خبرگزاری کار ایران

انتقاد یک کار‌شناس جامعه شناسی:

عدم ثبت تکیه‌های قدیمی تهران در فهرست آثار فرهنگی

کد خبر : ۲۱۷۸۲

در این مکان‌ها، مراسم عزاداری از بعد از نماز صبح تا نماز ظهر ادامه دارد چرا که درگذشته رفت و آمد در شب سخت بود و مراسم‌های عزاداری صبح برگزار می‌شد.

ایلنا: یک کار‌شناس و جامعه‌شناس در بازدید از تکیه سادات رضوی و رضا قلی خان تصریح کرد: متاسفانه این آثار مانند بسیاری از آثارهای تاریخی به ثبت نرسیده است و ملکیت این مکان وقفی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود روشن در بازدید از تکیه سادات اخوی تصریح کرد: در دوره قاجار ۵۰ تکیه در سراسر تهران برپا شد که سادات اخوی یکی از آخرین تکیه‌هایی است که از آن دوران باقی مانده است و به سبک سنتی خود در ایام عزاداری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: تکیه نیاوران از دیگر تکیه‌های مهم و مطرح تهران است که در دوره ناصرالدین شاه احداث شد.

جامعه‌شناس در رابطه با جزئیات مراسم تکیه سادات اخوی خاطرنشان کرد: در این مکان مراسم عزاداری از بعد از نماز صبح تا نماز ظهر ادامه دارد چراکه درگذشته رفت و آمد در شب سخت بود و مراسم‌های عزاداری صبح برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: نوع مداحی در این مرکز به صورت سنتی انجام می‌شود و هم چنین زنان در هنگام مراسم عزاداری در حیاط می‌نشینند و مردان در تالار و ایوان‌های کناری حیاط به عزاداری می‌پردازند و مراسم را در نزدیکی هم برگزار می‌کنند به گونه‌ای که منبر در حیاط و در میان زنان است.

در ادامه این جامعه‌شناس در بازدید از تکیه رضاقلی خان در محله عودلاجان خاطرنشان کرد: در زمانی که تهران به صورت گسترده خیابان بندی نشده بود تکیه رضاقلی خان در کنار تکیه سادات اخوی قرار داشت که متاسفانه در اثر خیابان کشی‌های متعدد بخش عظیمی از تکیه رضا قلی خان تخریب شده است.

روشن در رابطه باجزئیات این مرکز بیان کرد: این بنا در یك نقشه قدیمی فرانسوی هم ذکر شده است که نشان از قدمت تاریخی آن دارد این بنا درگذشته یک سقاخانه و آب انبار داشته است که الان فقط تکه‌ای از قسمت تکیه آن باقی مانده است.

این کار‌شناس در رابطه با نحوه مدیریت این مکان افزود: در گذشته این تکیه مدیریت جداگانه‌ای داشت ولی اکنون به علت کوچک بودن و نزدیکی این هیات به تکیه سادات اخوی تحت نظر یک مدیریت اداره می‌شوند.

این کار‌شناس ادامه داد: متاسفانه این آثار مانند بسیاری از آثارهای تاریخی به ثبت نرسیده است و فقط ملکیت این مکان‌ها وقفی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز