وجود آورد که شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه شدیم. با این حال تالار مولوی موفق شد درخشان ظاهر شود. اما اگر بیش از 20% انتظار افزایش بودجه داشته باشیم امكان دارد كل بودجه تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم مشکل داریم منظور ما فاصله زیاد با مطلوبی است که در نظر گرفته‌ایم. اینطور نبود که دانشگاه تالار مولوی را مجزا از خود بداند و هر آنچه اتفاق افتاد به خاطر مسائلی بود که در تمام بخش‌های کشور از نظر اقتصادی با آن مواجه شدیم اما هیچ گاه اجازه ندادیم چراغ تالار مولوی خاموش بماند.

این مدیر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکانی برای جذب حامیان مالی وجود دارد یا خیر گفت: به دلیل شهرت دانشگاه تهران نمی‌توانیم با هر گروهی وارد معامله شویم و حاضر نیستیم برای جلب حمایت مالی به هر کسی اجازه بدهیم که آرم یا نشان خود را در کنار برند علمی دانشگاه تهران قرار دهد اما از حضور مراکز علمی و فرهنگی در خصوص حمایت مالی استقبال می‌کنیم.

گل محمدی همچنین اضافه کرد: در این رابطه نشست‌های مشترک با مدیران مختلف فرهنگی ازجمله دکتر مجید سرسنگی داشتیم که به خاطر جایگاه علمی در دانشگاه تهران و همچنین مدیریتی در خانه هنرمندان ایران از ایشان انتظار حمایت می‌رفت که خوشبختانه ایشان نیز استقبال کردند. وزارت ارشاد هم قرار شد بدهی دو سال قبل خود را پرداخت کند تا کمی از مسائل ما کاسته شود.

گل‌محمدی در این جلسه ضمن اشاره مجدد به ماجرای استعفای سعید اسدی اظهار داشت: مسئله‌ی استعفای آقای اسدی اصلا شخصی نبود و هیچ اختلاف سلیقه‌ای میان و ایشان وجود نداشت که موجب استعفا شود. دکتر اسدی در تلاش است تا جزو هیات علمی دانشگاه تهران شود كه امیدواریم این اتفاق بیفتد چون علاقه زیادی ندارد به عنوان یك كارمند دانشگاه تهران فعالیت‌های خود را پیش ببرد. مشکلات مالی باعث شد سال گذشته آنگونه که می‌خواستیم نتوانستیم برنامه‌ها را پیش ببریم و دیدم که بهتر است تالار مدتی تعطیل بماند.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینكه برخی از گزارش‌های رسانه‌ها جنجال‌سازی بوده است درباره‌ی برپایی دیرهنگام نشست خبری اظهار كرد: سال گذشته برنامه‌ای بود و طبق آن پیش می‌رفتیم حس می‌کردیم هر گونه تنش می‌تواند جلوی برنامه‌های ما را بگیرد. اصلا قرار نبود استعفای آقای اسدی رسانه‌ای شود اما در روابطی که میان ما و شما وجود دارد به هر حال این مسئله مطرح شد. اصلا نمی‌خواستیم مشکل و وقفه‌ای پیش بیاید. امروز هم که این نشست را گذاشته‌ایم به خاطر ایجاد تنش نیست و فقط برای اعلام برنامه‌ها است.

سعید اسدی در ادامه صحبت‌ها اظهار کرد: در جلسات با نهادهای دیگر به این مسائل پرداختیم که باید یک ساز و کاری وجود داشته باشد و بارها گفتم تالار مولوی مانند نهادی خارج از محدوده به حساب می‌آید چون از طرفی وزارت علوم خود را تولید کننده تئاتر نمی‌داند و مرکز هنرهای نمایشی هم در زمینه حمایت از تولید آثار به ما توجهی نمی‌کند. البته دانشگاه تهران توجه‌هایی داشته است اما این به تنهایی کافی نیست.

وی با بیان اینکه باید ساز و کاری داشته باشیم تا به سالن‌های دانشگاهی کمک شود، تصریح کرد: قرار بر این شد که حساب بانکی جداگانه‌ای برای مجموعه مولوی درنظر گرفته شود تا پس از افتتاح و معرفی به نهادهای دیگر بتوانیم از کمک‌های مالی آنها از پیشبرد اهداف خود بهره بگیریم.

اسدی همچنین گفت: همه می‌دانند من نسبتی با جایی و یا گروهی ندارم و خیلی آرمان‌گرایانه برای به راه انداختن جریانی فرهنگی قدم پیش گذاشتم. من مدیریت تالار مولوی را در ادامه آموزش و تدریس در دانشگاه قلمداد می‌کنم. اما مسائلی پیش آمد که موجب شد احساس کنم شرایط برای ادامه کار مهیا نیست. اعتقاد دارم سرویس دادن به هنرمندان و مخاطبان باید در حد نام تئاتر دانشگاهی و دانشگاه تهران اتفاق بیفتد كه وقتی جز این می‌شود بار روانی برای مدیر ایجاد خواهد شد.

وی افزود: برطرف شدن کاستی‌هایی مثل حساب جداگانه و نیز جذب نیروی انسانی ازجمله مواردی بود که به خاطر قول مساعد مدیران موجب شد مجدد به سر کار برگردم و امیدوار هستم با عزمی که از سوی آقای گل محمدی شاهد هستیم این وعده ها عملی شود و کار ادامه یابد.

اسدی با تاکید بر اینکه در این راه از خانه تئاتر نیز انتظار حمایت داریم، گفت: خوشبختانه کانون کارگردانان خانه تئاتر در ماه پایانی سال گذشته طی صدور بیانیه‌ای انتظارات خود را برای حمایت از تالار مولوی اعلام کرد اما من فكر می‌کنم تمامی انجمن‌های این مجموعه صنفی باید از ما حمایت کند.

مدیر مجموعه مولوی ضمن بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته هیچ کاری در تالار مولوی انجام نداده است، اظهار کرد: تمام مسائل به این دلیل بود که بتوانیم شرایطی مهیا کنیم تا پاسخگوی مطالبات عمومی باشیم. هزینه روانی کار در مجموعه مولوی بسیار زیاد است چون شما علاوه بر قرار گرفتن در موقعیت حمایت از اجرای عمومی نمایش‌ها باید برای تولید آثار نیز کمک کنید که واقعا از توان ما خارج است.

اسدی همچنین به تراز پایین مالی و درآمدهای كم تالار مولوی اشاره کرد و اظهار داشت: کسی از درون مجموعه خبر ندارد و من ابایی ندارم که بیان کنم به عنوان نمونه سیستم برق مجموعه مولوی نیاز به تجهیز و بهسازی دارد که امکان آن مهیا نیست.

وی افزود: بعداز تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر، تالار مولوی امکانات فنی بسیار خوبی در زمینه نورپردازی در اختیار دارد. اما متاسفانه به دلایل مشکلات عدیده امکان بهره‌برداری از این مجموعه ندارد.

او همچنین تصریح کرد: این تالار نیاز دارد که در شرایط ظاهری سالن تغییراتی به وجود بیاید. همه شما شاهد هستید صندلی‌های مجموعه به گونه‌ای شده است که مخاطب نمی‌تواند دو ساعت به تماشای یک نمایش بنشیند و دانشگاه تهران هم از عهده تمام این موارد برنمی‌آید که در این زمینه انتظار زیادی از شهرداری تهران داریم.

سعید اسدی با تاکید مجدد بر این نکته که هیچ علاقه‌ای به مدیریت ندارم و هر لحظه که اشاره شود تا پست خود را به فردی دیگر واگذار کنم عملی خواهد شد، گفت: وعده‌هایی به من داده شده که امیدوارم این وعده‌ها عملی شود تا مشکلات را برطرف كنیم. به این نکته نیز باید اشاره کنم که مخاطب استعفای من نهادهای دیگری جز دانشگاه تهران هم بودند به این دلیل که اعتقاد دارم تالار مولوی می‌تواند به عنوان میراث ملی ثبت شود و در آینده باید مانند تئاتر شهر تلاش برای ثبت جهانی آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته ما استاد سمندریان را از دست دادیم و اعتقاد دارم تنها مراسم در شان علمی و فرهنگی ایشان در مولوی برگزار شد. چرا ما فقط هنگام برگزاری جشنواره‌ها به اهمیت مولوی پی می‌بریم اما وقتی که درد و مشکلی وجود دارد افراد به ما رجوع نمی‌کنند و در نشست‌های خود مدیریت را به کاسب کاری متهم می‌کنند؟

این مدیر در پایان اظهار كرد: حتی می‌توانم اعلام كنم رایگان مجموعه را اداره خواهم كرد اما نمی‌توانم حیثیت خود را گرو بگذارم چراكه پست مدیریت نه تنها برای من شهرت نیاورد بلكه موجب شد میزانی از محبوبیت خود در میان دانشجویان و هنرمندان را از دست بدهم چراكه باید از میان آثار دست به انتخاب می‌زدم و همین عاملی می‌شد تا افرادی مانند فردی كه همه او را می‌شناسید هركجا كه نشست علیه بنده صحبت كند و حتی چند مرتبه به خانواده من توهین كرد. ما چیزی برای خود نمی‌خواهیم تنها در تلاش هستیم مشكلات تالار مولوی برطرف شود.

این جلسه در پایان با تاكید مجدد خبرنگارن بر حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برای حمایت كامل از سعید اسدی به پایان رسید كه گل‌محمدی قول همكاری همه جانبه داد و تاكید كرد معاونت فرهنگی و سعید اسدی در یك گروه قرار دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز