خبرگزاری کار ایران

در آفریقای جنوبی انجام گرفت:

توافق کارگران معادن با شرکت‌های معدنی طلا برای افزایش مزد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۷۳

چکیده: «در سال گذشته میلادی، موج اعتصابات و تنش‌های کارگری بویژه در بخش معدن آفریقای جنوبی اگرچه در ‌‌نهایت منجر به افزایش دستمزد معدنچیان شد، اما خسارات قابل توجه اقتصادی متوجه این کشور کرد.»

اتاق معادن آفریقای جنوبی اعلام کرد که سه اتحادیه کارگری از جمله اتحادیه ملی معدنکاران موافقت نامه‌ای را با شرکت‌های معدنی فعال در بخش طلا این کشور، درخصوص میزان افزایش دستمزد معدنچیان امضاء کرده‌اند.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، «الیزه استریدوم» رییس گروه مذاکره کننده اتاق بازرگانی در بیانیه‌ای گفت: توافق صورت گرفته درخصوص میزان افزایش دستمزد معدنچیان معادن طلا، تامین کننده منافع سهامداران، کارگران و مدیران شرکت‌ها خواهد بود.
وی گفت: امضای موافقت نامه میان اتحادیه کارگری و تولیدکنندگان طلا در آفریقای جنوبی به ایجاد ثبات در صنعت معدن این کشور در دو سال آینده کمک خواهد کرد.
بیش از ۷۲ درصد از کارگران شاغل در معادن طلای آفریقای جنوبی عضو اتحادیه‌هایی هستند که روز سه شنبه این موافقت نامه را امضا کردند.
اتحادیه انجمن‌های کارگران معدن و ساختمان (آمکو)، رقیب سرسخت اتحادیه ملی معدنکاران آفریقای جنوبی تاکنون این موافقت نامه را امضاء نکرده است.
غول‌های معدنی چون آنگلوگلد آشانتی، گلد فیلدز، راند اورانیوم، هارمونی گلد، اواندر گلد، سیبانی گلد و مین ریف ویلیج، فعال در بخش تولید طلا از اعضای اتاق معادن آفریقای جنوبی هستند..
امضای این موافقت نامه، بدنبال پایان اعتصاب شمار زیادی از معدنچیان معادن طلای این کشور در روز جمعه گذشته صورت می‌گیرد.
بیش از هشتاد هزار تن از کارگران معادن طلای آفریقای جنوبی از روز سه شنبه هفته گذشته به منظور افزایش دستمزدشان اقدام به اعتصاب کرده بودند.
براساس توافق دوساله صورت گرفته میان اتحادیه‌های کارگری و اتاق معادن آفریقای جنوبی قرار است دستمزد معدنچیان از اول جولای آینده هشت درصد افزایش یابد.
براساس این توافق، میزان افزایش دستمزد معدنچیان برای سال ۲۰۱۴ میلادی نیز متناسب با نرخ تورم محاسبه خواهد شد.
علاوه براین شرکت‌های معدنی توافق کرده‌اند که هزینه‌های زندگی کارگران معادن طلا را از یکهزار و ۶۴۰ رند (۱۶۴ دلار) در طی دو مرحله به ۲هزار رند (۲۰۰دلار) افزایش دهند.
اتحادیه انجمن‌های کارگران معدن و ساختمان هنوز با این توافق صورت گرفته، موافقت نکرده است.
در ماه‌های جولای، اگوست و سپتامبر و اکتبر با توجه به پایان قراردادهای کارگری در بیشتر بخش‌های اقتصادی در آفریقای جنوبی و شروع چانه زنی‌ها میان اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان برای تعیین دستمزدهای جدید، بیش از سایر ایام سال، این کشور مواجه با تنش و اعتصابات کارگری است.
در این میان بروز اعتصابات در بخش معدن آفریقای جنوبی از جمله معادن طلا و پلاتینیوم که ستون فقرات اقتصادی این کشور شمرده می‌شود، بیش از سایر بخش‌ها، بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی قاره آفریقا را با مشکل مواجه می‌کند.
تحلیل گران اقتصادی در هفته گذشته هشدار داده بودند که گسترش اعتصاب معدنچیان معادن طلا می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه اقتصادی در طول تاریخ آفریقای جنوبی، به این کشور وارد کند.
از انتشار خبر پایان اعتصاب معدنچیان آفریقای جنوبی در روز جمعه هفته گذشته نرخ برابری رند در برابر دلار آمریکا روندی افزایشی داشته است.
در سال گذشته میلادی، موج اعتصابات و تنش‌های کارگری بویژه در بخش معدن آفریقای جنوبی اگرچه در ‌‌نهایت منجر به افزایش دستمزد معدنچیان شد، اما خسارات قابل توجه اقتصادی متوجه این کشور کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز