خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

بهداشت کارگران کوره پزخانه‌ «زیر صفر» جامانده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۶۶۱۱

کارفرما‌ها در فصول قبل، با کارگران کوره‌پزخانه‌ها رفتار مناسبی نداشتند و آن‌ها را به نحوی فراری دادند. این کارفرما‌ها در سال‌های قبل هم از اتباع غیر ایرانی استفاده می‌کردند و هم در بحث مزد، مبالغ مورد توافق را به کارگران پرداخت نمی‌کردند.

به اعتقاد بسیاری از ناظران، تعداد کارگران کوره پزخانه‌ها در سال جاری نسبت به گذشته به مراتب کمتر شده است. ریشهٔ این کاهش نیروی انسانی را می‌بایست در نحوهٔ پرداخت دستمزد و به کارگیری اتباع غیر ایرانی در سال‌های گذشته جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشکلات بیمه‌ای، اندک بودن دستمزد کارگران، عدم بهداشت کارگاه‌ها و محل سکونت و عدم نظارت بازرسان وزارت کار، تنها بخشی از مصائبی است که کارگران کوره پزخانه‌ها از سر می‌گذرانند.

غلامرضا عباسی رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران با اشاره به «فراری داده شدن کارگران کوره پزخانه‌ها» به ایلنا می‌گوید: کارفرما‌ها در فصول قبل، با کارگران کوره‌پزخانه‌ها رفتار مناسبی نداشتند و آن‌ها را به نحوی فراری دادند. این کارفرما‌ها در سال‌های قبل هم از اتباع غیر ایرانی استفاده می‌کردند و هم در بحث مزد، مبالغ مورد توافق را به کارگران پرداخت نمی‌کردند.

بهداشت زیر صفر کوره پزخانه‌ها

اما فراری شدن کارگران کوره پزخانه‌ها را نباید تنها در کمی دستمزد و به کارگیری اتباع غیر ایرانی جستجو کرد. عدم رعایت حداقل‌های استانداردهای بهداشتی در کوره پزخانه‌ها از مهم‌ترین مواردی است که کارگران را به ستوه آورده است.

در همین رابطه رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران وضعیت بهداشتی کوره پزخانه‌ها را اینگونه توصیف می‌کند: در زمینهٔ مسائل بهداشتی، کارگران کوره پزخانه‌ها هر چه دارند از اوایل انقلاب است که کارفرمایان مجبور بودند امکانات رفاهی را برای آنان فراهم سازند و تمام این امکانات رفاهی از جمله خانه، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی از سی و چهار سال پیش دست نخورده باقی مانده و اینک مخروبه شده است.

همچنین پیروز چراغی رئیس انجمن صنفی کوره پزخانه‌های منطقه یافت آباد وضعیت بهداشت کوره پزخانه‌ها را «زیر صفر» توصیف می‌کند.

لزوم همکاری مسئولان دولتی با تشکل‌های کارگری

بازرسان وزارت کار، با اختیارات ضابط قضایی موظف‌اند که به صورت دوره‌ای یا سرزده در فواصل زمانی کوتاه از واحدهای صنعتی کوچک، متوسط یا بزرگ بازدید کنند بدیهی است چنانچه این این بازرسان  وظایف خود را به درستی انجام دهند، بسیاری از مشکلات به خودی خود حل می‌شود. اما وقتی نظارتی از سوی وزارت کار بر کارفرمایان نباشد، حق و حقوق کارگران به راحتی پایمال می‌شود. در همین رابطه حضور تشکل‌های مستقل کارگری می‌تواند به بازرسان وزارت کار و بیمه کمک کند تا مشکلات کارگران را بهتر ببینند و درک کنند.

غلامرضا عباسی رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران با انتقاد از دید منفی مسولان دولتی نسبت به انجام وظایف صنفی تشکل‌های کارگری می‌گوید: هر‌گاه مسئله‌ای در جهت احقاق حق کارگران از سوی تشکل‌های کارگری دنبال می‌شود مسئولان به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویا دخالتی در کار آن‌ها شده است. حال آنکه وظیفهٔ تشکل‌های کارگری کمک به مسئولان در شناسایی مشکلات کارگران و حراست از حقوق نیروی کار است.

این فعال کارگری ادامه می‌دهد: برای مثال وقتی کارگری تحت فشار قرار گرفته است تا خود را از دید بازرس بیمه پنهان سازد، تشکل کارگری مربوطه به وی کمک می‌کند تا با حقوق خود آشنا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز