خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

ساخت حمام خورشیدی توسط جوانان عشایری

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۰۱

بالغ بر هزار خانوار عشایر در فصل ییلاق و قشلاق در استان مرکزی هستند که معروف‌ترین این قوم‌ها منسوب به شاهسوند‌های بغدادی هستند و ایلات این استان در ۸۰ رشته از صنایع دستی مهارت ویژه‌ای دارند.

ایلنا: مدیرکل سازمان میراث فرهگی و گردشگری استان مرکزی از ساخت حمام خورشیدی و تلمبه بادی به دست جوانان عشایر این استان خبر داد.

مجتبی رضوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در حاشیه جشنواره ملی صدای عشایر از ساخت حمام خورشیدی به دست جوانان عشایر استان مرکزی خبر داد و گفت: این حمام که از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند با سوارشدن روی چرخ. قابل حمل و استفاده در زمان کوچ عشایر به ویژه در مناطق کهستانی است.

مدیرکل سزمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی همچنین از ساخت تلمبه بادی در این استان خبر داد و افزود: این تلمبه برای چاه‌های خشک شده در مناطق کوهستانی ساخته شده است که با استفاده از نیروی انسانی، الکتریکی یا بادی جراین باقی مانده در چاه رافعال می‌کند و آب را از قسمت‌های پایین چاه به بالالی چاه هدیت می‌کند و آب چاه را در اختیار گله‌ها و ایل‌های عشایر قرار می‌دهد.

وی درباره آداب و رسوم عشایر استان مرکزی، اظهار کرد: بالغ بر هزار خانوار عشایر در فصل ییلاق و قشلاق در استان مرکزی هستند که معروف‌ترین این قوم‌ها منسوب به شاهسوند‌های بغدادی هستند و ایلات این استان در ۸۰ رشته از صنایع دستی مختلف همچون بندبافی، کراهای چرم، گلیم، سیاه چادر ف جاجیم، جوال بافی و دستبافته‌های سنتی مهارت ویژه‌ای دارند.

رضوانی ادامه داد: هدف اصلی ما در سال آینده این است که صنایع دستی ایلات عشایر این استان را به صورت کامل تحت پوشش قرار بدهیم.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور درباره مراسم و رقص چله زمستان عشایر اراک، افزود: این رقص یکی از میراث فرهنگی و ارزشمند این مردم است که به در این رقص چوپان به نشان دوازده ماه سال به خود دوازه زنگوله می‌آویزد و در این رقص با فردی به عنوان عروس همراه است و یک نفر نیز به عنوا توبره کش این دو نفر را دنبال می‌کند.

رضوانی ادامه داد: این مراسم در ۱۰ بهمن ماه و پس از گذشت چهل روز از زمستان برگزار می‌شود و این معنا را دارد که سختی زمستان گذشت و بهار در حال نزدیک شدن است؛ خوشبختانه این آیین فرهنگی ایلات استان سال گذشته ثبت ملی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز