خبرگزاری کار ایران

یادداشت// مرور و نقدی بر آزمون دکتری ۹۲؛

ابهام طراحی جهت دار سوالات کنکور دکتری تخصصی سوال بزرگ داوطلبان

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۹۳

سوال اینست در آزمونی با این درجه اهمیت آیا نباید پیش بینی‌های لازم برای سردی هوا را کرد یا شاید استعلام وضعیت از هوا‌شناسی در برنامه ریزیهای ما جایی ندارد. آیا شرایط محل یرگزاری آزمون و دسترسی‌های حمل ونقل برای رسیدن به محل آزمون و در داخل خود محل آزمون مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

ایلنا: روز جمعه آخرین آزمون دکتری در دوره تصدی‌گری دولت فعلی برگزار شد. آزمونی که با شعار برقراری عدالت آموزشی شکل گرفت. تغییر ساختار جمعیتی و افزایش جمعیت جوان و تحصیلکرده موجی سیل گونه را به جای بازار کار روانه نظام آموزش عالی کرد واین افزایش تقاضا در دوره‌های تحصیلات تکمیلی منجر به تغییر در شیوه برگزاری آزمون بصورت متمرکز گردید.

هرچند همگان می‌دانند که مسئولان تمام همت خود را برای تحقق وعده عدالت آموزشی به کار می‌بندندو این تلاش‌ها برای برگزاری خوب آزمون قابل تقدیر است اما نقدهایی نیز بر آن وارد است. که این نقد از دو جنبه قابل بررسی است. اول نقد بر ساختار آزمون و دوم موارد اجرایی حین برگزاری آزمون.

در مورد ساختار آزمون بیشترین ابهامات در مورد چگونگی انتخاب دروس برای آزمون وبودجه بندی سوالات امتحانی در هر رشته است که وقتی همراه با سوالات غیر استاندارد در آزمون می‌شود تفکر شرکت کنندگان در آزمون را به این سمت سوق می‌دهد که نکند سوالات جهت دار و برای گروه خاصی طراحی شده است. البته وقتی این امر رنگ بیشتری می‌گیرد که تغییر دروس امتحانی ازدروسی اختصاصی اعلام شده به دروسی عمومی و کلی برای آزمون راموقع ثبت نام درسال ۹۰ می‌بینیم وبرعکس آن در چرخشی ۱۸۰درجه دردروس امتحانی در سال ۹۱ مواجه می‌شویم حال رشته‌ای مانند مهندسی محیط زیست که در آن عنوان گرایش تحصیلی را بجای دروس امتحانی اعلام می‌کنند و دانشجویان نمی‌دانند که چه مواد درسی را باید بخوانند جای خود را دارد. البته در این میان حساب افزایش ظرفیت‌ها و تغییر وزن مصاحبه جداست وسوالی بی‌پاسخ که اطلاع رسانی به موقع برای تغییرات احتمالی بعدی کجای برنامه ریزی مسئولان است. و وزن نظرات کار‌شناسان وزارت علوم وسازمان سنجش در این تغییرات بیشتر است یا اساتید گروههای تخصصی.

در موارد اجرایی بررسی‌ها نشاندهنده این است که در بسیاری از حوزه‌های با توجه به سردی هوا داوطلبان در رسیدن به محل آزمون و در حین برگزاری آزمون دچار مشکلاتی بوده‌اند. صندلی‌های فلزی یا بعضا خراب هم که پای ثابت همهٔ آزمونهاست. همین بررسی‌ها خبر از برخورد‌های بدعوامل حراست حین ورود به محل و عوامل اجرایی در موقع برگزاری آزمون در برخی حوزه‌ها را می‌دهد. حتی تعدادی از شرکت کنندگان اعلام کردن دیدن عوامل حفاظتی آزمون با لباسهای فرمی شبیه پلیس در‌‌ همان ورود به جلسه آن‌ها رادچار استرس کرده است. وضعیت تغذیه و آب هم جای خود را دارد. فاصله ۲ ساعته آزمون صبح وعصر ونبود برنامه‌ای مشخص در این فاصله زمانی هم موضوع قابل توجهی است.

حال سوال اینست در آزمونی با این درجه اهمیت آیا نباید پیش بینی‌های لازم برای سردی هوا را کرد یا شاید استعلام وضعیت از هوا‌شناسی در برنامه ریزیهای ما جایی ندارد. آیا شرایط محل یرگزاری آزمون و دسترسی‌های حمل ونقل برای رسیدن به محل آزمون و در داخل خود محل آزمون مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. یا اینکه ترافیک اطراف محل برگزاری نبودن جای پارک نداشتن دسترسی حمل و نقل عمومی مد نظر مسئولان اجرایی نبوده است.

اگر این آزمون به همین شیوه در سال آینده برگزار شود و تغییری در ساختار دروس امتحانی و روند اجرایی آزمون نباشد با توجه به مشکلات پیش روی داوطلبان توصیه می‌شود برای آزمون بعد به اندازه کافی آب و غذا همراه داشته باشند و با بررسی پیش بینی‌های وضعیت هوا داشتن لباس مناسب و وسایل گرمایشی قابل حمل را در نظر بگیرند البته داشتن یک فلاسک چای حتما راهگشاست. یادگیری اسکیت هم به عنوان یک وسیله حمل ونقل در محل آزمون یا شرایط ترافیکی اطراف آنجا می‌تواند موثر باشدوالبته دیدن یک فیلم خشن شب قبل از آزمون حتما به شما در تحمل شرایط روز آزمون کمک می‌کند.

روح الله باقری

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز