خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

کارگران نگران غلبه نگاه سیاسی بر خدماتی در تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۷۵

«در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی که اکثر کارگران به خط بقاء رسیده‌اند، سازمان تامین اجتماعی که مدعی بازپس‌گیری بدهی ۳۵ هزار میلیارد تومانی خود از دولت است با چنین اصلاحیه‌ای در صدد درآمدزایی است.»

هرچند ارسال لایحه اصلاح قانون كار به مجلس توسط دولت، مسئله مهم اقدام سازمان تامین اجتماعی برای كاهش خدمات رایگان و حمایت‌های اجتماعی در قالب تغییر قانون تامین اجتماعی را تحت‌اشعاع خود قرار داده است، اما با گذشت یك ماه از انتشار پیش نویس تغییر قانون تامین اجتماعی، فعالان جامعه كارگری همچنان با برگزاری نشست‌هایی نگرانی خود را از تغییر قانون تامین اجتماعی ابراز می‌كنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنج سال افزایش حداقل سن بازنشستگی، افزایش ۲ درصدی سهم بیمه کارگران، محدود شدن خدمات رایگان به بیمه شدگان، تحویل وظایف دولت در حوزه بهداشت عمومی به تامین اجتماعی و اعطای اختیار به دولت برای کاهش سهم سه درصدی‌اش در بیمه کارگران تنها چند مورد از تغییراتی است که فعالان کارگری آن را «ناعادلانه» خوانده‌اند.

به باور کار‌شناسان حوزه كار و تامین اجتماعی، در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی که اکثر کارگران به خط بقاء رسیده‌اند، سازمان تامین اجتماعی كه مدعی بازپس‌گیری بدهی 35 هزار میلیارد تومانی خود از دولت است با چنین اصلاحیه‌ای در صدد درآمدزایی است.

افزایش درآمد از راه تغییر قانون تامین اجتماعی

در نشستی كه تشکل‌های کارگری استان خراسان رضوی برای بررسی تبعات تغییر این قانون برگزار كردند، فعالان کارگری این استان نسبت به تغییرات یك‌جانبه مورد نظر دولت در قوانین مرتبط با حوزه كار و تامین اجتماعی هشدار دادند.

در این نشست که در محل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان در مشهد برگزار شد نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی، افزایش سن بازنشستگی و افزایش حق بیمه کارگران را ساده‌ترین راه برای افزایش درآمد سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: راه صحیح افزایش درآمد نظارت بیشتر بر شرکت‌های شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) است زیرا تامین اجتماعی سهامدار صنایع پتروشیمی، کشتی رانی، بنادر، قطارهای رجا، هتل‌های هما و... است که تاکنون آماری از سودهای تامین اجتماعی در این شرکت‌ها منتشر نشده است.

حمید زینلی در ادامه اظهار داشت: اگر سن بازنشستگی ایران را با اروپا مقایسه کنیم باید تکنولوژی ایران نیز با اروپا مقایسه شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ۵۰ درصد از آیین نامه‌ها را سلیقه‌ای اجرا می‌کند، گفت: با افزایش سن بازنشستگی و میزان دریافت حق بیمه کارگر و بحث خدمات درمانی مخالفیم.

به نظر می‌رسد تلاش برای افزایش درآمد آن هم بدین ترتیب، ناشی از سیاست‌های خارجی جریان حاکم و به تبع آن تحریم‌های ناعادلانه‌ای باشد که فشار اصلی آن بر دوش کارگران است.

نگاه خدماتی جایگزین نگاه سیاسی شود

همچنین در ادامهٔ این نشست، رحمت الله‌پور موسی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی خواستار نگاه خدماتی به تامین اجتماعی شد و افزود: در صورتی که نگاه سیاسی به این سازمان داشته باشیم خیلی از خدماتی که باید برای کارگران در نظر گرفته شود تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

این فعال کارگری تصریح کرد: افزایش امید به زندگی در کارگران یکی از دلایلی است که برای افزایش سن بازنشستگی اعلام می‌شود. این درحالی است که ۴۰ درصد از کارگران کشور با اضطراب و استرس از حقوق معوقه و ترس از تمدید نشدن قرارداد روزگار می‌گذرانند و امید به زندگی در آن‌ها بسیار کاهش یافته است، آیا قرار است یک کارگر تا لحظه جان دادن کار کند؟

یکی از تغییرات مورد نظر سازمان تامین اجتماعی، باز گذاشتن دست این سازمان در بالا بردن سن بازنشستگی کارگران از ۳۰ به ۳۵ سال است. افزایش پنج سال حداقل سن بازنشستگی به این معناست که کارگر پنج سال به سابقه بیمه‌اش افزوده می‌شود، پنج سال کار بیشتر یعنی تولید سود برای سرمایه داران، کارفرمایان و دولت؛ در نتیجه کارگر با این پنج سال افزایش، سهم بیمه بیشتری می‌پردازد و از سوی دیگر پنج سال از دریافت مستمری بازنشستگی‌اش کاهش می‌یابد. چنین اصلاحیه‌ای صد در صد به نفع کارفرمایان، دولت و سازمان تامین اجتماعی و بالعکس به زیان کارگران است.

ماده ۱۰ قانون بازسازی و نوسازی صنایع

رحمت الله‌پور موسی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه «به جای تلطیف فضا و تسهیل شرایط کار برای کارگران، قوانین خام و سخت گیرانه لحاظ شده است»، گفت: هم اکنون به جای اجرای ماده ۱۰ قانون کار (بازسازی و نوسازی صنایع) و بازنشسته کردن افرادی که توان انجام کار ندارند که این امر موجب ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی جدید می‌شود افزایش سن بازنشستگی پیشنهاد می‌شود که در نوع خود قابل تامل است.

براساس ماده ۱۰ قانون بازسازی و نوسازی صنایع، کارگرانی که زیرمجموعه رسمی کارگاه‌ها و کارخانجات و همچنین تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند و همچنین حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت داشته باشند، این حق را دارند که توسط کارفرما بازنشسته شده و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شود. این درحالی است که طبق قانون تامین اجتماعی، سن بازنشستگی ۳۰ سال خدمت است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران در طول ۳ سال گذشته، توقف اجرای این قانون به دلایلی است که هنوز دولت و تامین اجتماعی توضیح مشخصی درباره‌اش ارائه نکرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز