خبرگزاری کار ایران

ایلنا از غارت عرصه‌های جنگلی زاگرس گزارش می‌دهد؛

زمین خواری به بهانه ایجاد اشتغال

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۵

مقامات اجرایی منطقه به جای چراغ سبز نشان دادن و حمایت‌های غیر قانونی از برخی متجاوزین فرصت طلب در منطقه، باید مانع گسترش تجاوز سودجویانه به جنگل‌های منطقه شوند.

ایلنا: منطقه جنگلی فلارد در منطقه زاگرس مرکزی طعمه جدید زمین خواران است که بهانه ایجاد اشتغال، زمینه را برای این سودجویان هموار کرده است.

هومان خاکپور، فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت نهایی جنگل فلارد مدعی شد: جنگل فلارد در حالی مورد تجاوز قرار گرفته که برخی از مقامات اجرایی به بهانه حمایت از جوامع محلی، مأموران منابع طبیعی را برای سکوت تحت فشار قرار داده اند.

این فعال محیط زیست در رابطه با زمین خواری و سکوت مسئولان در قبال تجاوز به جنگل‌های فلارد توضیح می‌دهد: زراعت در زیراشکوب درختان از گذشته ریشه در تأمین معیشت سنتی وابسته به جنگل داشته و متأسفانه در میان دولتمردان همه دولت‌ها گذشته هیچگاه نگاه جامع نگرانه‌ای به طراحی چیدمان توسعه و برخورداری این مناطق از سهم اشتغال‌های غیر وابسته به منابع طبیعی وجود نداشته است.

این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: معیشت سنتی دامداری و کشاورزی سایه شوم خود را بر سر جنگل‌های ارزشمند انداخته است و نباید فراموش کنیم که سرانجام این بی‌ توجهی‌ها، نزدیک شدن جنگل‌‌ها به آستانه تخریب و تهدید جدی تنوع زیستی گیاهی و جانوری و وقوع پدیده فاجعه بار بیابان زایی در این مناطق است.

وی در رابطه با کارایی جنگل و نقش مهم جنگل در زندگی ساکنان روستایی اضافه می‌کند: همین کارکردهای زیست محیطی و تأثیر غیرقابل کتمان جنگل‌ها در نفوذ و ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و انباشته شدن رسوبات در پشت سدهای بزرگ بوده که در قوانین و مقررات منابع طبیعی کشور، هر نوع واگذاری جنگل‌ها مطلقا ممنوع اعلام شده و حفاظت و پاسداری از آن‌ها در رأس وظایف و مأموریت‌های سازمان جنگل‌ها قرار گرفته.

خاکپور ادامه می‌دهد: تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ملزم و مکلف به همکاری در صیانت از این منابع حیاتی کشور هستند. زیرا منابع ارزشمندی که بدون شک در هیچ زمانی مانند امروز، این گونه شکننده و با تهدیدهای طبیعی مثل تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی و تهدیدهای انسان ساز از قبیل زراعت در زیراشکوب، چرای مفرط دام، قطع جنگل، طغیان آفات و بیماری‌ها، آتش سوزی‌ها، ریزگرد‌ها، ‌‌‌‌ رها سازی زباله و پروژه‌های عمرانی مخرب مواجه نبوده‌اند.

این فعال محیط زیست در رابطه با آخرین وضعیت جنگل فلارد تصریح می‌کند: جنگل فلارد واقع در شهرستان لردگان در چهار محال و بختیاری تحت تجاوز قرار گرفته است و این در حالی است که برخی از عالیترین مقامات اجرایی منطقه به بهانه حمایت از جوامع محلی، مأموران منابع طبیعی را تحت فشار قرار داده و در این شرایط حساس و شکننده، در برابر تجاوز به عرصه‌های جنگلی برای زراعت غیرقانونی در زیراشکوب درختان سکوت کرده‌اند.

وی این سکوت را موجب ترویج بی‌قانونی دانسته و اضافه می‌کند: منطقه فلارد یکی از بهترین رویشگاه‌های جنگلی استان چهار محال و بختیاری بوده که با تلاش و زحمات مأموران منابع طبیعی، کمترین تجاوزات و تخریب در جنگل‌های آن رخ داده و نسبت به دیگر مناطق جنگلی لردگان از وضعیت نسبتا» بهتری برخوردار است.

خاکپور ضمن تاکید بر لزوم مقابله مقامات عالی منطقه با تجاوزگران به جنگل فلارد خاطر نشان می‌کند که مقامات اجرایی به جای چراغ سبز نشان دادن و حمایت‌های غیر قانونی از برخی متجاوزین فرصت طلب در منطقه، باید در این شرایط حساس از مأموران منابع طبیعی پشتیبانی و مانع گسترش تجاوز سودجویانه به جنگل‌های منطقه شوند.

به گفته وی پشتیبانی‌های قانونی مقامات از مأموران منابع طبیعی و حضور قانون محور و آینده نگر در منطقه، می‌تواند به شایعات تحریک کننده این متجاوزان فرصت طلب در روستاهای منطقه پایان داده و تا دیر نشده، آنان را برای تن دادن به قانون تشویق کند و از ورود خسارت‌های جبران ناپذیر به جنگل‌های این منطقه و سایر روستاهای لردگان جلوگیری کنند.

این فعال محیط زیست استفاده مناسب از جنگل‌ها را علاوه بر حفظ منابع طبیعی ملی یک فرصت خوب اشتغالزایی دانست و متذکر می‌شود: راهکار خروج از چالش‌های اقتصادی و اشتغال زایی منطقه هرگز هزینه کردن غیراصولی و نادانسته سرمایه‌های طبیعی آن منطقه نیست.

به اعتقاد این فعال محیط زیستی، نهادهای اجرایی مؤثر در حوزه معیشت مردم، باید وظایف قانونی خود در راستای ایجاد فرصت‌های اشتغال سازگار و طبیعت محورانه در منطقه انجام دهند و با بهره گیری از ظرفیت‌های حقیقی اشتغال‌زایی در زمینه‌های گردشگری طبیعی، کشاورزی نوین، کشت گیاهان دارویی صنعتی و توسعه صنایع سازگار، انتظارات مردم منطقه را پاسخ دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز