خبرگزاری کار ایران

اشكان خیل‌نژاد:

نظارت سخت بر آثار دانشجویی موجب بی‌اعتمادی هنرمندان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۲۴

خیل‌نژاد: شاید در اثری كه دانشجو خلق می‌كند انتقاد و بی‌پروایی وجود داشته باشد، این ایراد محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد؛ اصلا ویژگی آثار تئاتر دانشگاهی همین پرشور و حرارت بودن آن است.

ایلنا: اشكان خیل‌نژاد معتقد است بیشتر مخاطبان آثار نمایشی جشنواره دانشگاهی افراد كارشناس و متخصص این حوزه هستند، بنابراین وجود نگاه نظارتی به این آثار مانند آنچه در مركزهنرهای نمایشی اعمال می‌شود؛ اعتماد هنرمند نسبت به مدیران را از همین ابتدا دچار خدشه می‌كند و این بی‌اعتمادی موجب خواهد شد هنرمندان همواره آروزی تغییر مدیر را داشته باشند كه سرچشمه بی‌ثباتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خیل‌نژاد كه سال گذشته نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» را در تالار مولوی به روی صحنه برد درباره كیفیت آثار حاضر در جشنواره شانزدهم، گفت: جشنواره در دوره جدید تقریبا ادامه همان مسیری را پشت‌سر می‌گذارد كه طی چند دوره اخیر داشت، اما باید انتظار بكشیم و نتیجه را در اجرای عمومی آثار موفق ببینیم. با توجه به اینكه فرصت نشد همه آثار جشنواره را تماشا كنم اما در كل فكر می‌كنم اتفاقات بدی نیفتاده باشد، در میان مخاطبان و گروه‌های نمایشی كه من با آن‌ها صحبت كردم هم رضایت نسبی از آثار وجود دارد.

وی در ارتباط با اجرای عمومی آثار جشنواره در تالار مولوی و اخبار رسیده مبنی‌بر آغاز به فعالیت مجدد این مجموعه اظهار كرد: با آمدن مجدد آقای اسدی به شروع دوباره فعالیت‌های مولوی امیدوار هستم. با توجه به دقت و اهمیتی كه سعید اسدی به آثار نمایشی خلق شده توسط هنرمندان دانشگاهی می‌دهد برای برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی چه سالنی بهتر از مجموعه مولوی وجود دارد؟ هیمن نكته كه مولوی با توجه به تمام مشكلات سالن در اختیار جشنواره گذاشته است را باید نشانه‌ای مثبت دانست.

این هنرمند جوان همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا برای سال جدید اثر نمایشی به روی صحنه خواهد برد یا خیر، گفت: با توجه به شرایط كشور و نزدیك شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی برای شروع تولید نمایش در كوتاه مدت حداقل تا مشخص شدن نتایج انتخابات كار دشواری خواهد بود. تغییرات مدیریتی كه در پیش است نیز بر میزان این احتیاط اضافه می‌كند و فعلا مثل بسیاری دیگر از مردم و هنرمندان منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات هستم.

وی ضمن اشاره به جدول برنامه‌های بیشتر سالن‌های نمایش افزود:این روزها به هر مدیری مراجعه كنیم پاسخ آن‌ها این خواهد بود كه جدول اجراها قبلا مشخص شده و سالن‌ پر است. من به هرحال علاقه دارم در سال جدید نمایشی اجرا كنم و متن‌هایی هم برای پیشنهاد درنظر دارم تا پیشنهاد كنم اما علاقه‌ای به نه شنیدن ندارم.

خیل‌نژاد اضافه كرد: با توجه به حضور مجدد آقای اسدی در تالار مولوی در صورتی‌كه كار ادامه پیدا كند احتمال دارد متن‌های مورد نظرم را به ایشان پیشنهاد كنم تا یكی از آن‌‌ها در نوبت اجرا قرار بگیرد اما اگر اجرا در مولوی امكان‌پذیر نباشد پیشنهاد خود را به سالن فرهنگسرای نیاوران ارائه می‌كنم. یك ایده هم برای خلق و اجرای كار در سالن استاد سمندریان دانشگاه تهران دارم كه باید ببینیم بعد از نشست مسئولان دانشگاه تهران، آقای اسدی و خبرنگاران چه مسائلی مطرح می‌شود سرانجام مولوی چه می‌شود.

كارگردان نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» در ارتباط با سیاست‌های سال‌های اخیر مسئولان دانشگاه تهران و دبیرخانه جشنواره در برخورد با آثار نمایشی حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی اظهار داشت: فكر می‌كنم طی سال‌ها و دوره‌های اخیر به‌خصوص بعد از دوره‌ دوازدهم كه سیاست‌ها توسط ناصر حبیبیان دست‌خوش تغییر شد حساسیت‌ها بر آثار دانشجویان بیشتر شده است.

وی تصریح كرد: روند كار تا سال 88تقریبا مثل سابق بود اما از دوره سیزدهم به بعد آثار با حساسیت‌ بیشتری مواجه شد چرا كه این جشنواره بازخورد خوبی دارد و بسیار مورد توجه دانشگاهیان و حتی افرادی است كه خارج از جریان دانشگاهی فعالیت می‌كنند توجه ویژه‌ای به این رویداد می‌كنند. به خصوص كه این نمایش‌ها قرار است بعدا به اجرای عمومی گذاشته شود، پس مسئولان تلاش می‌كنند نگرانی‌های خود را با نظارت سخت از همان ابتدا برطرف كنند.

خیل‌نژاد با تاكید بر اینكه وجود چنین نگاهی به آثار دانشجویان اصلا مثبت نیست، بیان كرد: بسیار خوب است از همین ابتدا به هنرمندان جوان اعتماد شود چون فردی مثل من كه متولد پس از انقلاب هستم در همین نظام تربیت شده و آموزش دیده‌ام، پس حساسیت‌ها را می‌شناسم و نمایشی تولید نمی‌كنم كه با قواعد اخلاقی و انسانی حاكم بر كشورم در تضاد باشد. شاید در اثری كه دانشجو خلق می‌كند انتقاد و بی‌پروایی وجود داشته باشد، این ایراد محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد؛ اصلا ویژگی آثار تئاتر دانشگاهی همین پرشور و حرارت بودن آن است.

وی تصریح كرد: آثار راه‌یافته به جشنواره طی فرایندی كارشناسی شده تنها دو اجرا یا دو روز برای متخصصان و كارشناسان و علاقه‌مندان جدی اجرا می‌شود پس باید اجازه بدهیم مفاهیم دقیق منتقل شود و نباید نگاه نظارتی مانند آنچه مركزهنرهای نمایشی بر آثار اعمال می‌كند داشته باشیم. گاهی اوقات شاهد هستیم سخت‌گیری‌ها مانند موارد نظارتی سازمان صدا و سیما اعمال می‌شود و مثلا به نویسنده یا كارگردان می‌گویند كلمه سگ زشت است و شاید بهتر باشد واژه دیگری جایگزین كنید.

این هنرمند جوان در پایان گفت: چنین رویكردی از سوی مدیران موجب می‌شود اعتماد هنرمند جوان نسبت به مدیر از ابتدای فعالیت دچار خدشه شده و با نگاهی منفی با هر مدیر دیگر طرف شود كه این روند پس از دوران دانشگاه و ورود به جریان تئاتر حرفه‌ای كشور ادامه پیدا خواهد كرد، به همین علت همه آرزو می‌كنند مثلا فلان مدیر هرچه زودتر تغییر كند بلكه گشایشی در كارها صورت بگیرد و این نوع نگرش عامل بی‌ثباتی خواهد شد. اما از طرفی همه دانشجویان برای ماندگاری مدیری مانند سعید اسدی آرزو می‌كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز