خبرگزاری کار ایران

حسینیه کربلایی‌ها در تهران؛ نتیجه اخراج ایرانیان از عراق

کد خبر : ۲۱۸۰۲

پس ازمدت‌ها عراقیان ساکن ایران بدنبال برگزاری مراسم عزاداری محرم بودند که بیشتر آنان در بازار شاغل بودند و به همین در نزدیکی محل اشتغالشان مسجد طریوج (کربلایی‌ها) را در سال ۱۳۴۷ تاسیس کردند که این بنا تاامسال در حال تکمیل بوده است.

ایلنا: یک تهران‌شناس در رابطه با حسینیه کربلایی‌ها در تهران گفت: استقبال از این حسینیه توسط عراقیان مقیم ایران نتیجه اخراج ایرانیان ازعراق توسط صدام بود و در این حسینیه اعراب با اجرای مراسم مذهبی خودشان به عزاداری می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرالله حدادی در بازدید از تکیه درخونگاه تصریح کرد: نامگذاری این تکیه به سبب جریان درگیری بین دو تکیه سنگلج و چاله میدان است که در ‌‌‌نهایت جهت خون‌بس و صلح بین این دو تکیه نخل هیات چاله میدان به هیات سنگلج گرو داده شد و از این به بعد هیات چاله میدان را به هیات خون درگاه نامگذاری کردند.

این تهران‌شناس ادامه داد: متاسفانه در گذشته بین دسته‌های عزاداری در ایام محرم درگیری‌هایی رخ می‌داد که پس از تغییر و تحولات سیاسی این درگیری‌ها کاهش یافت و در ‌‌‌نهایت به صفر رسید.

حدادی در رابطه با مراسم طشت‌گذاری در حسینیه اردبیلی‌ها واقع در تهران افزود: در این مراسم طشتی را بزرگان مجلس ضمن اجرای مراسم مرثیه خوانی به سمت محراب می‌برند و کوزه‌های مملو از آب را ضمن اجرای مراسم در تشت می‌ریزند و در ‌‌‌نهایت آب تشت به عنوان تبرک بین عزاداران تقسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: این مراسم اشاره به حادثه روز دوم محرم داردکه در تاریخ طبری نیز ثبت شده است که در آن روز امام حسین و یارانش بعد از رویایی با دشمنان، آنان و اسب‌هایشان را آب دادند.

این کار‌شناس ضمن بازدید از حسینیه کربلایی‌ها در رابطه با تاریخچه این حسینیه خاطرنشان کرد: پس از مناقشه بین ایران وعراق دستور اخراج ایرانیان توسط صدام اعلام شد و تمام ایرانیان نیز ساکن عراق از این کشور خارج شدند و هم چنین پس از کشف حجاب توسط زضا خان بسیاری از مراجع تقلید از ایران عازم عراق شدند و به آنجا مهاجرت کردند و این امر موجب حضور پررنگ ایرانیان در عراق شد.

حدادی ادامه داد: پس ازمدت‌ها عراقیان ساکن ایران بدنبال برگزاری مراسم عزاداری محرم بودند که بیشتر آنان در بازار شاغل بودند و به همین در نزدیکی محل اشتغالشان مسجد طریوج (کربلایی‌ها) را در سال ۱۳۴۷ تاسیس کردند که این بنا تا امسال در حال تکمیل بوده است.

وی در رابطه با جزییات مراسم عزاداری عراقیان مقیم ایران افزود: در این حسینیه عزاداری‌های سنتی مخصوص عراق به ویژه قمه زنی برگزار می‌شود که استقبال از این حسینیه توسط عراقیان مقیم ایران نتیجه اخراج ایرانیان ازعراق توسط صدام بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز